ضرورت به‌کارگیری نیروهای فن‌ورز در ساخت‌و سازهای بتنی

تهران- ایرنا- رئیس مرکز تحقیقات بتن و عضو شورای تدوین مقررات ملی ساختمان گفت: تصویب قانون آموزش فعال مهارتی اشتغال و به‌کارگیری فن‌ورز ماهر (تکنسین) دارای صلاحیت شایستگی و برخوردار از مهارت‌های فنون تخصصی در تولید بتن و ساخت و سازهای بتنی ضروری است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «مصطفی احمدوند» امروز (شنبه) در نشست خبری افزود: یکی از دغدغه‌های جامعه در موضوع ساختمان سازی، کیفیت تولید بتن و تولید بادوام است تا سازه‌هایی با دوام در برابر زلزله، آتش سوزی و سایر مخاطرات داشته باشیم.

وی با تاکید بر اینکه در این زمینه از استانداردهای روز جهان عقب نیستیم، بیان‌داشت: ایران جزو هفت کشور دخیل در تدوین استاندارد جهانی بتن است و در سازمان جهانی استاندارد (ISO) حق رای دارد؛ بر این اساس، دانش مورد استفاده در صنعت بتن، همان دانش روز جهان است.

احمدوند خاطرنشان کرد: در مقایسه با یک دهه پیش، در موضوع کیفیت و استاندارد بتن‌های تولیدی، تا ۸۰ درصد رشد داشته‌ایم.

وی ادامه‌داد: امروز و با توجه به بهبود کیفی حاصل شده و همچنین مواد اولیه خوبی که به کار گرفته می‌شود، موضوع فن‌ورز به دغدغه اصلی در این صنعت تبدیل شده است. و معتقدیم مهارت نیروی انسانی در طرح‌ها و پروژه‌های ساختمانی تعیین‌کننده است.

رئیس مرکز تحقیقات بتن خاطرنشان‌کرد: حتی بسیاری از ادوات و ماشین آلاتی که در این صنعت به کار گرفته می‌شود، داخلی‌سازی شده و وابستگی کمی در این عرصه به خارج از کشور وجود دارد.

وی گفت: حدود ۷۰ سال است که جامعه فنی و مهندسی کشور به‌دنبال دستیابی به نیروهای تکنسین تعلیم‌دیده ماهر است و اکنون این مساله مورد پذیرش دولت، صنعت و دانشگاه قرار گرفته است.

عضو شورای تدوین مقررات ملی ساختمان از مکاتبه با کمیسیون عمران مجلس به همین منظور خبر داد که در ان ضرورت تصویب قانون آموزش فعال مدیریت مورد تاکید قرار گرفته است و گفت: در این پیوند، اشتغال و به‌کارگیری فن‌ورز در تولید بتن و ساخت‌و سازهای بتنی یک الزام است.

احمدوند ادامه‌داد: مرکز تحقیقات بتن ایران (متب) با آگاهی از شرایط بحرانی عدم وجود فن‌ورز ماهر در فنون تخصصی فناوری و مهندس حرفه ای در جامعه فنی و مهندسی رشته عمران کشور، همواره بر تربیت بیشتر نیروی انسانی متخصص و ماهر در صنعت ساخت و ساز کشور تاکید مضاعف دارد.

وی اظهار داشت: این مرکز با اتکا به اصول الگوی تفکر مدیریت همدل و رهبری تحول آفرین با استفاده از دانش کاربردی و ذهن و تجربه تاریخی آموزش فعال مهارتی ۳۰ ساله خود، تاکنون بیش از هشت‌هزار نفر را از طریق یادگیری فعال مهارتی فن‌ورز فنون فناوری و مهندس متخصص در حوزه صنعت تولید بتن و ساخت و سازهای بتنی برای ورود به بازار کار تربیت کرده است.

در این نشست، همچنین دبیر سندیکای شرکت‌های ساختمانی ایران اظهار داشت: در کارهای عمرانی، کارگران ماهر و همچنین مهندسان آموزش دیده دانشگاهی حضور دارند، اما یکی از چالش‌های اصلی این صنعت نبود نیروهای تکنسین فنی و کیفی است که به عبارتی حلقه مفقوده هستند.

«ایرج گلابتون‌چی» افزود: عدم حضور چنین نیروهایی سبب شده تا افت کیفیت کار را در عمل شاهد باشیم و به همین دلیل همواره از مهندسانی استفاده می‌شد که البته جایگاه کاری‌شان فراتر است.

وی با اشاره به تربیت سالیانه دست‌کم ۲۳۰ هزار مهندس از رشته های مختلف در کشور، خاطرنشان کرد: با این حال، در کشور در زمینه نیروی تکنسین آموزش دیده کمبود داریم و به دنبال آن هستیم تا خلا موجود بین نیروهای مهندسی و کارگری را کم کنیم.

۵ و ۶ دی؛ برگزاری بیست و ششمین همایش ملی سالیانه انجمن علمی بین‌المللی بتن

رئیس مرکز تحقیقات بتن ایران در ادامه از برگزاری بیست و ششمین همایش ملی سالیانه انجمن علمی بین المللی بتن (ACI) شاخه ایران و کنفرانس ملی بتن و زلزله مرکز تحقیقات بتن ایران روزهای پنجم و ششم دی امسال خبر داد و افزود: در این راستا شناخت و کاربرد مناسب مواد، مصالح بتن و فرآورده های بتنی و به‌کارگیری درست ابزارهای تولید بتن و اجرای ساخت و سازهای بتنی طبق قوانین و مقررات ملی ساختمان و استاندارد ملی اجباری ۶۰۴۴ و اجرای نظام بازرسی و کنترل کیفیت بتن و ساخت و سازهای بتنی با دوام مقاوم در برابر زلزله آتش سوزی و پدافند غیر عامل در پروژه های ساختمانی و عمرانی کشور از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

احمدوند تاکید کرد:‌ در بیست و ششمین همایش سالیانه انجمن علمی بین المللی بتن شاخه ایران و کنفرانس ملی بتن و زلزله، مسائل و مشکلات مربوط به تربیت تکنسین یا فن ورزان مورد بحث و بررسی کارشناسان متخصصان اساتید و دانشجویان رشته های مهندسی عمران قرار می‌گیرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha