حقابه تالاب گاوخونی را به عنوان یک مطالبه مردمی و ملی دنبال می‌کنیم

اصفهان - ایرنا - مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت:  خشکی تالاب گاوخونی نتیجه‌ای جز طغیان ریزگردها به استان‌های اصفهان، تهران و یزد نخواهد داشت؛ از این رو  حقابه این تالاب را به عنوان یک مطالبه مردمی و ملی دنبال می‌کنیم.

به گزارش ایرنا، روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان روز دوشنبه به نقل از احمدرضا لاهیجان زاده افزود: تأمین حقابه تالاب گاوخونی یکی از مطالبات اساسی سازمان حفاظت محیط زیست از وزارت نیروست.
وی با اشاره به همراهی کشاورزان شرق اصفهان و سازمان‌های مردم نهاد در تأمین حقابه تالاب گاوخونی اظهار داشت: در بازگشایی اخیر زاینده‌رود برای کشاورزان غرب و شرق اصفهان و با تأکید استاندار و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور بخشی از حقابه تالاب گاوخونی تأمین شد.

لاهیجان زاده افزود: انتظار می‌رفت بیش از ۲۰ میلیون مترمکعب حقابه تالاب گاوخونی تأمین شود که این مهم رقم نخورد اما مرطوب شدن بستر تالاب نیز حرکت رو به جلویی بود که با پیگیری اداره کل حفاظت محیط زیست، انجمن‌های محیط زیست استان، نیروهای خودجوش مردمی و از خودگذشتگی کشاورزان شرق اصفهان رقم خورد.

وی یادآور شد: کشاورزان شرق اصفهان در حفاظت و حراست از جریان زاینده رود تا تالاب همکاری بسیار مؤثری را با تیم‌های گشت و نظارت آب منطقه‌ای و محیط زیست داشتند و جمعی از کشاورزان بمنظور تأمین حقابه تالاب گاوخونی از حقابه خود گذشتند و با مسدود کردن ورودی زمین‌های کشاورزی خود اجازه دادند تا تالاب گاوخونی نیز از زاینده رود بهره‌مند شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت: این اقدام فداکارانه کشاورزان شرق اصفهان و علی الخصوص کشاورزان ورزنه جای قدردانی دارد و نشان دهنده پای‌بندی کشاورزان اصفهان به مسئولیت اجتماعی و محیط زیست است.

لاهیجان زاده افزود: ورود زاینده‌رود حتی به میزان کم، به تالاب گاوخونی می‌تواند در رهاسازی های بعدی تأثیر مطلوبی در آبگیری تالاب داشته باشد، این رهاسازی اولیه به سیراب شدن اولیه بستر رودخانه منجر شد.
وی در پایان عنوان کرد: هرچند که پاییز امسال آنگونه که پیش‌بینی شده بود پربارش نبود اما امیدواریم با بارش‌های زمستان و بالاخص دی ماه، زمینه رهاسازی زاینده رود در زمستان و اوایل فروردین سال آینده و تأمین حقابه تالاب بین‌المللی گاوخونی فراهم شود.

به گزارش ایرنا، مطابق تصاویر ماهواره ای و آنچه پیشتر اداره کل حفاظت محیط زیست استان در تابستان ۱۴۰۲ اعلام کرده بود، نزدیک به صد در صد پهنه تالاب خشک است اما آذر امسال پس از رهاسازی آب، حدود ۶ میلیون مترمکعب آب به تالاب گاوخونی رسید.

تالاب بین‌المللی گاوخونی به وسعت ۴۷۶ کیلومترمربع در ۱۶۷ کیلومتری جنوب شرق اصفهان در کنار شهر ورزنه و در جوار تپه‌های شنی قرار دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha