منابع بانکی خراسان جنوبی ۱۸ درصد افزایش یافت

بیرجند - ایرنا - دبیر شورای هماهنگی بانک‌های خراسان جنوبی گفت: در هشت ماه امسال منابع بانکی استان پنج همت افزایش یافته که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۱۸ درصدی دارد.

به گزارش خبرنگار ایرنا محمدعلی زرنگ روز پنجشنبه در نشست کمیسیون هماهنگی بانک‌های خراسان جنوبی اظهار کرد: البته این مقدار درصد رشد قابل قبولی نیست و در سال‌های گذشته درصد رشد منابع ما بالاتر باشد.

وی با اشاره به افزایش منابع بانکی استان در آبان‌ماه سال جاری نسبت به آبان ماه سال گذشته، افزود: در آبان ماه سال گذشته منابع شبکه بانکی استان ۲۹ همت بوده که در آبان ماه امسال به ۳۷ همت افزایش یافته که با افزایش ۷.۹ همت، رشد ۲۷ درصدی دارد.

دبیر شورای هماهنگی بانک‌های خراسان جنوبی عنوان کرد: در خراسان جنوبی به دلیل زیرساخت‌های ضعیف و نبود بازار کسب و کار مناسب نسبت به سایر استان‌ها اتکای مردم به سیستم بانکی بیشتر است.

زرنگ بیان کرد: خراسان جنوبی در خصوص نسبت منابع و مصارف رتبه پنجم کشور را دارد و هشت دهم درصد بیش از توان استان تسهیلات پرداخت شده است.

وی با تاکید براینکه باید با افزایش نظارت‌های جدی جلوی انحراف منابع بانکی استان گرفته شود، گفت: برخی اوقات تسهیلاتی در زمینه اشتغال و تولید دریافت می‌شود و صرف کالاهای سرمایه‌ای می‌شود که باید بیش از گذشته توسط دستگاه‌های اجرایی نظارت شود.

وی تصریح کرد: در حال حاضر مطالبات بانک‌های استان از مردم ۱۰ هزار میلیارد ریال است که اگر این مطالبات تعیین تکلیف شود در زمینه پرداخت تسهیلات تکلیفی مشکلی نخواهیم داشت.

دبیر شورای هماهنگی بانک‌های خراسان جنوبی بیان کرد: ۳۳.۴ درصد منابع بانکی استان بلندمدت، ۲۶.۳ درصد تسهیلات کوتاه مدت، ۲۱.۳ درصد جاری، ۱۵.۵ درصد قرض الحسنه پس انداز و ۴.۵ درصد هم سایر منابع است.

زرنگ با بیان اینکه اکثر بانک‌های استان از نظر پرداخت تسهیلات بانکی ناترازی دارد، بیان کرد: در سال جاری ۲۲ درصد منابع بانکی در بخش مسکن و ساختمان، ۲۰ درصد در بخش صنعت، ۶ درصد در بخش بازرگانی، ۲۴ درصد بخش خدمات و ۲۸ درصد هم در بخش کشاورزی بوده است.

وی افزود: البته چون تسهیلات بخش مسکن بعد از تقسیط اقساط لحاظ می‌شود، درصد پرداخت تسهیلات و منابع بانکی در بخش ساختمان و مسکن استان تا پایان سال جاری به ۳۰ درصد افزایش خواهد یافت.

زرنگ با بیان اینکه در حال حاضر چهار هزار و ۱۳۰ نفر در صف انتظار وام ازدواج هستند، بیان کرد: اما از ابتدای سال جاری ۶ هزار و ۲۶۵ فقره وام ازدواج به مبلغ ۱۳ هزار میلیارد ریال پرداخت شده است.

وی عنوان کرد: همچنین در حال حاضر حدود ۱۱ هزار نفر در صف انتظار دریافت تسهیلات فرزندآوری هستند که در هشت ماه ابتدای امسال سه هزار و ۴۰۰ فقره وام فرزند آوری به مبلغ پنج هزار و ۳۷۰ میلیارد ریال در استان پرداخت شده‌است.

دبیر شورای هماهنگی بانک‌های خراسان جنوبی بیان کرد: صف انتظار ازدواج و فرزندآوری در استان ما بالاست چراکه منابع توزیعی ما از محل اعتبارات استانی است و از طرفی بانک‌های ما وضعیت ناترازی دارند که در مجموع این موضوع باعث صف تسهیلات و ناترازی شده‌ است.

زرنگ افزود: اگر به دنبال رضایت مردم و کاهش صف انتظار تسهیلات هستیم باید منابع بانیک استان‌های برخودار به استانهای کم برخوردار هدایت شود.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی هم گفت: در زمینه پرداخت تسهیلات تبصره ۱۸، ۴۰ طرح به ارزش پنج هزار و ۱۱۰ میلیارد ریال توسط این اداره‌کل معرفی شده که در کمیته کارشناسی اداره‌کل امور اقتصاد و دارایی استان ۳۲ طرح با ۲ هزار و ۸۷۰ میلیارد ریال تایید نهایی شده است.

احمد آریافر افزود: تاکنون در این زمینه ۵۰۰ میلیارد ریال یعنی ۲۰ درصد منابع پرداخت شده است.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی هم گفت: در زمینه پرداخت تسهیلات تبصره ۱۸ در استان ۱۰۰ طرح به مبلغ چهار هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال به بانک‌ها معرفی کردیم که تاکنون ۱۵۶ میلیارد ریال یعنی حدود ۱۰ درصد پرداخت شده است.

محمدحسین اکبری افزود: در مجموعه جهاد کشاورزی ما آمادگی معرفی هفت هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال طرح را به بانک‌های عامل را داریم و در زمینه پرداخت این تسهیلات نیازمند همراهی بانک‌های متولی هستیم.

مدیرکل اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی هم از پرداخت تسهیلات بیش از ۵۷۰ میلیارد ریال تسهیلات مشاغل خانگی در استان خبرداد و گفت: این تسهیلات به ۴۸۶ طرح اشتغال خانگی پرداخت شد.

غلامرضا اشرفی افزود: با پرداخت این تسهیلات هزار و ۳۵۲ فرصت شغلی در استان ایجاد شده است.

وی از صدور ۲ هزار و ۹۰۰ مجوز مشاغل خانگی از آغاز امسال در استان خبر داد و گفت: در سال جاری تعداد ۸۵۸ طرح برای دریافت مشاغل خانگی به بانک‌های عامل معرفی شدند.

وی ادامه داد: در سال جاری هزار و ۲۰۰ میلیارد اعتبار برای پرداخت تسهیلات مشاغل خانگی به استان ابلاغ شده است.

اشرفی بیان کرد: خراسان جنوبی از استان‌های پیشرو در تحقق برنامه اشتغال کشور بوده است.

وی با اشاره به صحت سنجی مستمر اشتغال ایجاد شده توسط دستگاه‌های اجرایی افزود: خراسان جنوبی امسال در صحت سنجی اشتغال رتبه چهارم کشور را کسب کرده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی گفت: تعهد اشتغال استان در سال جاری ۱۰ هزار و ۶۵۹ نفر بوده‌ که تاکنون در استان ۱۱ هزار و ۹۸۷ شغل ایجاد شده و ۱۱۲ درصد تعهد ما محقق شده‌ است.

اشرفی بیان کرد: در حال حاضر ۲۸ دستگاه اجرایی خراسان جنوبی در زمینه تحقق اشتغال استان مشارکت دارند و به صورت مستمر عملکرد خود را در سامانه رصد ثبت می‌کنند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha