تجارت خارجی گمرکات مازندران به اوراسیا از ۳۷۲ میلیون دلار گذشت

ساری- ایرنا- ناظر گمرکات‌ مازندران گفت: طی ۹ ماهه سال ۱۴۰۲ ارزش تجارت خارجی گمرکات‌ مازندران به کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا بالغ بر۳۷۲ میلیون و ۴۰۴هزار دلار بوده است.

به گزارش ایرنا از روابط عمومی حوزه‌ نظارت‌ گمرکات‌ استان‌ مازندران، امیرجمشیدی روز پنجشنبه با اعلام این مطلب افزود: طی مدت مذکور صادرات از گمرکات‌ مازندران به مقصد کشورهای اوراسیا بالغ بر یک میلیون و ۳۴ هزار تُن به ارزش ۷۰ میلیون و ۴۴۵ هزار دلار بوده که از نظر وزنی و ارزشی به ترتیب ۸۱ و ۷۵ درصد رشد را نشان می دهد.

وی ادامه داد: صادرات از گمرکات‌ مازندران به کشورهای فدراسیون روسیه با ۵۷ میلیون و ۲۴۰هزار دلار، قزاقستان با ۱۰ میلیون و ۷۱۶ هزار دلار، ارمنستان با یک میلیون و ۳۵۸ هزار دلار و قرقیزستان با ۸۸۴ هزار دلار است.

ناظر گمرکات‌ مازندران گفت : کالاهای صادراتی گمرکات‌ مازندران به این کشورها شامل سیمان، محصولات لبنی، مرکبات، فرآورده های خوراکی، موادپلاستیکی، گل و گیاه، کیوی است.

وی ادامه داد: در همین مدت ارزش واردات گمرکات‌ مازندران از کشورهای اوراسیا بارشد ۳۸ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به ۳۰۱ میلیون و۹۵۹ هزار دلار رسیده است.

جمشیدی افزود: کشورهای عضو اوراسیا به ترتیب روسیه با ۲۶۶ میلیون و ۱۵۳ هزار دلار، قزاقستان با ۳۵ میلیون و ۲۲ هزار دلار، بلاروس ۷۳۹ هزار دلار و قرقیزستان با ۴۵ هزار دلار مبدا کالاهای وارداتی گمرکات مازندران بوده که عمده ترین این کالاها شامل غلات، روغن ودانه های روغنی، چوب و تخته، محصولات شیمیایی، آهن آلات بوده اند.

مجمع اقتصادی اوراسیا یک مجمع اقتصادی میان گروهی از کشورهای آسیایی و اروپایی است. این مجمع از ۱۰ اکتبر سال ۲۰۰۰ میلادی آغاز به‌کار کرد. در مجمع اقتصادی اوراسیا کشورهای بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان، روسیه و ارمنستان و ایران عضویت دارند.

تجارت خارجی گمرکات مازندران به اوراسیا از ۳۷۲ میلیون دلار گذشت

مازندران سه بندر شامل بنادر امیرآباد بهشهر، منطقه ویژه اقصتادی نوشهر و فریدونکنار است.

منطقه وِیژه اقتصادی بندر نوشهر با بیش از ۸۰ سال به گستره ۸۸ هکتار و دارا بودن ۱۱ پست اسکله تجاری و خدماتی و تجهیزات مدرن بندری و دریایی از ظرفیت مناسبی برای تخلیه و بارگیری انواع کالا ها و پذیرش کشتی های تجاری با ظرفیت بالغ بر ۶ هزار و ۵۰۰ تُن برخوردار است.

اداره کل بنادر و دریانوردی مازندران در منطقه ویژه اقتصادی نوشهر مستقر است و بندر فریدونکنار هم زیر مجموعه این اداره کل است.

بندر فریدونکنار حدود ۵۵ هکتار وسعت دارد و به عنوان نخستین بندر خصوصی شمال کشور در پی گسترش مبادلات بازرگانی با کشورهای حاشیه دریای خزر به شمار می‌رود.

این بندر از طریق جاده های هراز و فیروزکوه نزدیکترین بندر به مرکز کشور بوده و عمده فعالیت آن به عنوان بندر چند منظوره در زمینه تخلیه و بارگیری فراورده های نفتی، غلات و کالاهای عمومی است و با ۲ پست اسکله سالانه ظرفیت بارگیری و تخلیه حدود ۷۰۰ هزار تن کالا را دارد.

شهر بندری نوشهر در فاصله ۲۰۰ کیلومتری پایتخت قرار دارد. بندر نوشهر در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۰ با تصویب مجلس شورای اسلامی به منطقه ویژه اقتصادی تبدیل شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha