هرگونه برداشت غیر مجاز از محدوده پارک ملی دریاچه ارومیه تخلف است

ارومیه- ایرنا- مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفت: هرگونه دخل و تصرف و برداشت غیر مجاز در محدوده پارک ملی تخلف محسوب شده و با متخلفان برخورد قاطع و قانونی صورت می‌گیرد.

به گزارش ایرنا، سعید شهند روز چهارشنبه در حاشیه بازدید از پارک ملی دریاچه ارومیه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: پایش شبانه روزی محدوده پارک ملی دریاچه ارومیه در حال انجام است و این پارک ملی از بالاترین درجه حفاظتی برخوردار است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفت: هیچگونه ماده معدنی جز نمک خشک از بستر دریاچه ارومیه برداشت نمی شود و نمک خشک تنها ماده معدنی است که از بستر دریاچه ارومیه و با هدف تامین نیازهای صنایع با نظارت سازمان حفاظت محیط‌زیست برداشت می شود.

شهند درباره برداشت صنعتی و آسیب به اکوسیستم دریاچه، گفت: کارشناسان سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان صمت در بازدید ها و بررسی های تخصصی و میدانی مناطق خاصی را برای این امر تعیین کرده اند که برداشت ها فقط در این نقاط و با رعایت ضوابط زیست محیطی انجام می شود.

وی ادامه داد: حداکثر محدوده ای که در اختیار برداشت کنندگان صنعتی قرار می گیرد ۲۰ هکتار و حداکثر عمق برداشت ۴۰ سانتیمتر است که کارشناسان معاونت محیط زیست طبیعی اداره کل، مامورین یگان حفاظت محیط زیست و مامورین پارک ملی دریاچه بر حسن اجرای این ضوابط نظارت می کنند.

هرگونه برداشت غیر مجاز از محدوده پارک ملی دریاچه ارومیه تخلف است

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی ادامه داد: با توجه به اینکه نمک ماده ای معدنی است، مجوز برداشت آن از سوی سازمان صمت استان صادر شده و اداره کل حفاظت محیط زیست، محل و نحوه برداشت را مطابق قواعد زیست محیطی تعیین و بر روند برداشت نظارت می کند.

به گزارش ایرنا، پارک ملی دریاچه ارومیه دارای پنج هزار و ۷۰۰ کیلومتر مساحت است که با جزایر ۹ گانه خود مامنی برای بیش از هزار و ۲۰۰ راس حیات وحش محسوب می شود.

برخی سودجویان از شن و ماسه و برخی دیگر از ارتمیای این پارک ملی به صورت غیر مجاز برداشت و برخی افراد محلی هم وارد حریم آن شده و کشت و زرع می کنند.

طبق اظهارات کارشناسان دریاچه ارومیه دارای بیش از هفت میلیارد تن نمک است اما اطلاعات دقیقی از میزان برداشتهای غیر مجاز و ورود به حریم این پارک ملی در دسترس ایرنا نیست.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha