سرپرست وزارت خارجه افغانستان: زمینه بازگشت مهاجران این کشور از ایران فراهم شود

مشهد-ایرنا-سرپرست وزارت امور خارجه افغانستان گفت:از جمهوری اسلامی ایران قدردانی می‌کنیم چرا که مهاجران کشور افغانستان در اینجا مقیم هستند که باید گفت این مهاجران به خاطر مشکلات اقتصادی در ایران سکونت دارند و امید است زمینه بازگشت آنها به کشور افغانستان فراهم شود.

به گزارش ایرنا به نقل از استانداری خراسان رضوی، "امیر خان متقی" روز دوشنبه در دیدار با یعقوبعلی نظری استاندار خراسان رضوی در مشهد افزود: کشور افغانستان و جمهوری اسلامی ایران فرصت‌های مشترکی نظیر تجارت، صنعت و ترانزیت با هم دارند و در مقوله امنیت منطقه هم تاثیر گذار هستند و می‌توانند دست بیگانگان را از منطقه قطع کنند.

وی با محکوم کردن جنایات رژیم غاصب صهیونیستی در غزه اضافه کرد: در موضوع فلسطین باید گفت، مردمی که در حال مقاومت هستند و از حقوق خود دفاع می‌کنند، مبارزه آنان مشروع است و از آنان حمایت می‌کنیم همچنین کسانی که به شکل مستقیم ظلم می‌کنند و کشورهایی که به شکل غیرمستقیم از ظالم حمایت‌ می‌کنند را محکوم می‌کنیم.

سرپرست وزارت امور خارجه افغانستان با تاکید بر این که موضع ما افزایش تعاملات اقتصادی و تجاری با کشورهای همسایه به خصوص جمهوری اسلامی ایران است گفت: در زمینه‌های گوناگون نظیر گذرگاههای ارتباطی، صنعت و کشاورزی می‌توانیم با ایران به خوبی همکاری کنیم چنان که این تعاملات هم اکنون نیز وجود دارد.

مرزهای سیاسی نباید مانع ارتباطات ۲ کشور شود

استاندار خراسان رضوی نیز در این دیدار گفت: این رفت‌ و آمدها زمینه‌ مناسبی برای توسعه روابط بین ۲ کشور ایران و افغانستان را فراهم خواهد کرد.

یعقوبعلی نظری افزود: ما ۲ کشور مسلمان با اعتقادات مشترک هستیم. همچنین دشمنان مشترکی نظیر آمریکا و رژیم غاصب اسرائیل داریم.

وی به جنایات رژیم صهیونیستی در غزه اشاره و اضافه کرد: مردم مظلوم غزه و مبارزان حماس این روزها در حال نبرد با دنیای استکبار و رژیم صهیونیستی هر چند دنیای استکبار هیچ گاه در میدان رزم حریف مبارزان اسلامی نبوده است و به همین دلیل مردم مظلوم فلسطین را به خاک و خون می‌کشد.

استاندار خراسان رضوی با بیان این که مرزهای سیاسی نباید مانع ارتباطات ۲ کشور شود گفت: مقوله همسایگی نکته بسیار مهمی است و بدان معناست که همسایه‌ها همواره به یکدیگر نیاز پیدا می‌کنند و باید همدیگر را پشتیبانی کنند.

نظری با اشاره به این که ۲ کشور جمهوری اسلامی ایران و افغانستان از تاریخ و فرهنگ مشترکی بهره‌مند هستند افزود: نباید اجازه دهیم تا مسایل جزئی مانع اصلی ارتباطات بین ۲ کشور شود و آمادگی داریم تا به واسطه این سفرها شاهد روابط گسترده‌تری بین بخش‌های مختلف ۲ کشور باشیم.

وی خطاب به سرپرست وزارت امور خارجه افغانستان ادامه داد: زمینه های حمل و نقل، صنعت، کشاورزی، علمی و درمانی، صنایع و معادن، ترانزیت و تجارت، دامداری و صنایع پزشکی بخشی از ظرفیت‌های خراسان رضوی است که فراهم است و در مقابل هم ما نیازمندی‌هایی داریم که می تواند به کمک شما تامین شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، امیر خان متقی، سرپرست وزارت امور خارجه افغانستان به منظور پیگیری اجرای توافقات دوجانبه امروز، وارد مشهد مقدس شد.

سفر امیر خان متقی به مشهد در ادامه دیدارهای دیروز وی در تهران با وزیر امور خارجه و دیگر مقامات کشورمان صورت گرفته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha