۱ دی ۱۴۰۲، ۱۳:۱۵
کد خبر: 85328203
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تاثیر گازهای گلخانه‌ای بر نابودی زندگی در سیارات

تهران- ایرنا- دانشمندان با استفاده از شبیه‌سازی‌های پیشرفته رایانه‌ای نشان داده‌اند که تاثیرات گازهای گلخانه‌ای افسارگسیخته می‌تواند به‌سرعت یک سیاره قابل سکونت را به یک دنیای جهنمی و غیرقابل میزبانی از زندگی تبدیل کند.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از «اسپیس»، این تحقیقات نه تنها دستاوردهایی برای شناخت دانشمندان از سیارت فراخورشیدی دارد بلکه همچنین دیدگاههایی درباره بحران آب و هوایی ناشی از فعالیتهای انسان بر روی سیاره زمین ارائه می دهد.

گروهی از ستاره شناسان از دانشگاه ژنو و آزمایشگاه‌های CNRS‌ در پاریس و بوردو مشاهده کردند که پس از مراحل اولیه تغییرات آب و هوایی یک سیاره ، اتمسفر ،‌ساختار و پوشش ابری آن سیاره بطور قابل ملاحظه‌ای تغییر کردند بطوری که یک تاثیر افسارگسیخته شروع میشود که مهار آن دشوار است.

مساله هشدار دهنده این است که این فرایند می‌تواند همینجا بر روی سیاره زمین با تنها اندکی تغییر در درخشش (luminosity ) خورشید یا افزایش میانگین جهانی دما به اندازه چند ده درجه آغاز شود. حتی این تغییرات کوچک می توانند منجر به غیر قابل سکونت شدن کلی زمین شوند. این تحقیق بنابراین دربردارنده یک هشدار شدید تغییرات آب و هوایی است.

«مارتین توربت» از دانشمندان آزمایشگاه CNRS در این خصوص گفت: تا الان سایر مطالعات کلیدی اقلیم شناسی صرفا بر وضعیت دمای هوا پیش از وضعیت افسارگسیخته یا وضعیت غیرقابل سکونت پس از افسارگسیختگی تمرکز داشته اند. وی افزود: این اولین باری است که یک گروه از محققان با یک مدل آب و هوایی جهانی سه بعدی درباره خود فرایند گذار مطالعه کرده اند.

تاثیر گازهای گلخانه‌ای بر نابودی زندگی در سیارات

تاثیر گازهای گلخانه‌ای افسارگسیخته در شبیه‌سازی این محققان می‌تواند ایجاد کننده وضعیتی باشد که سیاره‌ای با دمایی قابل سکونت مانند زمین به وضعیتی جهنمی با دمایی در حد ۱۰۰۰ درجه سانتی‌گراد برسد.

علت چنین وضعیت افسارگسیخته‌ای چیزی بسیار آشنا است: بخار آب که یک گاز گلخانه‌ای مهم به شمار می‌رود. هر چند وقتی صحبت از گازهای گلخانه‌ای می شود بخار آب اولین چیزی نیست که به ذهن می‌رسد اما بخار آب هم مانند گازهای گلخانه‌ای آشناتری مانند دی اکسید کربن موجب میشود که اشعه خورشید جذب شده توسط سطح یک سیاره نتواند مجددا بگریزد و به فضا بازگردد. دانشمندان به این مساله تاثیر گلخانه‌ای می گویند.

گرمایش بیش از حد ناشی از اثر گلخانه‌ای میتواند موجب تبخیر آب اقیانوسها و ورود حجم زیادی از بخار به داخل اتمسفر شود. چنین وضعیتی موجب گرمایش گلخانه ای بیشتر و وضعیت افسارگسیخته خواهد شد.

سیاره زهره (ونوس) نمونه‌ آشکاری از تبعات شروع وضعیت اثرات افسارگسیخته گازهای گلخانه‌ای است. به گفته محققان ، پس از اینکه میزان بخار آب از یک آستانه مشخص عبور کند آن سیاره دیگر قادر به سرد کردن نیست.

محققان با این شبیه‌سازی رایانه‌ای محاسبه کرده اند که تنها افزایش اندکی در میزان تابش خورشید و افزایش میانگین دمای هوای زمین به میزان چند ده درجه موجب بروز وضعیت آخرالزمانی اثرات گلخانه‌ای افسارگسیخته در کره زمین خواهد شد. در صورت بروز چنین وضعیتی قابلیت زندگی بر روی زمین همانند وضعیت کنونی زهره خواهد شد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار علم و آموزش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha