۶ دی ۱۴۰۲، ۱۷:۴۴
کد خبرنگار: 3091
کد خبر: 85335652
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

معاون وزیر میراث: جشن شهر جهانی "کپو بافی" دزفول برگزار می‌شود

اهواز- ایرنا - معاون صنایع دستی وزارت‌ میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با اشاره به این که دزفول به عنوان شانزدهمین شهر ایران در شورای جهانی صنایع دستی ثبت جهانی شده است گفت: ۲۱ دی ماه امسال رویداد جشن شهر جهانی کپو بافی در دزفول برگزار می شود.

به گزارش ایرنا مریم جلالی روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هماهنگی برگزاری رویداد شهرجهانی کپوبافی دزفول در استانداری خوزستان در گفت ‌و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بعد از بازدید و ارزیابان سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو)، دزفول به عنوان شهر جهانی کپو بافی معرفی شد.

وی ادامه داد: تلاش داریم با همکاری همه سیاستگذاران ،فعالان و دستگاه‌های اجرایی خوزستان بتوانیم برنامه‌ریزی موثر و دقیقی برای برگزاری این رویداد در دزفول داشته باشیم تا لوح شهر جهانی کپوبافی در این شهر رونمایی شود.

معاون صنایع دستی وزارت‌ میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با بیان اینکه دزفول شهر مقاومت ایران است ادامه داد: با تعیین دزفول به عنوان شهر کپوبافی که کالایی بومی، با ارزش و دوستدار محیط زیست است، جهانیان با یکی دیگر از مولفه های اقتصاد مقاومتی آشنا می شوند.

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو تشکیل دبیرخانه‌ای واحد برای برنامه ریزی فعالیت ها در حوزه شهرهای ملی و جهانی را مورد تاکید قرار داد گفت: شهرداری ها و فرمانداری ها به عنوان متولیان شهرهای ثبت شده باید برابر با دستورالعمل ها و آیین نامه ها، به تکالیفی که بر عهده دارند عمل کنند در غیراین صورت احتمال حذف عنوان "شهر ملی" یا "شهر جهانی" وجود دارد.

تکمیل زیست بوم صنایع دستی ضرورت دارد

جلالی با بیان این که ثبت ملی و جهانی شهرهای صنایع دستی بار مسئولیتی بالایی را برای مسئولان محلی و مردم درپی دارد افرود: باتوجه به اینکه صنایع دستی یک امر فرا بخشی است بنابراین انتظار می رود، روند معرفی و تولید اینگونه محصولات مورد حمایت قرار گیرد تا با کیفیتی مطلوب برای عرضه در بازارهای خارجی، صادر شوند.

معاون صنایع دستی وزارت‌ میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی افزود: اگر هنرمندان ما فقط صنایع دستی تولید کنند بدون این که به کیفیت برسد و یا صنایع دستی تولید شود بدون این که به فروش برسد این زنجیره ارزش کامل نیست و اگر هنرمندانی در این مسیر گله مند هستند حق دارند.

جلالی با اشاره به هدفگذاری برنامه هفتم توسعه کشور در حوزه صنایع دستی گفت: برابر با برنامه ریزی های تعیین شده، تکمیل زیست بوم صنایع دستی مورد توجه قرار گرفته است؛ از این رو همه عناصر صنایع دستی باید در چرخه ارزش قرار گیرد.

به گزارش ایرنا سه نفر از ارزیابان شورای جهانی صنایع دستی اسفندماه سال گذشته با حضور در خوزستان از ظرفیت کپوبافی دزفول به منظور جهانی شدن بازدید کردندو دزفول به‌عنوان شهر جهانی کپوبافی اعلام شد.

کپو یکی از صنایع دستی ویژه شهرستان دزفول به شمار می‌رود که ماده اولیه آن را چوب کرتک(موجود در بیشه زارهای دزفول) تشکیل می‌دهد.

کپوبافی با داشتن اصالت، کیفیت و ظرافت بالا برای افراد زیادی اشتغال ایجاد کرده و از رشته‌های بومی و خاص خوزستان به ویژه شهر شهیون دزفول است.

کپو با پیچش ساقه‌های مرکزی و جوان نخل به دور ساقه‌های کرتک شکل می‌گیرد؛ کپو در گویش محلی دزفولی به ظرف حصیری کروی سر دار که از برگ خرما و کرتک بافته شده گفته می‌شود.

کپوهای دزفول از نظر کیفیت و اصالت رتبه نخست را در کشور دارند و به شهرهای مختلف و خارج از کشور صادر می‌شوند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha