یادآوری اقدامات دولت سیزدهم در توسعه جزیره بوموسی

بندرعباس - ایرنا - ادعاهای بی‌اساسِ امارات متحده عربی برای چندمین بار در خصوص جزیره بوموسی (ابوموسی) که به گواه اسناد تاریخی، یک جزیره ایرانی بوده و به تصویب ماده ۶۱ قانون برنامه هفتم توسعه هم رسیده است، خبرگزاری جمهوری اسلامی گزارش اقدامات دولت سیزدهم در راستای توسعه این جزیره را صرفا جهت یادآوری منتشر می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، همانطور که همه مطلع هستیم چند روز قبل در نشست مجمع همکاری‌های کشورهای عربی و روسیه در مراکش، بازهم افرادی ناآگاه و برای چندمین مرتبه بیانیه‌ای بی اثر و تبلیغاتی منتشر کردند که در آن ادعای بی‌پایه و اساس امارات متحده عربی پیرامون جزایر سه‌گانه ایرانی مطرح شده بود و این موضوع واکنش‌ها و انتقاداتِ جدیِ ملت و دولت جمهوری اسلامی ایران را به دنبال داشت.

البته سابقه شکل‌گیری خود این کشور (امارات متحده عربی) به سیاست‌های استعماری انگلیس و سال‌های ۱۸۲۰ در بحبوحه جنگ‌های ایران با روسیه بازمی‌گردد که دولت انگلستان به بهانه مبارزه با دزدان دریایی سواحل جنوبی خلیج‌فارس را اشغال و با حکام محلی قرارداد تحت الحمایگی امضا کرد تا از قدرت کشورهای بزرگ حاضر در منطقه ازجمله ایران عزیزمان بکاهد.

شخصیت‌های مختلفی به این بیانیه واکنش نشان داده‌اند که می‌توان به وزیر امور خارجه کشورمان، رییس مجلس شورای اسلامی، استاندار هرمزگان، برخی امامان جمعه و عموم ملت ایران اشاره کرد.

محمدباقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی ۲ روز قبل در توییتی به بیانیه مشترک کشورهای عربی با روسیه واکنش نشان داده و نوشته است: در برنامه هفتم توسعه،‌ دولت به توسعه شهرستان بوموسی با محوریت جزایر سه‌گانه در زمینه‌های مختلف بازرگانی، اقتصاد دریامحور،‌ آموزش عالی، درمانی وغیره مکلف شده است؛ این پاسخ عملیِ ایران به امارات است که با جدیت دولت در اجرا، همگان بوموسایی متفاوت را به‌عنوان بخشی از سرزمین مادری‌مان خواهند دید.

هیچ تردیدی وجود ندارد که روابط با روسیه براساس منافع ملی ایران و احترام متقابل تنظیم شده است، هرگونه ادعایی که قصد خدشه به تمامیت ارضی ایران را داشته باشد به طور حتم خلاف این اصول است. از سویی ایران برخلاف این روابط ارزیابی شده و با پاسخ جدی مواجه خواهد شد. روسیه نیز باید مراقب سوء استفاده غرب باشد.

حسین امیر عبداللهیان وزیر امورخارجه کشورمان نیز در تماس تلفنی با همتای روسی خود با بیان اینکه احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی کشورها از اصول بنیادین در مناسبات کشورهاست، تاکید کرد: تهران در موضوع احترام به تمامیت ارضی و مباحث حاکمیتی ایران با هیچ طرفی تعارف ندارد.

آیت‌الله غلامعلی صفایی بوشهری امام جمعه بوشهر نیز در خطبه‌های یکم دیماه در واکنش به این بیانیه بی‌اساس گفته است: در نشست مجمع همکاری عرب و روسیه در مراکش به جای اینکه جنایات رژیم اشغالگر قدس، آمریکا و انگلیس در قتل و عام مردم فلسطین و غزه محکوم کنند، در بیانیه‌ای به ایران در زمینه جزایر سه‌گانه تذکر داده شد که چنین بیانیه‌ای محکوم است.

علاوه‌بر محکومیت‌ها از سوی شخصیت‌های یادشده، دولت سیزدهم نیز به صورت عملی جزیره ایرانی بوموسی را مورد توجه قرار داده و اقدامات بسیاری برای عمران و آبادانی آن انجام داده است.

بسیار خب؛ اینک با هم ببینیم دولت سیزدهم در جزیره بوموسی چه اقداماتی را انجام داده و در دستور کار دارد.

شهرستان دریایی بوموسی که در آب‌های خلیج‌فارس و ۵۷ کیلومتری جنوب بندرلنگه قرار گرفته در واقع یکی از مهم‌ترین جزایر این آبراه محسوب می‌شود و به لحاظ اهمیت، همواره مورد توجه مردم و مسئولان بوده که دولت سیزدهم با نگاه ویژه‌ای نسبت به پیشرفت همه‌جانبه جزایر ایرانی همچون بوموسی اقدام کرده است.

اقدامات دولت در بوموسی

یادآوری اقدامات دولت سیزدهم در توسعه جزیره بوموسی

شهرستان بوموسی که پیش‌تر به نام ابوموسی شناخته می‌شد، متشکل از ۶ جزیره بوموسی، سیری، تنب بزرگ، تنب کوچک، فارور بزرگ و فارور کوچک بوده و مرکز آن هم جزیره ۱۲ کیلومترمربعی بوموسی است که در فاصله ۷۵ کیلومتری جنوب بندرلنگه و ۲۲۲ کیلومتری بندرعباس واقع شده است.

جزایر تنب بزرگ، تنب کوچک و بوموسی در نزدیک‌ترین فاصله با تنگه راهبردی هرمز واقع شده‌اند که یکی از مهم‌ترین تنگه‌های بین‌المللی است و خلیج‌فارس را به دریای عمان و اقیانوس هند پیوند می‌دهد.

از طرفی هم جزایر سه‌گانه در عمیق‌ترین قسمت خلیج‌فارس و محل عبور کشتی‌های سنگین و نفتکش‌ها واقع شده‌اند و تسلط بر جزایر یادشده به منزله تسلط بر صادرات و واردات از این منطقه و دسترسی به اقیانوس هند است و هم می‌توان خدمات دریایی را با استفاده از آن‌ها به شناورهای عبوری ارائه داد.

وجود منابع و تاسیسات نفتی در آب‌های مجاور نقش بسیار مهم شهرستان بوموسی را در معادله امنیت ملی کشور یادآور می‌شود و بر اهمیت و ضرورت توجه به آن می‌افزاید.

دولت مردمیِ سیزدهم از ابتدای روی کار آمدن خود با نگاه به این جایگاه راهبردی در عرصه ملی و بین‌المللی و همچنین توسعه و آبادانی مناطق مختلف کشور و اجرای عدالت به شهرستان‌های مرزی و به‌ویژه شهرستان مرزی بوموسی توجه داشته و اقدامات مختلفی در مدت به دست‌گرفتن زمام اجرایی مدیریت کشور انجام داده است و تلاش کرده زمینه‌های عمران و آبادانی این مناطق راهبردی را فراهم آورد.

حوزه ترابری؛ سفرهای هوایی و دریایی

یادآوری اقدامات دولت سیزدهم در توسعه جزیره بوموسی

دولت سیزدهم اقدامات متعددی در حوزه ترابری انجام داده که می‌توان به انجام ۶۲ سفر دریایی در مسیر بندرعباس - بوموسی - بندرعباس و جابه‌جایی ۱۶ هزار مسافر (۲ سفر درهفته)، انعقاد قرارداد برای برقراری ۱۰۴ سفر دریایی در سال ۱۴۰۲ به مبلغ قرارداد ۹۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال برای ۲ سفر درهفته، انجام ۸۶ سفر دریایی در مسیر بندرعباس - بوموسی - بندرعباس و جابه‌جایی ۱۶ هزار تُن کالا تا مهرماه ۱۴۰۲ اشاره کرد.

همچنین انعقاد قرارداد برای برقراری ۵۲ سفر در سال ۱۴۰۲ از ۲۹ فروردین ۱۴۰۲ تا ۲۹ فروردین‌ماه ۱۴۰۳ به مبلغ قرارداد ۸۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال برای برقراری یک سفر در هفته، برقراری ۳۰۳ سفر هوایی در مسیر بندرعباس - بوموسی - بندرعباس و جابه‌جایی ۳۰ هزار نفر مسافر تا مهرماه ۱۴۰۲، انجام هماهنگی برای برقراری پروازها به‌صورت سه روز در هفته با ظرفیت مجموع ۱۲۵ سفر مسافر در هر مسیر رفت‌ و برگشت و انجام مقدمات برای انعقاد قرارداد چهار سفر درهفته باتوجه‌ به نیاز جزیره در سال٬جاری هم در این حوزه انجام شده است.

لازم به ذکر است برآورد اعتبار مورد نیاز برای برقراری چهار سفر در هفته طی سال‌جاری ۴۱۶ میلیارد ریال بوده است و قرارداد ارائه خدمات هندلینگ در فرودگاه بوموسی در سال ۱۴۰۲ به مبلغ ۶۶ میلیارد ریال منعقد شد.

حوزه آب

یادآوری اقدامات دولت سیزدهم در توسعه جزیره بوموسی

بخش دیگری از اقدامات انجام شده دولت مردمی در جزیره بوموسی در حوزه آب بوده که برای این منظور ۹۷ میلیارد و ۶۰۳ میلیون ریال اعتبار هزینه شده است که می‌توان به توسعه و بهبود شبکه آبرسانی جزیره بوموسی و اتصال رینگ جزیره به شبکه سراسری اشاره کرد.

۲۰ میلیارد ریال از ۴۰ میلیارد ریال اعتبار طرح بهبود آب بوموسی تاکنون هزینه شده و طرح دارای ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی است.

میزان پیشرفت اجرایی مخزن ۲ هزارمترمکعبی جزیره بوموسی نیز ۴۵ درصدی است که امید می‌رود تا بهمن‌ماه ۱۴۰۲ به بهره‌برداری برسد، میزان اعتبار این طرح ۶۸ میلیارد ریال بوده که تا کنون ۳۶ میلیارد و ۶۸۰ میلیون ریال برای آن هزینه شده است.

یادآوری اقدامات دولت سیزدهم در توسعه جزیره بوموسی

اجرای مخزن ۲ هزارمترمکعبی جزیره تنب بزرگ هم دارای پیشرفت فیزیکی ۶۵ درصدی بوده و از اعتبار ۷۶ میلیارد ریالی آن، ۴۰ میلیارد و ۹۲۳ میلیون ریال هزینه شده است و انتظار می‌رود برای بهره‌برداری در بهمن‌ماه سال‌جاری آماده استفاده اهالی این جزیره شود.

مجوز افزایش ظرفیت آب‌شیرین‌کن جزیره بوموسی به میزان هزار مترمکعب در شبانه‌روز هم اخذ شده که این طرح توسط بخش خصوصی اجرا می‌شود و تا پایان سال وارد چرخه تولید خواهد شد.

نصب تاسیسات آب‌شیرین‌کن جهت افزایش ظرفیت تولید آب در جزیره تنب بزرگ از یک‌هزار و ۵۰۰ مترمکعب به ۲ هزار مترمکعب در شبانه‌روز هم اقدام دیگری است که تا پایان آبان‌ماه ۱۴۰۲ توسط بخش خصوصی راه‌اندازی می‌شود.

حوزه برق

یکی از نیازهای اساسی جزیره‌نشینان در بخش انرژی و به‌خصوص برق بوده که در این راستا نیز برای افزایش توان تولید برق و تضمین پایداری شبکه، ۴۰۳ میلیارد ریال اعتبار بکار گرفته شده و اقداماتی نظیر تعمیرات اساسی یک دستگاه مولد مرلیس ۳.۳ مگاواتی در بوموسی، خرید، نصب و راه‌اندازی چهار دستگاه مولد کامینز در نیروگاه تنب بزرگ، ‌خرید، نصب و راه‌اندازی رادیاتور کامینز و تاپ اورهال یک دستگاه مولد کامینز در تنب کوچک و خرید لوازم‌یدکی ۲ دستگاه دیزل‌ژنراتور ولوو در فارور انجام شد.

همچنین دولت نسبت به اصلاح شبکه فرسوده برق بوموسی با اعتبار ۱۰۵ میلیارد ریال اقدام کرد که در این زمینه اقداماتی همچون احداث چهار کیلومتر شبکه فشار متوسط ، احداث و جمع آوری ۶ دستگاه پست هوایی، نصب ۲۰۰ چراغ ال ای دی، احداث پست زمینی و ۷۰۰ متر شبکه کابل زمینی فشار متوسط و سرویس پست‌های زمینی بوموسی با اعتبار ۵.۲ میلیارد ریال انجام گرفت.

خرید باطری تولید برق اضطراری و لوازم لوله‌کشی مولد آب مولد مرلیس با هزینه ۵.۸ میلیارد ریال نیز اقدام دیگر دولت مردمی در این زمینه است.

اصلاح شبکه دور جزیره تنب بزرگ با اعتبار ۱۰۹ میلیارد ریال شامل احداث ۶ کیلومتر شبکه فشار متوسط هوایی، احداث ۶ کیلومتر شبکه روشنایی معابر، احداث ۱۴ دستگاه پست هوایی و احداث ۲۷۴ متر شبکه فشار متوسط با اعتبار ۱.۷۶ میلیارد ریال نیز در این دولت مردمی انجام شد.

اصلاح شبکه تنب کوچک با اعتبار ۶۲.۴ میلیارد ریال شامل احداث ۲.۸ کیلومتر شبکه فشار متوسط هوایی، احداث ۲.۱ کیلومتر شبکه روشنایی معابر، احداث هشت دستگاه پست هوایی، برق‌رسانی و تأمین روشنایی معابر جزیره فارور، احداث ۱.۲ کیلومتر شبکه روشنایی معابر و احداث سه دستگاه پست هوایی در فارور با اعتبار ۳۴.۳ میلیارد ریال هم در این بخش انجام شده است.

در ضمن، آغاز عملیات برق‌رسانی به منازل ۱۲۰ واحدی احداثی نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در جزیره بوموسی را هم نباید از قلم انداخت.

حوزه مسکن، عمران و خدمات شهری

یادآوری اقدامات دولت سیزدهم در توسعه جزیره بوموسی

بخشی دیگری از عملکرد دولت در ۲ سالی که گذشت در حوزه مسکن، عمران و خدماتی شهری است که برای این منظور ۴۹۴ میلیارد ریال در شهرستان دریایی بوموسی هزینه و طرح‌های مختلفی اجرا شده یا در مرحله اجرا قرار دارد، در این زمینه، بهره‌برداری ۱۸ واحد مسکونی با اعتبار هزینه شده ۱۶۰ میلیارد ریال، آسفالت معابر جزیره بوموسی به میزان ۴۰ هزار مترمربع برای احداث بلوار مدافعان حرم و بلوار سلامت و ورزش با اعتبار هزینه شده ۱۰۰ میلیارد ریال، آسفالت معابر جزیره سیری به میزان ۲۰ هزار مترمربع و بهسازی جداول این جزیره با اعتبار ۱۳ میلیارد ریال، احداث میدان شهید سلیمانی با مساحت ۶۰۰ مترمربع و اعتبار هزینه شده ۶ میلیارد ریال و شروع عملیات اجرایی ساخت طرح نهضت ملی مسکن در جزیره بوموسی قابل‌ اشاره است.

حوزه اشتغال و سرمایه‌گذاری

یکی از مهم‌ترین ظرفیت‌های جزایر، شیلات، بنادر و گردشگری است که فعال‌سازی هر کدام می‌تواند دارای منافع متعددی برای کشور و جزیره‌نشینان باشد و بر روی اشتغال ساکنان آثار مفیدی داشته باشد، از طرفی یکی از اصلی‌ترین مولفه‌ها برای حفظ سکونت و پایداری جمعیت در جزایر ایجاد و حفظ اشتغال است.

جزیره‌نشینان هرمزگان به‌طور معمول از دیرباز در زمینه تجارت و صیادی فعال بوده‌اند که حتی در دوره‌ای از تاریخ آوازه شکوه آن‌ها که درپی تجارت دریایی ایجاد شده بود، عالم‌گیر بوده است.

اکنون نیز دولت سیزدهم با نگاه به این پیشینه تاریخی و ظرفیت‌های بی‌نظیر جزایر به این حوزه توجه داشته و در زمینه اشتغال و سرمایه‌گذاری برنامه دارد و برنامه‌هایی را هم در این ۲ سال به اجرا گذارده و یک هزار و ۷۶۰ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال در این بخش اعتبار هزینه کرده است.

برخی از اقدامات دولت در این زمینه؛ احداث بندر چندمنظوره جزیره بوموسی است که دارای ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی بوده و تاکنون برای اجرای آن یک‌هزار و ۷۵۰ میلیون ریال هزینه شده است.

آماده‌سازی سواحل شمال جزیره بوموسی برای احداث پلاژ گردشگری که دارای پیشرفت ۷۰ درصدی بوده و تاکنون ۳۰ میلیارد ریال از اعتبار ۵۰ میلیاردریالی آن هزینه شده است؛ راه‌اندازی مجتمع نان بوموسی با اعتبار ۲ و نیم میلیارد ریال انجام شد.

نخستین تور گردشگری خانواده محور از استان‌های فارس، اصفهان و هرمزگان در اسفندماه ۱۴۰۱ به جزیره بوموسی اعزام شدند و تکمیل سردخانه ۲۵۰ تنی شیلات در جزیره تنب بزرگ و انجام هماهنگی برای واگذاری و فعال‌سازی سردخانه یادشده توسط منطقه پنجم نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با اعتبار ۷۸ میلیارد ریال انجام شد.

حق بهره‌برداری و فعال‌سازی سردخانه ۲ هزارتنی بوموسی به گروه جهادی رهروان شهید حاج‌قاسم سلیمانی برای سرمایه‌گذاری و فعال‌سازی مرحله نخست سردخانه یادشده، واگذار شد.

تسطیح و آماده‌سازی زمین برای نصب آب‌شیرین‌کن جدید در جزیره بوموسی با ظرفیت یک‌هزار مترمکعب در روز انجام گرفت و عملیات صدور ۷۰ فقره مجوز صید برای ساکنان جزیره بوموسی آغاز شد.

امید می‌رود به سرانجام رسیدن این فعالیت‌ها رونقی در اقتصاد و اشتغال مردم بومی و ساکنان شهرستان دریایی بوموسی ایجاد و حتی جاذبه شغلی برای سکونت افراد بیشتری در این جزایر فراهم آید.

حوزه زیرساخت‌های ورزشی

یادآوری اقدامات دولت سیزدهم در توسعه جزیره بوموسی

ورزش نیز یکی از ضرورت‌های سلامتی بدن انسان است که همیشه مدنظر متخصصان و پزشکان برای سلامتی جسم بوده و توصیه‌های بسیاری برای ورزش‌کردن شده و نمی‌توان آن را نادیده گرفت، دولت مردمی هم در راستای تقویت فعالیت‌های ورزشی در شهرستان دریایی بوموسی ۳۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال هزینه کرده است.

احداث زمین چمن مصنوعی بوستان امام خامنه‌ای به مساحت ۸۰۰ مترمربع با اعتبار هزینه شده ۱۱ میلیارد ریال، احداث زمین چمن مصنوعی شهدای آتش‌نشان به مساحت ۸۰۰ مترمربع با اعتبار هزینه شده هشت میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال، زمین چمن مصنوعی مینی‌فوتبال تنب کوچک با اعتبار هزینه شده هشت میلیارد ریال، بهسازی و تعمیر سالن ورزشی تنب بزرگ با اعتبار هزینه شده پنج میلیارد ریال و اهدای سه دستگاه کولر اسپیلت ایستاده و لوازم ورزشی به جزیره تنب بزرگ، برخی از اقدامات انجام شده در بوموسی محسوب می‌شود.

بخش بهداشت و درمان

یادآوری اقدامات دولت سیزدهم در توسعه جزیره بوموسی

دولت در زمینه بهداشت و درمان هم خدمات متنوعی در شهرستان بوموسی انجام داده که می‌توان به اعزام متخصص بینایی‌سنجی کودکان به جزیره سیری برای ویزیت رایگان کودکان، اعزام گروه‌های پزشکی جهادی عمومی و متخصص برای ویزیت رایگان شهروندان و اعزام گروه جهادی منتظران ظهور شامل ۴۵ دندانپزشک و دستیار متخصص اشاره کرد.

قرارگاه مردم هم در کنار این گروه‌ها اقدام به ارائه خدمات بهداشتی - درمانی متعددی کرده است.

تامین نیروی درمان مورد نیاز در جزایر بوموسی و تنب بزرگ نیز انجام شده و مرکز جامع سلامت جزیره بوموسی با تامین نیرو آغاز به‌کار کرد و پزشک جراح عمومی، متخصص بیهوشی و روان‌پزشک در بیمارستان این جزیره مستقر شده‌اند.

پنج نوزاد در جزیره بوموسی متولد شدند که قبل از آن، به دلیل استقرار نبودن پزشک جراح عمومی و متخصص بیهوشی، این امکان وجود نداشت.

تامین نیروی پرستار مورد نیاز مرکز بهداشتی جزیره تنب بزرگ، تامین دستگاه امحای زباله‌های عفونی با ظرفیت ۳۰۰ لیتر در بیمارستان پارس بوموسی،‌ آغاز طرح احداث هشت ‌واحدی زیست تیم سلامت در جزیره بوموسی با متراژ ۴۵۴ مترمربع در یک بلوک ۲ طبقه با اعتبار ۱۲۰ میلیارد ریال و ساخت آمبولانس دریایی با پیشرفت فیزیکی ۵۰ درصد که تاکنون ۲۸۵ میلیارد ریال برای آن هزینه شده است، می‌توان از دیگر اقدامات بخش بهداشت و درمان در این جزیره برشمرد.

حوزه توسعه و تجهیز مدارس و کتابخانه‌ها

یادآوری اقدامات دولت سیزدهم در توسعه جزیره بوموسی

همچنین دولت مردمی برای انجام طرح‌های توسعه و تجهیز مدارس و کتابخانه‌ها ۱۰۳ میلیارد ریال هزینه کرده که می‌توان به افتتاح و راه‌اندازی ساختمان کتابخانه عمومی جزیره بوموسی با مساحت یک‌هزار و ۱۵۸ مترمربع و اعتبار هزینه شده ۴۲ میلیارد ریال، احداث مدرسه سه‌کلاسه جزیره سیری با اعتبار ۵۵ میلیارد ریال و تامین معلم موردنیاز برای مقطع ابتدایی، خرید وسایل سرمایشی کتابخانه عمومی بوموسی با اعتبار هزینه شده ۲ میلیارد ریال و احداث سه چشمه سرویس بهداشتی متوسطه پسران بوموسی به مساحت ۲۱ مترمربع با اعتبار چهار میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال اشاره کرد.

احداث سه چشمه سرویس بهداشتی متوسطه دختران بوموسی به مساحت ۲۱ مترمربع با اعتبار هزینه شده چهار میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال، دریافت مجوز راه‌اندازی مقطع متوسطه اول در جزیره تنب بزرگ و تامین معلم موردنیاز در مقطع ابتدایی، ارسال ۲ هزار و ۵۵۹ نسخه کتاب و نشریه از سوی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، مرکز مبادله کتاب کتابخانه‌های عمومی استان، کتابخانه ملی ایران و اهدایی مردم و سازمان‌ها در قالب ۶۱ بسته کتاب و نشریه به کتابخانه عمومی شهدای خلیج‌فارس بوموسی و جزایر تنب بزرگ، تنب کوچک و سیری را از دیگر اقدامات دولت در حوزه توسعه و تجهیز مدارس و کتابخانه‌ها در این جزیره عنوان کرد.

دیگر اقدامات دولت مردمی در جزیره دریایی بوموسی

دولت مردمی اقدامات دیگری نیز برای توسعه جزیره دریایی بوموسی داشته که می‌توان به احداث ساختمان شرکت ارتباطات زیرساخت شهرستان بوموسی و اجرای فیبر نوری ارتباطات از بندر لنگه به جزایر تنب بزرگ، تنب کوچک و بوموسی با اعتبار هزینه شده یک هزار و ۴۴۰ میلیارد ریال و خرید یک دستگاه خودرو آتش‌نشانی در راستای اجرای دستور وزیر کشور توسط سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها اشاره کرد.

همچنین برگزاری هفدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر در بهمن‌ماه ۱۴۰۱ در جزیره بوموسی و سبزشدن فرم جیم افرادی که از امتیازات دولتی برای مسکن استفاده کرده‌اند به‌منظور ایجاد مشوق جذب و نگهداشت جمعیت را نیز باید ذکر کرد.

حذف شرط نرخ باروری برای اعطای تسهیلات فرزندآوری به ساکنان جزیره بوموسی که پیش‌ ازاین به دلیل نرخ رشد جمعیت در سرشماری سال ۱۳۹۵ نسبت به سال ۱۳۹۰ وام فرزندآوری مشمول ساکنان جزیره بوموسی نمی‌شد، یکی از اقدامات مهم در این زمینه بوده است.

معافیت از سربازی یکی از فرزندان افرادی که سابقه ۱۲ سال سکونت در جزایر خلیج‌فارس شامل بوموسی، تنب بزرگ، تنب کوچک، سیری، فارور کوچک، لاوان، هنگام و فارسی نیز اجرایی شده است که در بخشنامه‌ای از سوی معاون هماهنگ‌کننده ستاد کل نیروهای مسلح به استانداری هرمزگان ابلاغ شد.

دریافت مجوز احداث مخزن یک میلیون‌لیتری سوخت در جزیره بوموسی در بهمن‌ماه ۱۴۰۱ برای تامین پایدار و ذخیره‌سازی مطمئن سوخت، اخذ مجوز یادشده از سال ۱۳۹۴ در دستورکار قرار داشت که با پیگیری‌های انجام شده و رفع موانع موجود، به سرانجام رسید.

یادآوری اقدامات دولت سیزدهم در توسعه جزیره بوموسی

دریافت مجوز ایجاد جایگاه سوخت هواپیماهای مسافربری در جزیره بوموسی برای نخستین‌بار، تشکیل کارگروه ملی توسعه شهرستان بوموسی در وزارت کشور با عضویت همه وزارتخانه‌های مرتبط، دریافت مجوز جذب جوانان متخصص شهرستان بوموسی در شرکت نفت فلات قاره جزیره سیری با پیگیری استاندار هرمزگان از وزیر نفت، تصویب و ابلاغ طرح جامع بوموسی، تاسیس تعاونی صیادان و همچنین صدور مجوز ۵۰۰ تن پرورش ماهی در قفس به بخش خصوصی و راه‌اندازی آن تا پایان سال‌جاری در این شهرستان را نیز می‌توان به اقدامات انجام شده در این جزیره اضافه کرد.

تامین ۲ دستگاه خودرو ون در راستای اجرای دستور وزیر کشور توسط سازمان شهرداری و دهیاری‌های کشور، انعقاد تفاهم‌نامه جهت اجرای فیبر نوری برای بهره‌مندی منازل مسکونی و کسب‌وکارها از اینترنت پرسرعت، درج اعتبارات مربوط به جزیره بوموسی در برنامه هفتم توسعه، شروع عملیات تقویت آنتن‌دهی همراه اول با نصب دکل ۴۰ متری و تقویت سیگنال دریافت شبکه‌های دیجیتال را نیز نباید از قلم انداخت.

اقدامات دیگری برای این جزیره ایرانی درحال پیگیری است که می‌توان به پیگیری برای تجهیزات دریافت سیگنال تمامی شبکه‌های استانی، اختصاص ۳۰۰ تن قیر به شهرداری بوموسی، تکمیل استخر شنای جزیره بوموسی، تخصیص تجهیزات مناسب (دیجیتال) سونوگرافی و اسکن و سایر تجهیزات به بیمارستان بوموسی، تکمیل طرح ۱۸ واحدی منازل مسکونی جزیره بوموسی و پیگیری برای پرداخت عوارض آلایندگی به شهرداری بوموسی از سوی وزارت امور اقتصادی و دارایی مربوط به نفت فلات قاره جزیره سیری اشاره کرد.

همچنین می‌توان پیگیری معافیت اصناف و فروشندگان جزیره بوموسی از پرداخت مالیات، تخصیص سهمیه در جذب کادر آموزشی، فرهنگی و اداری آموزش‌وپرورش به متقاضیان بومی به‌منظور تشویق ساکنان به ماندگاری در جزیره بوموسی و تصویب احکام توسعه این شهرستان در برنامه هفتم توسعه توسط دولت و مجلس جهت توسعه و رونق اقتصادی و عمرانی شهرستان بوموسی برای نخستین‌بار اشاره کرد.

قطعا با به سرانجام رسیدن این پیگیری‌ها، خدمات بیشتر و بهتری به ساکنان جزیره بوموسی ارائه خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha