گازگرفتگی در خراسان شمالی ۱۱ فوتی داشت 

بجنورد- ایرنا- مدیرکل پزشکی قانونی خراسان شمالی گفت: ۹ ماهه امسال حادثه های گازگرفتگی در استان ۱۱ نفر فوتی داشت که این رقم نسبت به مدت مشابه پارسال چهار نفر افزایش دارد. 

محمدرضا نورس روز چهارشنبه به خبرنگار ایرنا اظهار کرد: ۹ ماهه امسال ۹ نفر مرد و ۲ نفر زن در استان براثر استنشاق گاز مونوکسید کربن جان باختند که این آمار نسبت به مدت مشابه پارسال ۵۷ درصد بیشتر شده است.

وی افزود: ۹ ماهه امسال ۱۰ نفر از جان باختگان حادثه گازگرفتگی استان در شهرستان بجنورد و یک نفر در شیروان مورد معاینه پزشکی قانونی قرار گرفت.

مدیرکل پزشکی قانونی خراسان شمالی اظهار کرد: چهار نفر از قربانیان گازگرفتگی استان در سال جاری در چادرهای نگهبانی جان باختند که بیشترین موارد را در این باره به خود اختصاص داده است.

وی نسبت به افزایش تلفات مسمومیت با گاز در استان هشدار داد و گفت: مردم مراقبت‌های لازم برای پیشگیری از گازگرفتگی را با فرا رسیدن فصل سرما رعایت کنند و در استفاده از وسایل گرمازا،‌ توصیه های ایمنی را جدی بگیرند و از سالم بودن وسایل گرمایشی و مسیر خروجی گاز از دودکش اطمینان حاصل کنند.

نورس درباره عوارض مسمومیت با گاز مونوکسید کربن گفت: فردی که دچار مسمومیت با گاز مونوکسید کربن می شود، ممکن است دچار نواقص عصبی و روانی پیشرفته نظیر فلج عضوی یا اختلال قوای مغزی شود، مسمومیت شدید با این گاز می‌تواند کشنده باشد.

مدیرکل پزشکی قانونی خراسان شمالی گفت: افراد در صورت مواجهه با مصدوم ناشی از گازگرفتگی به سرعت او را از محیط خارج کنند، ورودی گاز را بسته و درب و پنجره را باز کنند، بلافاصله با اورژانس تماس بگیرند.

براساس این گزارش مرجع ارائه آمار جانباختگان و تعیین علت فوت در قربانیان مسمومیت با گاز منواکسید پزشکی قانونی است و بررسی این امر در آزمایشگاه های تخصصی پزشکی قانونی انجام می شود و در همان روز نتیجه آزمایش مشخص می شود.

آمار مرگ و میر به علت مسمومیت ناشی از گازگرفتگی در خراسان شمالی بالا است و کارشناسان می گویند استفاده از وسایل گاز سوز غیر استاندارد و تک شعله ها در خانه ها بیشترین علت این مرگ و میرها است.

خراسان شمالی در شمال شرق کشور واقع است و ۴۴ درصد از جمعیت آن در مناطق روستایی سکونت دارند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha