۳ دی ۱۴۰۲، ۱۴:۰۵
کد خبر: 85331793
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

غربالگری سلامت در نیشابور به ۶۶ درصد جمعیت رسید

مشهد- ایرنا- رییس دانشگاه علوم پزشکی نیشابور گفت: افزون بر ۶۶ درصد از جمعیت بالای ۱۸ سال زیر پوشش این دانشگاه، در قالب «پویش ملی سلامت» به لحاظ بیماری دیابت و فشارخون بالا تاکنون غربالگری شده‌اند.

دکتر مجید درّودی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه پویش ملی سلامت از ۲۰ آبان ماه امسال در سراسر کشور آغاز شده است و تا ۱۵ دی ماه ادامه دارد، افزود: کل جمعیت گروه هدف در دانشگاه علوم پزشکی نیشابور ۳۸۱ هزار و ۲۶۲ نفر هستند که تاکنون ۲۵۳ هزار نفر از آنان غربالگری شده‌اند.

وی ادامه داد: اکنون دانشگاه علوم پزشکی نیشابور رتبه دهم را در بین ۶۳ دانشگاه علوم پزشکی کشور به لحاظ بیشترین غربالگریها در قالب پویش ملی سلامت را کسب کرده است که این اقدام با تلاش کارکنان این دانشگاه در حوزه بهداشت، اطلاع‌رسانی، مشارکت و هم‌افزایی با ادارات حاصل شده است.

غربالگری سلامت در نیشابور به ۶۶ درصد جمعیت رسید

۱۳ درصد مبتلا به پرفشاری خون هستند

رییس دانشگاه علوم پزشکی نیشابور گفت: از میان جمعیت غربالگری شده در این پویش حدود هفت درصد مبتلا به دیابت و مشکوک به دیابت شناسایی شدند، به طوریکه ۱۴ هزار و ۵۰۰ نفر قند خون بالا با سابقه دیابت و ۲ هزار و ۲۲۰ نفر دارای قند خون بالا و بدون سابقه قبلی و مشکوک به دیابت شناسایی شدند.

وی افزود: همچنین ۳۲ هزار نفر از افراد غربالگری شده در این پویش معادل حدود ۱۳ درصد سابقه فشار خون داشته یا مشکوک به فشار خون بالا بوده اند.

درودی ادامه داد: بیشترین بیماران دیابتی شناسایی شده بانوان و در رده سنی میانسال و بین ۳۰ تا ۵۹ سال هستند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی نیشابور بیان کرد: در حالیکه بیشترین بیماران دارای فشار خون بالا شناسایی شده مردان و در رده سنی میانسال قرار دارند.

وی بیان کرد: بیماران دیابتی و فشار خون شناسایی شده در این پویش اگر پرونده فعال بهداشتی نداشته باشند به مراکز سلامت و مراکز درمانی ارجاع داده می‌شوند.

درودی اطلاع‌رسانی، آموزش، تشکیل پرونده مراقبت، پیگیری ودرمان بیماران رامهمترین اقدامات در حال انجام معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی نیشابور در زمینه پیشگیری از ابتلا به دیابت و فشار خون بالا برشمرد.

در پویش ملی سلامت که از ۲۰ آبان ماه به طور همزمان در سراسر کشور آغاز شده و تا ۱۵ دی ماه ادامه دارد، کلیه افراد ۱۸ سال و بالاتر ایرانی ساکن در کشور به صورت رایگان از نظر دیابت و فشارخون بالا بررسی و غربالگری می‌شوند.

دانشگاه علوم پزشکی نیشابور به ۵۸۰ هزار نفر جمعیت چهار شهرستان نیشابور، فیروزه، زبرخان و میان جلگه، خدمات بهداشتی و درمانی ارائه می‌کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha