۲۰ درصد پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دانشگاهی کشور نیاز محور می‌شود

شیراز - ایرنا - رئیس موسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC) گفت: براساس برنامه هفتم توسعه کشور تا سال ۱۴۰۷ در مسیر کاربردی کردن تحقیقات باید پایان‌نامه‌ها و رساله‌های نیاز محور در حوزه علوم انسانی به ۱۰ درصد و در حوزه‌های غیر علوم انسانی به ۲۰ درصد برسد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سید احمد فاضل زاده روز چهارشنبه در آیین تجلیل از پژوهشگران و فناوران برگزیده استان فارس افزود: بر این اساس در پایان برنامه هفتم توسعه باید شمار دانشگاه‌های با رتبه زیر ۵۰۰ در نظام‌های معتبر رتبه بندی بین المللی به ۲۰ دانشگاه افزایش یابد.

وی گفت: این میزان طی ۲ سال گذشته به ترتیب چهار و ۱۰ دانشگاه بوده است.

رئیس موسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام عنوان کرد: دانشگاه شیراز و علوم پزشکی شیراز با قدمت بیش از ۷۰ سال این قابلیت را دارند تا در این رده‌بندی قرار گیرند و موسسه ISC آماده است تا برای کمک به این ارتقای رتبه در سطح ملی و بین المللی با آنها جلسات تخصصی و کارگاه های آموزشی برگزار کند.

ترسیم افق‌های علمی فارس

وی درباره سند راهبردی توسعه علم و فناوری فارس گفت: این سند با برپایی ۶ نشست شورای راهبردی دبیرخانه تدوین، پایش و ارزیابی برنامه توسعه علم، فناوری و نوآوری استان فارس با حضور نماینده ولی فقیه و امام جمعه شیراز، استاندار فارس و سایر اعضا و ۲۴ جلسه با حضور نمایندگان دانشگاه ها، موسسات پژوهشی و فناوری و سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان فارس تدوین و در دومین سفر رئیس جمهور به فارس رونمایی شد.

فاضل زاده اظهار کرد: استان فارس به عنوان قطب علم و فناوری، سلامت و پزشکی، انرژی و کشاورزی، زیارت و گردشگری کشور و نقطه اتصال کریدور شمال به جنوب و شرق به غرب کشور است که ظرفیت‌های نیروی انسانی گسترده‌ای در حوزه علم و فناوری دارد.

وی گفت: سند راهبردی برنامه توسعه علم، فناوری و نوآوری فارس ۱۴۰۶ـ۱۴۰۲ با توجه به اهداف راهبردی کلان و خرد در سطح ملی و استانی تدوین شده است.

رییس دبیرخانه تدوین، پایش و ارزیابی برنامه توسعه علم، فناوری و نوآوری استان فارس بیان کرد: با شکل‌گیری سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و اهمیت یافتن تقدم اقتصاد دانش بنیان بر اقتصاد مبتنی بر ذخایر ملی و خام فروشی در سال‌های اخیر، توجه به رشد و توسعه فناورانه اهمیت بیشتری پیدا کرد؛ بنابراین تدوین اسناد توسعه علم، فناوری و نوآوری منطقه ای استان‌های منتخب کشور، در دستور کار شورای علوم، تحقیقات و فناوری قرار گرفته‌ است.

وی افزود: این سند راهبردی اولویت‌های افق علم، فناوری و نوآوری فارس و اثرات مورد انتظار را مشخص می‌کند و طی پنج سال اولویت‌های پژوهشی و موضوعات فراخوان آن را پوشش می دهد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha