آنچه وزیر صمت در نشست سران اتحادیه اوراسیا گفت + فیلم

مسکو- ایرنا- وزیر صنعت، معدن و تجارت شامگاه دوشنبه پس از امضای موافقتنامه تجارت آزاد با اتحادیه اقتصادی اوراسیا، در جمع سران (شورای عالی) کشورهای عضو این اتحادیه در سخنانی، این توافق را گامی به نفع ملت‌ها، تجار و بازرگانان منطقه دانست.

به گزارش خبرنگار ایرنا، عباس علی‌آبادی در این نشست با تبریک پیشاپیش فرارسیدن سال ۲۰۲۴ میلادی ضمن قدردانی از میهمان‌نوازی رئیس‌جمهوری روسیه و تشکر از رؤسا و مقامات پنج کشور عضو اتحادیه اوراسیا افزود: لازم است مراتب تشکر خودم را به دبیرکل اتحادیه اقتصادی اوراسیا و همه همکارانی که برای تنظیم اسناد موافقتنامه تجارت آزاد با ایران تلاش کردند، اعلام کنم.
وی اظهار داشت: امضای این موافقتنامه را به مردم، بازرگانان و فعالان اقتصادی ۶ کشور طرف قرارداد در این موافقتنامه تبریک عرض‌ می‌کنم، چرا که این توافقتنامه فرصت های بسیاری را خواهد گشود و این هم افزایی به نفع همه خواهد بود.

آنچه وزیر صمت در نشست سران اتحادیه اوراسیا گفت + فیلم

وزیر صمت با بیان اینکه خود را متعهد به شتاب‌بخشی به مراحل قانونی موافقتنامه تجارت آزاد و اجرایی شدن آن می‌داند، ابراز امیدواری کرد که این موافقتنامه بزودی در مجالس کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا و مجلس شورای اسلامی به تصویب برسد و زمینه اجرای آن فراهم شود.
علی‌آبادی با بیان اینکه برخی نکات مهم در هنگام اجرای این موافقتنامه وجود دارد که باید به دقت از آنها مراقبت کرد، تصریح کرد: ضرورت دارد که از مزاحمت‌های دیگران برای مخدوش کردن این کار بزرگ مراقبت شود.

آنچه وزیر صمت در نشست سران اتحادیه اوراسیا گفت + فیلم

وزیر صمت اظهار داشت: در این زمینه، چند مسأله بسیار مهم وجود دارد که به دو مورد اشاره می کنم که اولین مساله، تدبیراندیشی درباره نظام مالی و بیمه ای است که اعتماد لازم را بین تجار و فعالان اقتصادی فراهم کند.
وی خاطرنشان کرد:‌مسأله بعدی، ساختارهای ترانزیتی شامل گمرک، زیرساخت و ناوگان حمل و نقل به ویژه در شاخه غربی کریدور شمال-جنوب است که باید با سرعت بیشتری فعال شود.
علی‌آبادی با بیان اینکه جهان در آستانه ورود به تحولات بزرگی است که عمدتا در ابعاد علمی و فناوری است، خاطرنشان کرد: همکاری کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا و جمهوری اسلامی ایران می تواند تضمین کننده منافع آنها باشد.

آنچه وزیر صمت در نشست سران اتحادیه اوراسیا گفت + فیلم

در پایان سخنان وزیر صمت، رئیس جمهور روسیه ضمن خیر مقدم به وزیر صمت به عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران، بر اهمیت تلاش برای ارتقای مناسبات مسکو- تهران تاکید کرد.
پوتین همچنین از علی آبادی خواست که سلام گرم‌ وی را به رهبر معظم انقلاب و رئیس جمهوری اسلامی ایران ابلاغ نماید.

الکساندر لوکاشنکو رئیس جمهور بلاروس، قاسم ژومارت توکایف رئیس جمهور قزاقستان، سادیر ژاپاروف رئیس جمهور قرقیزستان و نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان به همراه مقاماتی از کمیسیون اقتصادی اوراسیا در این آیین حضور داشتند.

شماری از مقامات ارشد شرکت‌کننده در سخنانی در این نشست از امضای موافقتنامه تجارت آزاد اوراسیا و جمهوری اسلامی ایران استقبال کردند.

جمهوری اسلامی ایران و کشورهای بلاروس،‌ قزاقستان، قرقیزستان، روسیه و ارمنستان به عنوان اعضای اتحادیه اقتصادی اوراسیا روز دوشنبه چهارم دی‌ماه ۱۴۰۲ در آیینی در سن‌پترزبورگ موافقتنامه تجارت آزاد امضا کردند.
علی آبادی وزیر صنعت، معدن و تجارت به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران این موافقتنامه را که حاصل بیش از دو سال مذاکره و کار کارشناسی است، امضا کرد.
از طرف اتحادیه اوراسیا نیز معاونان نخست وزیران کشورهای عضو این اتحادیه اقتصادی، این موافقتنامه را امضا کردند.
وزیر صمت ایران را در این نشست مهدی صفری معاون وزیر امور خارجه، مهدی ضیغمی معاون وزیر صمت و رئیس کل سازمان توسعه تجارت، محمدمجید فولادگر معاون هماهنگی و محیط کسب‌وکار وزارت صمت و کاظم جلالی سفیر ایران در مسکو همراهی می کردند.
پیش از این، آخرین مذاکرات مرتبط با متن نهایی این موافقتنامه روز یکشنبه سوم دی‌ماه با حضور مسئولانی از ایران و پنج کشور عضو اتحادیه اوراسیا صورت گرفته بود.
این موافقتنامه پس از امضا نیازمند تصویب در مجالس ۶ کشور ( مجلس شورای اسلامی و مجالس پنج کشور عضو اتحادیه اوراسیا) است تا به قانون تبدیل و عملیاتی شود.

بنا بر اطلاعاتی که از موافقتنامه تجارت آزاد ایران و اتحادیه اوراسیا در اختیار خبرنگاران قرار گرفت، طرفین تعرفه‌ها را برای ۸۷ درصد اقلام کالایی در مبادلات تجاری خود به صورت کامل حذف خواهند کرد.
در این میان، هر یک از طرفین، یک لیست منفی تهیه‌ می‌کنند که شامل کالاهایی می‌شود که برای یکی از طرفین،‌ کالای حساس تلقی شود و امکان حذف تعرفه آنها وجود ندارد.

وزیر تجارت اتحادیه اقتصادی اوراسیا پیش از این ۳۰ آذرماه ۱۴۰۲ در این باره گفت: پس از امضای موافقتنامه تجارت آزاد ایران و این اتحادیه میزان تجارت دو طرف در گام نخست و در یک بازه زمانی پنج تا هفت ساله به ۱۸ تا ۲۰ میلیارد دلار در سال خواهد رسید.
آندری اسلپنف افزود: ما با توافقنامه موقت موفق شدیم مبادلات دوجانبه با ایران را در طول سه سال دوبرابر افزایش دهیم و اکنون با امضای موافقتنامه دائم به طور منطقی می‌توانیم در کوتاه مدت در انتظار افزایش میزان تجارت دو کشور تا سقف ۲۰ میلیارد دلار در سال باشیم.
رئیس‌جمهوری روسیه نیز شامگاه دوشنبه در شورای عالی اتحادیه اوراسیا گفت: امضای توافق موقت تجارت ترجیحی از سال ۲۰۱۹ میان ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا به افزایش دو برابری تبادلات تجاری انجامید، با اینکه تنها تعداد محدودی از فهرست کالاها را شامل می‌شد.
پوتین افزود: بر اساس موافقتنامه تجارت آزاد، مزایای تعرفه‌ای به بیش از ۸۵ درصد محصولات تعلق می‌گیرد که بیش از ۹۰ درصد حجم مبادلات کنونی بین کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا و جمهوری اسلامی ایران را تشکیل می‌دهد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha