همه‌چیز درباره سوپرلیگ اروپایی؛ تورنمنتی لاکچری با درآمد انحصاری برای رئال و بارسا

تهران- ایرنا- دیوان دادگستری اروپا پس از مدت‌ها انتظار سرانجام رای خود را در رابطه با راه‌اندازی پروژه جنجالی «سوپرلیگ اروپایی» اعلام کرد؛ به همین بهانه به بررسی جزئیات این تورنمنت لاکچری پرداختیم.

به گزارش شامگاه پنجشنبه ایرنا، پروژه سوپرلیگ اروپایی که به رهبری رئال مادرید و بارسلونا تأسیس شده بود، با دخالت یوفا، فیفا و مخالفت نهادهای دیگر متوقف شد، اما با شکایت رئال مادرید و بارسلونا این پرونده به دیوان دادگستری اروپا فرستاده شد تا تصمیم نهایی را بگیرد.

امروز پس مدت‌ها انتظار، رأی دادگاه اعلام شد. دیوان دادگستری اروپا در بیانیه‌ای با اشاره به اینکه فیفا و یوفا مقررات رقابتی اتحادیه اروپا و آزادی ارائه خدمات را نقض کرده‌اند، نوشت: فیفا و یوفا با ممانعت از ایجاد تورنمنتی موسوم به سوپرلیگ اروپایی و مشارکت باشگاه‌ها در آن، از جایگاه حاکمیتی خود سوءاستفاده و مقررات رقابتی اتحادیه اروپا را نقض کرده‌اند.

همه‌چیز درباره سوپرلیگ اروپایی؛ تورنمنتی لاکچری با درآمد انحصاری

پس از صدور این رای و بر خلاف سال ۲۰۲۱ هر باشگاه می‌تواند به راحتی علاقه‌مندی خود را ابراز کند و به این پروژه بپیوندد و هیچ جریمه یا محرومیتی در انتظار آن‌ها نخواهد بود.

از همین‌رو شرکت موسس سوپر لیگ اعلام کرد: سلطه اتحادیه اروپا تمام شده و اکنون نوبت ماست! ما حق رقابت در اروپا را بدست آوردیم و انحصار یوفا در فوتبال تمام شده است. حالا دیگر فوتبال آزاد است و باشگاه‌هایی که از تحریم نترسیدند برای آینده تصمیم خواهند گرفت.

برنارد ریشارد (مدیر اجرایی سوپر لیگ) نیز گفت: پیشنهاد من به هواداران این خواهد بود که همه مسابقات به صورت رایگان پخش می‌شود و سود باشگاه‌های شرکت کننده تضمین شده است. باشگاه‌های بارسلونا و رئال مادرید نیز به دلیل وفاداری به سوپر لیگ مبلغ قابل توجه‌ای جایزه میلیارد یورویی دریافت خواهند کرد.

فرمت برگزاری سوپر لیگ

شبکه تلویزیونی ESPN در این خصوص نوشت: سوپرلیگ قرار است به عنوان بزرگ‌ترین تورنمنت فوتبالی فعالیت خود را از ژانویه ۲۰۲۵ آغاز کند. براساس فرمت برگزاری سوپرلیگ، هیچ تضمینی برای حضور دائمی هیچ تیمی در این رقابت‌ها وجود ندارد.

سوپرلیگ در سه سطح از ژانویه ۲۰۲۵ برگزار خواهد شد. دو سطح اول لیگ ستاره و لیگ طلایی نام دارند که هر یک شامل ۱۶ تیم است. سطح سوم به نام لیگ آبی با حضور ۳۲ تیم برگزار می‌شود.

۶۴ باشگاه در این رقابت‌ها حضور خواهند داشت. حضور هیچ تیمی به صورت دائمی تضمینی نیست. مسابقات مانند حال حاضر رقابت‌های اروپایی (لیگ قهرمانان، لیگ اروپا و لیگ کنفرانس) در ۳ سطح برگزار می‌شود.

امکان صعود و سقوط باشگاه‌ها به سه سطح مذکور وجود دارد. معیار راه‌یابی تیم‌ها به سطح سوم (پایین‌ترین سطح) بر اساس عملکرد آن‌ها در لیگ‌های داخلی خواهد بود. لیگ ستارگان شامل ۱۶ تیم برتر در دو گروه ۸ تیمی، لیگ طلایی شامل ۱۶ تیم در دو گروه ۸ تیمی، لیگ‌ آبی ۳۲ تیم شامل ۴ گروه ۸ تیمی. در هر فصل از مسابقات ۲ تیم از ستارگان و طلایی سقوط می‌کنند و ۲ تیم جایگزین می‌شوند. اما در سطح آبی در پایان فصل ۲۰ تیم سقوط کرده و ۲۰ تیم راهی مسابقات خواهند شد.

همه‌چیز درباره سوپرلیگ اروپایی؛ تورنمنتی لاکچری با درآمد انحصاری

تقویم بازی‌های سوپر لیگ تداخلی با تقویم لیگ‌های داخلی هیچ کدام از کشورها نخواهد داشت و این امر از فشردگی بازی‌ها خواهد کاست و مسابقات شامل مرحله گروهی و دور حذفی است.

پس از پایان هر فصل، رقابت‌های حذفی برگزار خواهد شد تا قهرمان هر سطح و تیم‌هایی که جواز صعود به سطح بالاتر را به دست می‌آورند، مشخص شوند. همچنین سوپرلیگ در فوتبال زنان هم برگزار می‌شود.

موافقان و مخالفان سوپر لیگ

البته تا به این لحظه برگزاری سوپر لیگ موافقان و مخالفان زیادی دارد.

موندو دیپورتیوو نیز در گزارشی در این خصوص نوشت: باشگاه‌های ایتالیایی در کنار آیندهوون، فاینورد، بنفیکا، پورتو، ستاره سرخ، اندرلخت و همچنین سه باشگاه ترکیه‌ای گالاتاسرای، فنرباغچه و بشیکتاش از جمله باشگاه‌هایی هستند که سوپرلیگ جدید را پذیرفته‌اند. این باشگاه‌ها سوپر لیگ را فرصتی بزرگ می‌بینند تا مشکلات مالی خود را حل کنند و به بهترین شرایط خود برگردند.

همه‌چیز درباره سوپرلیگ اروپایی؛ تورنمنتی لاکچری با درآمد انحصاری

در سوی مقابل، کادیز، ویارئال و والنسیا در حال حاضر با لالیگا همراه شده‌اند و مقابل شکل‌گیری سوپرلیگ قرار گرفته‌اند. همچنین باشگاه‌های سویا، بایرن‌ مونیخ، اتلتیکو مادرید و منچستریونایتد بیانیه علیه سوپرلیگ صادر کردند و انتظار می‌رود تا پایان امشب تعداد زیادی از باشگاه‌ها این کار را تکرار و با انتشار بیانیه این موضوع را اعلام کنند. بایرن ۲ سال پیش نیز شرکت در این مسابقات را رد کرده بود.

همچنین فدراسیون فوتبال فرانسه، ایتالیا، آلمان و دولت بریتانیا مخالفت خود را با سوپرلیگ اعلام کردند و اجازه شرکت هیچ یک از تیم‌های کشورشان در سوپر لیگ را نخواهند داد.

اسکای اسپورت انگلیس نیز مدعی شد که دولت این کشور قصد دارد تا قانونی را تنظیم کند که مانع پیوستن تیم‌های لیگ برتری به مسابقات سوپرلیگ شود.

همه‌چیز درباره سوپرلیگ اروپایی؛ تورنمنتی لاکچری با درآمد انحصاری

همچنین کارل هاینس رومنیگه، از اعضای هیئت نظارت بایرن مونیخ و یکی از اعضای یوفا گفت: هیچ تیمی از آلمان به سوپر لیگ نخواهد رفت. در سوپر لیگ رئال مادرید و بارسلونا هرچقدر که دوست دارند می‌توانند با هم بازی کنند!

یوفا و فیفا به فاصله کمی بعد از صدور این حکم با صدور بیانیه‌هایی کوتاه به آن ‏واکنش نشان دادند. یوفا اعلام کرد امروز بعد از ظهر از ساعت ۱۶:۳۰ دقیقه، برای ‏بررسی، نشستی خبری برگزار خواهد کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha