توصیه متخصص اعصاب و روان کنگانی در مواجهه با کج‌خلقی کودکان

بوشهر- ایرنا- متخصص اعصاب و روان بیمارستان امام خمینی (ره) کنگان گفت: کج‌خلقی یا قشقرق عکس‌العملی است که گاهی در کودکان یک تا سه سالگی دیده می شود که نحوه مواجهه والدین با آن مهم است.

دکتر "گلسا علیا" روز دوشنبه در گفت‌وگو با ایرنا اظهار کرد: یکی از موقعیت‌های ناخوشایندی که والدین با آن مواجه می‌شوند کج‌خلقی یا قشقرق کودکان است.

وی با اعلام این که قشقرق، انفجاری از عصبانیت و درماندگی کودک است، افزود: در این حالت کودک ممکن است جیغ بکشد، پرخاشگری یا فرار کند، لگد بزند و به زمین بیافتد، گاهی نیز کودکان نفسشان را حبس یا استفراغ می‌کنند.

علت و سن شایع قشقرق

متخصص اعصاب و روان بیمارستان امام خمینی (ره) کنگان بیان کرد: این رفتار در سن یک تا سه سالگی شایع است و زمانی اتفاق میافتد که کودکان تحت تأثیر احساسات شدید هستند و چون در مراحل اولیه رشد زبانی، اجتماعی و عاطفی هستند نمی‌توانند نیازهای خود را ابراز کنند و در نتیجه احساس درماندگی می‌کنند.

وی ادامه داد: گرسنگی، خستگی، استرس، ترس و عصبانیت از جمله مواردی است که احتمال کج‌خلقی را افزایش می‌دهد.

در هنگام بروز قشقرق چه کنیم؟

علیا اضافه کرد: والدین در مواجهه با قشرق کودکان مواردی از جمله ماندن کنار کودک و اطمینان دادن به او با صدای آرام که احساساتش را درک می‌کنید، ماندن در سکوت کنار او تا آرام شدنش، در آغوش گرفتن کودک در صورت خواست او، تسلیم نشدن به خواسته کودک، آرامش دادن به کودک پس از آرام شدنش و صحبت کردن با او در مورد عواطف را مدنظر قرار دهند.

مدیریت احساس خودتان

وی بیان کرد: قشقرق کودکان برای همه پریشان کننده است در صورتی که والدین باید بدانند اگر آرامش خود را حفظ کنند، الگوی فرزندشان می‌شوند.

متخصص اعصاب و روان بیمارستان امام خمینی (ره) کنگان ادامه داد: آگاه باشید که کودکان به عمد و برای ناراحت کردن والدین این کار را انجام نمی‌دهند، والدین باید بپذیرند که تغییرات در رفتار به‌مرور رخ می‌دهد و تلاش شما و رشد فرزندانتان برای کنترل این رفتار لازم است.

علیا ضمن اشاره به اینکه بزرگ کردن کودک، امری سخت و مهم است، ادامه داد: با خودتان مهربان باشید، شما نهایت تلاش خود را می‌کنید و نمی‌توانید همه‌چیز را کنترل کنید.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha