سلاجقه: احیای تالاب و زیستگاه‌ها، نیازمند بهبود پیوند انسان با طبیعت است

گنبدکاووس- ایرنا- معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به تنوع زیستی و نقش موثر تالاب‌ها در تلطیف آب و هوا و خدمات اکوسیستمی متعدد و همچنین خدمات طبیعت‌گردی، گفت: بهبود ارتباط صحیح و عالمانه‌ای انسان و طبیعت به احیای تالاب و دیگر زیستگاه‌ها منجر می‌شود.

به گزارش ایرنا، علی سلاجقه روز جمعه در بازدید از وضعیت تالاب‌های بین المللی گنبدکاووس، مهمترین اولویت حضور خود در قالب دومین سفر استانی رییس جمهور و هیات دولت به گلستان را بررسی ظرفیت‌های محیط زیست طبیعی دانست و اظهار کرد: سه تالاب بین المللی «آلاگل، آلماگل و آجی‌گل» شهرستان گنبدکاووس با توجه به بارندگی‌هایی که داشتیم خوب آبگیری شدند و وضعیت مناسبی دارند.

وی افزود: استان گلستان از ظرفیت تالابی بسیار خوبی برخوردار است و سه تالاب گنبدکاووس از لحاظ چشم انداز زیبا هستند و شرایط مطلوبی برای زیست گونه‌های جانوری دارند.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: بوستان‌های مشرف به این تالاب‌ها توسط شهرداری ساخته شده و لازم است حفظ نظافت این منابع آبی برای استفاده بهتر مردم از این چشم‌انداز بیشتر مورد توجه باشد.

سلاجقه گفت: سازمان محیط زیست در قالب ستاد احیای تالاب‌های کشور به تالاب‌های گلستان توجه ویژه‌ای دارد و برای تالاب گمیشان طرح جامع احیای تالاب آماده شده و از وزارت نیرو و جهاد کشاورزی می‌خواهم به تعهدهای خود عمل کنند تا این تالاب به روزهای خوب خود زودتر بازگردد.

سلاجقه: احیای تالاب و زیست‌گاه‌ها، نیازمند بهبود رابطه انسان با طبیعت است

وی افزود: سه تالاب بین المللی گنبدکاووس هم وضعیت مناسبی دارند و از طریق طرح ستاد احیای تالاب‌های کشور برای این مجموعه هم اعتبارهای مناسبی در دور دوم سفر دیده شده است.

بر اساس آمار و اطلاعات موجود ۲۵۰ تالاب در کشور وجود دارد که از این میان ۲۶ تالاب با گستره حدود ۱.۵ میلیون هکتار که آلاگل، آلماگل، آجی‌گل و گمیشان واقع در استان گلستان از جمله آنها محسوب می‌شود عضو کنوانسیون رامسر هستند.

تالاب‌های بین المللی آلاگل با ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار، تالاب‌ آجی‌گل با ۳۲۰ هکتار و تالاب آلماگل با مساحت ۲۰۷ هکتار در نزدیکی مرز ایران و ترکمنستان و در بخش داشلی برون گنبدکاووس واقع شدند و تامین آب آنها از طریق سیلاب‌های فصلی رودخانه مرزی اترک است و تالاب گمیشان هم در زمره تالاب‌های ساحلی - دریایی و به عنوان یک تالاب حاشیه‌ای و بین المللی در جنوب شرقی دریای خزر قرار گرفته که به طور مستقیم تحت تاثیر نوسانات آب دریای خزر قرار دارد.

حداقل حجم آب تالاب‌های بین المللی گنبدکاووس با عمق ۲ تا چهار متر و در شرایط عادی و بارش‌های مناسب بین ۸۰ تا ۸۵ میلیون مترمکعب است اما به سبب کم بارشی و خشکسالی در چند سال اخیر با بحران کم‌آبی مواجه شدند.

معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست به همراه شماری از وزرا و مقام‌های دولت، رییس جمهور را در دور دوم سفر استانی گلستان همراهی می‌کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha