چاره‌اندیشی دولت برای مشکل خاموشی گلستان

گرگان- ایرنا- کمبود برق، مشکل گلستانی‌ها در ماه‌های گرم است که به دلیل یکسان نبودن میزان مصرف و تولید، قطعی را به عادتی معمول برای آنان تبدیل کرد اما دولت سیزدهم به فکر چاره افتاد و با تامین سرمایه مورد نیاز احدث نیروگاه سیکل ترکیبی علی‌آبادکتول، اقدام به زمینه‌سازی افزایش تولید برق کرد تا خاموشی برنامه‌ریزی شده را برای همیشه از ذهن پاک کند.

به گزارش ایرنا، آغاز عملیات اجرایی فاز بخار نیروگاه سیکل ترکیبی گلستان با اعتبار ۴۰۰ میلیون یورویی در جریان دور دوم سفر استانی رییس جمهور به گلستان، علاوه بر امیدواری مردم برای جبران کمبود برق، فعالان اقتصادی را نسبت به تامین یک زیرساخت مهم در مسیر فعالیت مستمر تجاری آنان امیدوار و مطمئن کرد.

مدیران ارشد کابینه سیزدهم بر این باورند که بسیاری از طرح‌های اقتصادی گلستان معطل تامین برق پایدار است که راه اندازی نیروگاه سیکل ترکیبی علی آباد می‌تواند این دغدغه را به پایان برساند.

نماینده مردم علی آباد کتول در مراسم کلنگ زنی فاز بخار نیروگاه سیکل ترکیبی گلستان گفت: ناترازی تولید و مصرف آب و برق گلستان، دغدغه‌ جدی است.

رحمت نوروزی اظهار کرد: بهره برداری هر چه سریعتر از این نیروگاه مشکل ناترازی برق گلستان را به حداقل خواهد رساند.

وی با بیان این مطلب که گلستان در دهه‌های پیشین ۱۵۷ هزار هکتار اراضی زیر کشت پنبه داشت که به کمتر از ۱۵ هزار هکتار کاشه یافته است ادامه داد: شهروندان انتظار دارند با فراهم کردن زیرساخت‌های توسعه مانند برق و آب مورد نیاز، گلستان به دوران طلایی خود در عرصه کشت پنبه بازگردد.

وزیر اقتصاد و امور دارایی هم گفت: در ابتدای دولت سیزدهم ناترازی آب و برق گلستان بسیار نگران کننده بود که در این دولت برای جبران این ناترازی طرح‌های خوبی در دست اجرا است.

احسان خاندوزی با بیان این که منطقه آزاد اینچه‌برون نمونه عینی نیاز یک مجموعه اقتصادی گلستان به سرمایه‌گذاری نیروگاه برق است، افزود: جبران این ناترازی در ایجاد اشتغال پایدار گلستان اثرگذار است.

وی اظهار کرد: میانگین بیکاری گلستان بالاتر از استاندارد کشوری است توسعه زیرساخت‌های آب و برق می‌تواند موجب راه‌اندازی صنایع شده و این مشکل را تا حدی برطرف کند.

وزیر نیرو اظهار کرد: سفر هیات دولت به گلستان سرعت طرح‌های عمرانی و زیرساختی این استان را افزایش می‌دهد.

مدیرعامل نیروگاه برق علی‌آبادکتول افزود: سیکل ترکیبی نیروگاه علی‌آبادکتول در مدت سه سال به بهره‌برداری می‌رسد و راندمان تولید برق در این نیروگاه را به حدود ۵۰ درصد می‌رساند.

رضا مومنی یادآور شد: این طرح در دوران ساخت برای ۷۰۰ نفر اشتغالزایی مستقیم و برای ۳۰۰ نفر اشتغال غیرمستقیم را به همراه دارد و در دوران بهره‌برداری نیز برای ۱۰۰ نفر اشتغال ایجاد می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه گلستان پس از اتمام این پروژه در تولید برق خودکفا می‌شود گفت: کاهش آلودگی هوا، بهبود زیست محیطی و صرفه‌جویی در سوخت از جمله دستاوردهای دولت در اجرای این پروژه است.

استاندار گلستان هم با اشاره به ضرورت مشکل ناترازی برق گلستان گفت: بهره‌برداری به موقع از پروژه سیکل ترکیبی نیروگاه برق علی‌آبادکتول، مشکل تامین برق این استان را برطرف خواهد کرد.

علی‌محمد زنگانه با اشاره به اینکه دولت برای استان گلستان ایجاد ۲۵۰ نیروگاه مقیاس کوچک را هدف‌گذاری کرده است، افزود: این نیروگاه‌ها از سوی بخش خصوصی با کمک بنیاد مستضعفان و جانبازان و شرکت آذرخش تا پایان سال ۱۴۰۴ احداث خواهد شد.

وی اضافه کرد: ساخت نیروگاه سیکل ترکیبی علی‌آبادکتول فواید دیگری هم دارد که می‌توان به افزایش درآمد استان، رشد بخش حمل و نقل و صنعت اشاره کرد.

از ابتدای فعالیت دولت سیزدهم تاکنون هشت هزار و ۱۵۰ میلیارد ریال اعتبار توسط دولت به حوزه تقویت زیرساخت‌های توزیع برق استان تزریق شده است.

هفته گذشته قرارداد ۴۵۰ میلیون یورویی معادل ۲۰۰ هزار میلیارد ریالی توسعه بخش بخار سیکل ترکیبی نیروگاه برق گلستان امضا شد که با اجرای این پروژه ظرفیت تولید این نیروگاه از هزار مگاوات به هزار و ۵۰۰ مگاوات افزایش خواهد یافت.

سیکل ترکیبی نیروگاه علی‌آبادکتول در مدت سه سال به بهره برداری می‌رسد و راندمان تولید برق در این نیروگاه از ۳۲ درصد فعلی به حدود ۵۰ درصد خواهد رسید

این طرح برای ۷۰۰ نفر به صورت مستقیم و ۳۰۰ نفر به صورت غیرمستقیم در دوران ساخت و ۱۰۰ نفر در دوران بهره‌برداری اشتغال ایجاد خواهد کرد و پس از اتمام آن، استان گلستان در تولید برق خودکفا می‌شود.

در حال حاضر ظرفیت تولید برق در گلستان ۹۰۰ کیلووات است و حدود ۶۰۰ کیلو وات کمبود برق مورد نیاز استان از طریق استان‌های مازندران، سمنان، خراسان شمالی تامین می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha