«مهاجر سرزمین آفتاب» در ارومیه نقد شد

ارومیه - ایرنا- نشست نقد و بررسی کتاب «مهاجر سرزمین آفتاب» اثر حمید حسام و مسعود امیرخانی با حضور کارشناسان حوزه ادبیات و علاقه مندان این بخش در ارومیه برگزار شد.

به گزارش ایرنا از اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان‌غربی، دبیر نشست و محفل ادبی هاتف روز پنجشنبه در این نشست توضیحاتی پیرامون اثر ارائه داد و گفت: کتاب «مهاجر سرزمین آفتاب» اثری در زمینه ادبیات پایداری و مقاومت در تاریخ جهان اسلام است که جنبه بین المللی و تاریخی دارد؛ کونیکو یامامورا، بانوی ژاپنی و بودایی است که در دهه ۳۰ با یک مسلمان ایرانی آشنا و با وی ازدواج می‌کند و از سرزمین آفتاب به ایران مهاجرت می کند و حاصل این ازدواج سه فرزند است که یکی از آنها شهید شده است.

مصطفی قلیزاده علیار با اشاره به تقریظ مقام معظم رهبری بر کتاب اظهار کرد: بنا به فرموده مقام معظم رهبری این کتاب، سرگذشت پرماجرا و پرجاذبه‌ بانوی دلاور با قلم رسا و شیوای حمید حسام بوده و اثری خواندنی و آموختنی است؛ این بانو از بانوان فعال و الگوی مادران شهدا و زن مسلمان است و سرگذشتی آموختنی دارد.

نویسنده و منتقد ادبی ارومیه ای نیز به نقد و بررسی اثر پرداخت و افزود: این اثر، یک زندگی نامه خودنوشت با زاویه اول شخص به قلم "حمید حسام و مسعود امیرخانی" است و موضوع کتاب آنقدر جذاب است که قابلیت و ظرفیت تبدیل به یک اثر هنری نظیر فیلم و رمان را دارد و مهاجرت این بانو باوجود تمامی سختی ها و مخالفت ها، نشان از استحکام ایمان وی بود.

محمدعلی ضیائی ادامه داد: ویژگی های ظاهری و بصری زیبا و بی نقص در کنار موضوعی ناب همراه با روایت جذاب، این اثر را به یک اثر خواندنی و ماندگار تبدیل کرده است.

وی اظهار کرد: نویسنده، توصیفات زیبا از فضای ژاپن و ایران طی یک روایت دایراه ای در اثر دارد و ابزارهای توصیف، کنش و واکنش، مکالمات و ذهنیت های انسان جهت بیان اتفاقات به زیبایی به کار گرفته شده است در موارد لازم نیز، توضیحات مربوطه به صورت پاورقی‌ها آمده است.

مسعود امیرخانی نویسنده اثر، طی ارتباط مجازی با این نشست اظهار کرد: کتاب «مهاجر سرزمین آفتاب» سرگذشت یک بانوی ژاپنی است که ۲۰ سال در ژاپن و ۶۰ سال در ایران زندگی و حوادث مختلفی را تجربه کرده است؛ اثر یک نوع مستند نگاری است که یک مرد مسلمان ایرانی با منش، سلوک و رفتار هدایت گونه اش یک بانوی ژاپنی را با فرهنگ، اصول و عقاید مسلمانان آشنا می کند و از نظر من انتخاب سوژه مناسب، نقطه قوت کتاب است.

«مهاجر سرزمین آفتاب» در ارومیه نقد شد

به گزارش ایرنا، سبا بابایی (کونیکو یامامورا) مادر شهید محمد بابایی است به دلیل اصالت ژاپنی خود به تنها مادر شهید ژاپنی دفاع مقدس مشهور شده است. او دهم تیرماه ۱۴۰۱ پس از سال‌ها زندگی در کشورمان، درگذشت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha