آملی لاریجانی: شهادت روحیه قهرمانی را در جامعه گسترش می‌دهد

نوشهر - ایرنا - رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه مقام شهادت نَه در تمدن غربی بلکه تنها در نظام توحیدی قابل فهم است، شهادت را دارای اثر اجتماعی معرفی کرد که روحیه قهرمانی را در جامعه گسترش می‌دهد و موجب فرهنگ‌سازی می‌شود.

به گزارش ایرنا، آیت الله صادق آملی لاریجانی روز چهارشنبه در همایش "شهادت رزق بی پایان" در اردوگاه حبیب‌ بن‌ مظاهر تنکابن، تعبیر قرآن از شهادت را به عندالله توصیف کرد و افزود: واقعیت این است که شهید و شهادت در نظام توحیدی و چهارچوب ایمانی و قرآنی قابل فهم است و چنانچه این چارچوب را نداشته باشیم فهمی از شهید و شهادت نخواهیم داشت، همانطور که در زمان حاضر غربی‌ها مقام شهدا را درک نمی‌کنند و فهمی از آن ندارند.

وی با توضیح اینکه شهید کسی است که به تعبیر آیات قرآن در جنگ با دشمنان خدا و اسلام مقاتله می‌کند، افزود: کسی که در راه خدا می‌جنگد مورد حُبِ خدا قرار می‌گیرد اما کسی که در راه خدا و در راه حق می‌جنگد و به شهادت می‌رسد در پیشگاه خدا مقام بسیار والاتری دارد. تعبیر حق تعالی این است که می‌گوید”من گوش و چشم او می‌شوم”.

آیت‌الله آملی لاریجانی حقیقت انسانی را فراتر از گوشت و پوست و استخوان توصیف کرد و افزود: شهید تمامی این موارد را از دست می‌دهد، چراکه حقیقت او باقی‌ است و این حقیقت است که در پیشگاه خداوند ارزشمند است.

وی اثر اجتماعی را بُعد دیگر مقام شهادت معرفی کرد و افزود: شهید روحِ قهرمانی را به جامعه تزریق می‌کند، یکی از نقدهای فلاسفه به مدرنیزم این است که باعث شده روح قهرمانی در جوامع از بین برود، به تعبیر مدرنیزم هر انسانی ارزش‌ها و مسیر مختص به خود را دارد بنابراین چیزی از روحیه قهرمانی در چنین جوامعی باقی نمانده است.

آملی لاریجانی: شهادت روحیه قهرمانی را در جامعه گسترش می‌دهد

به گفته این مسوول برخلاف جوامع غربی که فاقد روحیه قهرمانی هستند، در نظام جمهوری اسلامی و روایات اهل بیت زندگی انسانی با این کرامت عجین شده است، شهید نه از خودش بلکه از حق ارزش خلق می‌کند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه آخرین نقطه نیکی شهادت است، افزود: این مقام در چهارچوب تمدن غربی قابل فهم نیست و تنها در مکتب قرآنی فهم می‌شود.

وی فرهنگ‌سازی و تمدن‌سازی از دیگر بُعدهای مقام شهادت برشمرد و توضیح داد: تفکر و عمل شهید اثر قهرمانی دارد که به جامعه القا و فرهنگ‌سازی می‌کند، به همین دلیل تکریم شهدا و خانواده شهدا هم فرهنگ‌سازی به همراه دارد.

آیت الله آملی لاریجانی عصر امروز در همایش نکوداش آیت الله الهیان در رامسر سخنرانی می کند.

شرکت در مراسم نکوداشت آیت الله الهیان در رامسر، سخنرانی در مسجد صاحب الزمان نور، دیدار با خانواده های معظم شهدا در گلزار شهدای محمودآباد، سخنرانی در نمازجمعه چالوس از دیگر برنامه های سفر سه روزه آیت الله آملی لاریجانی در غرب مازندران اعلام شد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha