بزرگان قبایل و طوایف در حوزه مسائل اجتماعی تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری‌ کنند

زاهدان- ایرنا- نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان امام جمعه زاهدان گفت: بزرگان قبایل و طوایف استان باید دور هم جمع شده و در تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری‌های نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در امور اهل‌سنت استان در حوزه فعالیت‌های اجتماعی و قبایل و طوایف نقش آفرینی کنند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، آیت‌الله مصطفی محامی روز پنجشنبه در دیدار با معتمدان و بزرگان طوایف جنوب استان بیان کرد: از زمانی که در جایگاه نمایندگی مقام معظم رهبری به سیستان و بلوچستان آمدیم همواره در نقاط مختلف استان هم در دولت گذشته و هم در دولت جدید اقدامات و پروژه‌های خوبی صورت می‌گرفته اما در دولت جدید با تاکیدات مقام معظم رهبری و اهتمام رئیس جمهور نسبت به توصیه‌های ایشان کار سرعت بیشتری گرفته است.

وی افزود: بنده در سال‌های گذشته و در جلسه با معتمدان و سران طوایف عنوان کردم که قطار پیشرفت‌ در سیستان و بلوچستان شتاب گرفته و باید مراقبت کنید در استان آشوب و ناامنی ایجاد نشود که در این صورت قطار پیشرفت‌ها متوقف می‌شود اما متاسفانه این اتفاق افتاد و به اعتبار و نگاه دیگران نسبت به استان و مردم لطمه وارد کرد.

امام‌جمعه زاهدان ادامه داد: مسوولان گزارش می‌دادند که خیلی از سرمایه‌گذاران دیگر حاضر به سرمایه‌گذاری در سیستان و بلوچستان نیستند و حتی در ازای فسخ قرارداد جریمه‌های چند صد میلیونی را پرداخت کردند و در مدت زمانی کوتاه کار متوقف شد اما خوشبختانه مجددا کار شروع شد و با شتاب در حال انجام است.

وی تصریح کرد: معتمدان و سران قبایل و طوایف می‌توانند نقش ویژه‌ای در سرعت بخشی به پیشرفت‌ سیستان و بلوچستان ایفا کنند.

آیت‌الله محامی اضافه کرد: نقش معتمدان و سران طوایف یک نقش ویژه است و باید هدایت‌گری کرده و جوانان را جهت دهی کنند تا وضعیت بهتری پیدا کرده و همواره رو به رشد باشند و اگر در این جهت کم کاری صورت گیرد دود آن به چشم مردم خواهد رفت.

وی اظهار کرد: بنده از زمانی که وارد سیستان و بلوچستان شدم عنوان کردم که در نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در امور اهل سنت کار باید توسط خود اهل‌سنت صورت گرفته و خود آن‌ها تصمیم‌ساز و تصمیم‌گیر بوده و امورات را پیش ببرند و البته بر ترکیب، تلفیق و اتحاد نیز تاکید داشته‌ام به گونه‌ای که اگر ریاست نهاد بر عهده اهل سنت است در کنار او از معاونین و همکاران شیعه هم استفاده شود و یا برعکس اگر ریاست بر عهده شیعیان است معاون از میان اهل سنت باشد و این مدل را هم در نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در امور اهل سنت و هم در موسسه علوم اسلامی خاتم‌النبیین(ص) پیاده کردیم.

نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان گفت: همزمان با شتاب پیشرفت‌ها در فعالیت‌های عمرانی و اقتصادی ما باید در کنار شوراهای فرهنگی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در امور اهل سنت استان، شورای جدیدی از معتمدین و سران طوایف تحت عنوان شورای معتمدین و طوایف یا شورای اجتماعی داشته باشیم.

وی اضافه کرد: باید در کنار شورای فرهنگی بتوانیم شورایی متشکل از سران قبایل و طوایف را تشکیل دهیم تا همان گونه که در مباحث فرهنگی و مذهبی علما پیشنهادات خود را ارائه می‌دهند، بزرگان قبایل و طوایف نیز دور هم جمع شده و تصمیم‌ساز، تصمیم‌گیر و اجرا کننده امورات باشند.

آیت‌الله محامی گفت: امکان بهره‌گیری از افراد بیشتر در این شورا وجود دارد و باید با همفکری در جلسه‌ای مشترک بین معتمدین و سران قبایل و طوایف با مسئولین نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در امور اهل سنت استان و شهرستان‌ها آیین‌نامه شورا تنظیم و کار شروع شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha