۱۰۲ اثر طبیعی مازندران در فهرست آثار ملی ثبت شد

ساری-ایرنا- مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران از ثبت ۱۰۲ اثر طبیعی مازندران در فهرست آثار ملی خبرداد و گفت :‌ برای جلوگیری از تخریب آثار طبیعی با ارزش پرونده ثبت این آثار به وزارتخانه میراث فرهنگی ارسال و پس از بررسی در زمره آثار ملی قرار می گیرند.

به گزارش ایرنا از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران، حسین ایزدی روز سه شنبه اعلام کرد: در روزهای اخیر پنج اثر طبیعی مازندران ثبت آثار ملی شدند که از این فهرست، ۲ درخت کهنسال، چشمه، ‌غار و آبشار به چشم می خورد.

وی ادامه داد :درخت بلوط کهنسال سید قوام الدین کبود کلایه تنکابن، چشمه دیو آسیاب آمل، درخت کهنسال آزاد امامزاده اشکونکوه رامسر، غار یالبندان سرای عباس آباد و آبشار ترز سوادکوه شمالی آثار جدید ثبت شده در فهرست آثار ملی کشور هستند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران با اشاره به ثبت ۱۰۲ اثر طبیعی به عنوان میراث ملی طبیعی کشور افزود: در بین این آثار ۲ اثر باداب سورت و دریاچه الندان علاوه بر شماره ثبت ملی دارای شماره حفاظتی هستند.

وی با بیان اینکه این آثار طبیعی دارای ارزش فرهنگی، تاریخی و طبیعی بوده و مورد توجه مردم منطقه قرار دارد، افزود: حفاظت از این آثار ثبت شده در فهرست آثار ملی یک ظرفیت مهم در منطقه محسوب می‌شود که می‌تواند موجب جذب گردشگر و تحول اقتصادی آن را فراهم کند.

ایزدی خاطرنشان کرد: مازندران دارای آثار متعدد میراثی در زمینه تاریخی، فرهنگی معنوی و طبیعی است شناسایی و ثبت این آثار به منظور جلوگیری از تخریب و حفظ آن برعهده اداره‌کل میراث‌فرهنگی است اما در واقع حفظ و پویایی این آثار برای انتقال به نسل آینده برعهده مردم و تمامی دستگاه‌های اجرایی است.

پنج اثر طبیعی مازندران در فهرست آثار ملی ثبت شد

میراث طبیعی ملی ایران توسط وزارت میراث فرهنگی ایران شناسایی، معرفی و ثبت می‌شود و شامل محدوده‌های جغرافیایی طبیعی و مناطق خاصی از کشور است که به علت کیفیت ویژهٔ فیزیکی و زیست‌شناسی، مناظر بدیع جغرافیایی، محوطه‌های طبیعی – تاریخی، پدیده‌ها و نمونه‌های ارزشمند گیاهی، جانوری و زیستگاه‌های آن‌ها تعیین و تحت حفاظت و بهره‌برداری پایدار قرار می‌گیرد.

همچنین بقایای زمین‌شناسی و محوطه‌های برآمده از آن و آنچه از تبادل انسان با طبیعت به وجود آمده، مناطق جغرافیایی حفاظت‌شده، آثار زیستی و جانوری و … را نیز شامل می‌شود. کوه دماوند اولین میراث طبیعی و باداب سورت دومین میراث طبیعی ملی ثبت شده ایران است.

ثبت میراث طبیعی ایران در راستای اجرای تبصره ماده ۲ قانون تشکیل سازمان میراث فرهنگی مصوب ۲۳ دی ماه سال ۱۳۸۲ و آئین‌نامه اجرایی قانون مذکور مصوب هیئت وزیران بوده که در ۲۵ دی ۱۳۸۶ تدوین شده و اولین اثر ثبت شده (کوه دماوند) در ۱۳ تیر ۱۳۸۷ عملاً به ثبت رسید.

پنج اثر طبیعی مازندران در فهرست آثار ملی ثبت شد

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha