۲۹ آذر ۱۴۰۲، ۱۵:۵۹
کد خبرنگار: 1180
کد خبر: 85328117
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

زیستگاه پشه مهاجم آئدس را بشناسیم

۲۹ آذر ۱۴۰۲، ۱۵:۵۹
کد خبر: 85328117
زیستگاه پشه مهاجم آئدس را بشناسیم

اهواز- ایرنا- مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های واگیر مرکز بهداشت خوزستان گفت: لاستیک خودرو، اتاق آسانسور و آب راکد بهترین محیط برای زندگی و تکثیر پشه مهاجم آئدس است.

به گزارش ایرنا همایون امیری روز چهارشنبه در دومین روز از همایش پدافند غیرعامل نظام سلامت در دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اهواز بیان کرد: یکی از عوامل گسترش تهدیدات زیستی، پشه‌ها هستند که یکی از گونه‌های خطر آفرین با عنوان پشه آئدس مهاجم در برخی کشورها زیست می‌کنند.

وی گفت: آب زیر گلدان‌ها، آب انبارها و یا قایق‌های کنار بنادر از دیگر زیستگاه‌های مناسب برای زندگی این گونه از پشه است که برای جلوگیری از زیست و تکثیر این گونه از پشه باید مراقبت‌های لازم انجام شود.

امیری اظهار کرد: این پشه باعث انتقال بیماری تب دنگ، چیکونگونیا و زیکا می‌شود و این بیماری‌ها در صورت تبدیل شدن به اپیدمی، مرگ و میر را افزایش می‌دهند.

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت خوزستان افزود: به عنوان مثال ۱۲ کشور دنیا درگیر اپیدمی تب دنگ یکی از بیماری‌های منتقل شده از این پشه هستند.

وی ادامه داد: این‌پشه سازگار با اغلب اقلیم‌ها است و می‌تواند ویروس را به نسل بعد از خود با تخم‌گذاری منتقل کند.

امیری تصریح کرد: امسال در ایران نیز ۱۲ مورد تب دنگ شناسایی شد که از طریق کشورهای دیگر منتقل شد.

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های واگیر مرکز بهداشت خوزستان با بیان اینکه متاسفانه این پشه در هرمزگان و گیلان مستقر شده است اضافه کرد: با وجود اقدامات مراقبتی خوبی که در کشور انجام شده اما امکان آلوده شدن استان‌هایی که با کشورهای دیگر مراودات تجاری دارند وجود دارد.

وی تاکید کرد: خطر بیماری‌های قابل انتقال از این‌ پشه کشور و به ویژه استان‌های مرزی را تهدید می‌کند و اثر منفی بر تعاملات تجاری و توریستی خواهد گذاشت.

راه‌های مقابله با پشه مهاجم آئدس

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت خوزستان گفت: برای مقابله با این پشه ساماندهی لاستیک‌های رها شده، آب‌های راکد و پسماندها ،ترمیم شبکه‌های آبرسانی و انجام اقدامات مراقبتی انسانی در بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی برای کنترل این‌ بیماری بسیار مهم است.

وی بیان کرد: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بر بهسازی محیط مثل زهکشی مناسب، جمع‌آوری آب‌های راکد و جمع‌آوری پسماند برای مقابله با این پشه دستورالعمل‌هایی را صادر کرده است.

امیری ادامه داد: در حال حاضر در هر نقطه‌ای از کشور در صورت شناسایی این حشره، تا ۵۰۰ متر اطراف آن سم‌پاشی خواهد شد.

به گزارش ایرنا، پشه آئدس با عنوان ببر آسیایی نیز شناخته می‌شود و در مناطق استوایی جهان به‌ویژه آسیای جنوب شرقی از جمله مالزی وجود دارد. این پشه ناقل بیماری‌های خطرناک و کشنده‌ای از جمله تب دنگی است که در بسیاری از کشورها شیوع یافته و تلفات انسانی بسیاری نیز داشته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha