۵ دی ۱۴۰۲، ۱۴:۵۸
کد خبرنگار: 1796
کد خبر: 85334180
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

استقبال از سینما در ۲۰ سال گذشته بی سابقه است

قزوین - ایرنا - رییس سازمان سینمایی کشور گفت: اغلب سینماگران تا قبل از ۱۴۰۱ اعلام ورشکستگی کرده بودند، اما اکنون سینما راه افتاده و فروش و استقبال از آن در ۲۰ سال گذشته بهتر شده و حتی در برخی موارد بی سابقه است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمد خزاعی روز سه شنبه در جمع سینماگران استان قزوین با بیان این مطلب افزود: بدون احیای سینما، کار فرهنگی، برگزاری جشنواره و اندیشه اهمیتی نداشت و در واقع ما اول باید سینما را احیا می‌کردیم تا بعدا به زیرساخت‌های آن بپردازیم.

وی اضافه کرد: زمانی که سازمان سینمایی را تحویل گرفتیم سینما شرایط خوبی نداشت، یکی از دلایل اصلی آن نیز شیوع ویروس کرونا بود که باعث شده بود تا سینماها به تعطیلی کشیده شود و سرمایه گذارها نیز تمایلی برای سرمایه گذاری نداشتند، اغلب نیز معتقد بودند سینماها ورشکسته شده و به این زودی رونق نمی گیرد.

خزاعی با بیان اینکه توجه فعلی به فیلمسازی در استان ها طی ۴۰ سال گذشته بی سابقه بوده است، اظهار کرد: سینمای استانی هویت بومی ما است و اعتقاد داریم که صنعت سینما در شهرستان ها باید بیش از پیش تقویت شود.

این مسوول ادامه داد: امروز فیلمسازان استانی ما در جشنواره‌ها حضور دارند و با احیای صنعت سینما در این مناطق و اقدامات دیگر در حوزه سینمای فولکلوریک (بومی یا محلی) می‌توان به احیای هرچه بهتر این هنر اثرگذار در جامعه اهتمام ورزید.

خزایی با بیان اینکه بودجه چهار هزار میلیارد ریالی سازمان سینمایی ایران بسیار ناچیز است، تصریح کرد: معتقدیم گوهرهای هنری بسیاری در شهرستان‌ها وجود دارند و هیچ وقت نگاه جدی به آنها نشده است، اما هدف از کمک‌ها در سازمان سینمایی فارابی و سینمای جوان همه در راستای تولید آثار فاخر در شهرستان ها بوده است.

ژانر کمدی سینمای ورشکسته را احیا می‌کند

وی در خصوص فیلم های ژانر کمدی در حال اکران، اظهار کرد: همیشه پر فروش ترین فیلم‌ها در سینما ژانر کمدی بوده و این انتخاب به جنس مخاطب، شرایط اجتماعی و مسایلی از این قبیل باز می گردد، به هر حال مردم از گذشته دوست داشتند که بخندند و قهرمان طنز داشته باشند.

خزایی ادامه داد: بسیاری از هنرمندان اندیشمند ما فیلم می‌سازند، اما مخاطب ندارند، بنابراین تنها احیاگر سینمای ورشکسته ما همان سینمای کمدی خواهد بود، چون فیلم‌های کمدی در مجموع فیلم‌های سالمی هستند که افراد با اطمینان می توانند آنها را با خانواده ببینید و حتی این فیلم ها به لحاظ وجود برخی استانداردها، مورد استقبال خانواده های مذهبی نیز قرار می‌گیرد.

وی ضمن ابراز خوشحالی از اینکه امروز مردم می توانند فیلم های کمدی استاندارد را نیز برروی صحنه ببینند، تاکید کرد: علاوه بر اینکه سینما فضای اجتماعی جدیدی را در اختیار مخاطبان خود قرار می‌دهد، در تفریحات، اوقات فراغت و کاهش آسیب‌های اجتماعی نیز نقش موثری دارد و به این لحاظ نیز حایز اهمیت است.

دفاتر سینمای جوان تجهیز خواهند شد

رییس سازمان سینمایی کشور در ادامه سخنان خود با تاکید بر این که بودجه سینمای جوان مستقل بوده و ۷۰ درصد بودجه آن برای شهرستان‌ها لحاظ شده است، گفت: تمام دفاتر سینمای جوان در سطح کشور تجهیز خواهند شد، به هرحال کارگران‌های جدید قبلا پول نداشتند و نمی توانستند فیلم بسازند، اما امروز این طور نیست و با امکاناتی که به آنها می دهیم و همینطور صدور مجوز برای تهیه کنندگان در شهرستان ها چنین معضلاتنی به شکل کامل مرتفع شده است.

خزاعی ابراز امیدواری کرد تا با اتفاقاتی که در سال ۱۴۰۳ صورت می‌گیرد توسعه سینمای جوان شدت بیشتری به خود بگیرد، خاطرنشان کرد: ساخت هر فیلمی سختی های خودش را دارد، حتی برای کارگردانان نامی نیز شرایط مهیا نیست، بسیاری چند سال منتظر می‌مانند تا تامین بودجه یا مراحل تحقیق و تجهیز انجام شود، اما در نهایت ساخت فیلم به طور جدی و پشتکار خود هنرمندان نیز بستگی پیدا می کند.

خزاعی در پاسخ به بعضی نظرات حاضران درباره ناامیدی و مهاجرت نیز تاکید کرد: شرایط اقتصادی همه جای دنیا بد است، شرایط فیلمسازان پس از مهاجرت شاید در کوتاه مدت خوب باشد اما در دراز مدت چنین نیست، این کشور متعلق به همه ماست و باید بمانیم و آن را بسازیم.

قزوین مستعد فیلمسازی مستند و کوتاه است

رییس سازمان سینمایی کشور در ادامه با اشاره به اینکه قزوین نسبت به بسیاری از استان‌های دیگر شرایط بهتری برای تولید فیلم های کوتاه و مستند دارد، اظهار کرد: فیلم‌های فیلمسازان قزوینی به جشنواره های متعددی ورود پیدا کرده و این مساله می‌تواند ظرفیت بسیار مهمی برای این استان باشد.

خزاعیبا با بیان اینکه نگاه ما در سازمان سینمایی کشور به شهرستان ها جدی تر از گذشته است، یادآور شد: سفرهای استانی صورت گرفته در همین راستا بوده تا جایی که در برنامه ریزی و تصمیم گیری هایمان نیز موثر واقع شده اما اعتقاد داریم که در همه استان‌ها بحث اشتغال، معیشت، زیرساخت و توسعه مطرح شده و این موارد از دغدغه های اساسی سینماگران تلقی می‌شود.

به گفته این مسوول، در حوزه زیرساخت، به عنوان مثال احیای سینماهای متروکه و ساخت سینما در شهرستان ها با معرفی سرمایه گذاران اهتمام ویژه‌ای لحاظ شده است، هرچند زیر ساخت ما نسبت به بسیاری از کشورها پایین تر است، اما وقتی توسعه رقم بخورد، روی زیرساخت‌ها نیز تاثیر می‌گذارد.

در پایان این نشست از حامد کلجه‌ای، نیما حسن بیگی و علی علیزاده برای کسب جوایز در جشنواره های ملی و بین‌المللی تقدیر به عمل آمد.

گفتنی است، مدیر سازمان سینمایی کشور در بیست و هشتمین سفر استانی خود به قزوین سفر کرده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha