۷ دی ۱۴۰۲، ۸:۵۱
کد خبرنگار: 3153
کد خبر: 85330297
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

مناطق جنوبی و مرتفع غرب گیلان در شرایط خشکسالی شدید قرار دارد

رشت - ایرنا - مدیر کل هواشناسی گیلان گفت: مناطق جنوبی و مرتفع غرب استان در وضعیت خشکسالی شدید و نسبتا شدید و سایر مناطق استان در شرایط خشکسالی متوسط قرار دارند.

محمد دادرس روز پنجشنبه به خبرنگار ایرنا گفت: از ابتدای سال آبی به طور میانگین ۲۸۰ میلی‌متر بارندگی در استان داشته ایم که ۷.۴ درصد نسبت به سال گذشته و ۳۲ درصد نسبت به دوره بلند مدت کاهش دارد.

وی عنوان کرد : میزان بارندگی طی سال آبی جاری در غرب استان گیلان ۳۲۷ میلیمتر است که نسبت به دوره بلندمدت ۳۳.۸ درصد کاهش دارد ضمن آنکه بارش ۴۲۶ میلیمتری مناطق مرکزی استان نیز نسبت به دوره بلندمدت افت ۳۲ درصدی را نشان می دهد و در شرق نیز با ۴۷۸ میلیمتر بارش نسبت به بلند مدت ۱۹ درصد کاهش داشته ایم.

مدیر کل هواشناسی گیلان تصریح کرد: مهرماه شرایط بهتری در گیلان حاکم بود و با ۱۵۱ میلیمتر بارش نسبت به همین زمان در سال ۱۴۰۱ افزایش چهار درصدی و نسبت به دوره بلند مدت رشد ۱.۱ درصدی داشته است و در ماههای آبان و آذر این نسبت به ترتیب با کاهش ۶۴ و ۴۲ درصدی روبرو بوده است.

دادرس، همچنین از کاهش ۵۳ درصدی بارندگی ها نسبت به دوره بلند مدت در حوضه آبریز سد سفیدرود خبر داد و افزود: از ابتدای امسال تاکنون در حوضه این سد ۴۸ میلیمتر باران باریده است.

سد سفید رود تامین کننده عمده آب گیلان بویژه در بخش کشاورزی است که حدود ۷۰ درصد اراضی شالیزاری استان از این محل آبیاری می شوند.

مدیر کل هواشناسی گیلان عنوان کرد: گیلان با افت ۴۰ درصدی بارش ها نسبت به دوره نرمال در میان استان های کشور بیشترین کاهش را داشته است.

وی اضافه کرد: در همه ایستگاه‌های هواشناسی استان کاهش بارش نسبت به دوره بلند مدت ثبت شده و این کاهش در شرق گیلان از ۱۶ درصد در شهرستان‌های لاهیجان تا ۶۵ درصد در دیلمان و ۸۱ درصد در منجیل متفاوت بوده است.

دادرس اضافه کرد: استان گیلان همچنین نسبت به سایر استان‌ها ۲.۳ درجه نسبت به دوره بلند مدت افزایش دما (به دلیل تعداد وقوع باد گرم و هوای گرم) را تجربه کرده است.

وی در ادامه تصریح کرد: درصورتی که طی سه ماهه زمستان بارش‌ها ادامه داشته باشد و میزان بارندگی ها به ۵۲۵ میلیمتر برسد این میزان نسبت به حد نرمال در فصل پاییز و زمستان (۶۵۰ میلیمتر) کاهش ۱۸ تا ۲۰ درصدی دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha