مسکو: آمریکا به دنبال تحمیل هزینه‌های ادامه جنگ اوکراین به اروپا است

مسکو-ایرنا- سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت:‌ ایالات متحده آمریکا در تلاش است تا هزینه های چند میلیارد دلاری برای ادامه درگیری اوکراین را بر گردن اتحادیه اروپا بیندازد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، ماریا زاخارووا چهارشنبه در نشست خبری هفتگی با خبرنگاران که به صورت آنلاین برگزار شد، تصمیم اتحادیه اروپا در خصوص آغاز مذاکره برای عضویت اوکراین در این اتحادیه را سیاسی‌کاری دانست و در ادامه افزود: این مذاکرات «جایزه‌ای دلگرم‌کننده» برای کی‌یف است که جایگزین کمک ۵۰ میلیارد یورویی اروپا به این کشور شده است.
زاخارووا با اشاره به تلفات سنگین اوکراین در میدان نبرد، وضعیت را برای کی‌یف ناامیدکننده خواند و اظهار داشت: «زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین ادامه درگیری نظامی را تنها فرصت خود برای ماندن در قدرت می‌داند.»

سران اتحادیه اروپا پنجشنبه ۲۴ آذر ماه ۱۴۰۲ با وجود موضع مخالف مجارستان، با آغاز مذاکرات عضویت اوکراین در این اتحادیه موافقت کردند. شارل میشل رئیس شورای اروپا که ریاست جلسه سران این اتحادیه را برعهده داشت، این تصمیم را «پیام روشن امید به مردم و قاره» اروپا توصیف کرد. ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین نیز با استقبال از این تصمیم، آن را پیروزی برای اوکراین و اروپا خواند.
آغاز مذاکرات عضویت یک کشور در اتحادیه اروپا مستلزم رای موافق همه اعضای این اتحادیه است. مجارستان تنها مخالف عضویت اوکراین در اتحادیه اروپاست و وتوی این کشور می‌توانست اوکراین را ناکام کند.
پولیتیکو نوشت که اولاف شولتس صدراعظم آلمان به ویکتور اوربان نخست وزیر مجارستان توصیه کرد که جلسه را ترک کند تا سایر رهبران بتوانند بدون تهدید وتوی مجارستان و با اتفاق آرا به آغاز مذاکرات عضویت اوکراین رای بدهند.
اوکراین پس از آغاز عملیات نظامی روسیه، درخواست عضویت در ناتو و اتحادیه اروپا را ارائه کرده بود. اتحادیه اروپا پیشتر هفت شرط آغاز مذاکرات درباره عضویت اوکراین در این اتحادیه را شامل اصلاحات دادگاه قانون اساسی، اصلاحات قوه قضائیه، مبارزه با فساد مالی، مبارزه با پولشویی، اصلاحات ضد الیگارشی، اصلاحات رسانه‌ای و تغییر قوانین مربوط به اقلیت‌های ملی اعلام کرده بود.
بنا بر اعلام مقامات اتحادیه اروپا، اوکراین در چهار حوزه اصلاحات ضروری را انجام داده و اصلاحات در حوزه‌های بهبود وضعیت زبان اقلیت‌ها، تخصیص بودجه برای مبارزه با فساد و پیشرفت در شفافیت لابی‌گری باقی مانده است. با این حال کمیسیون اروپا پیشتر به شورای اروپا پیشنهاد کرده بود که مذاکرات عضویت با اوکراین را شروع کند.

روسیه از هر ابتکاری برای دعوت اوکراین به مذاکرات صلح استقبال می‌کند
زاخارووا در پاسخ به سوالی در خصوص اعلام آمادگی آنکارا برای میانجیگری میان روسیه و اوکراین گفت: «این سیگنال‌ها برای حل و فصل صلح آمیز مناقشه فعلی باید به سوی آن کشوری فرستاده شود که تحت فشار آمریکا مسیر هر گونه گفت و گو با روسیه را بسته است».
وی همچنین افزود، مسکو از هر ابتکار عملی در این زمینه که اوکراین را به سمت گفت و گوهای صلح سوق بدهد، استقبال می‌کند.

تأکید روسیه بر لزوم آتش‌بس فوری در غزه
سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در بخش دیگری از این نشست خبری با اشاره به سهم ۷۰ درصدی کودکان و زنان در میان بیش از ۱۹ هزار قربانی حملات اسرائیل در غزه اظهار داشت: آنچه که امروز در غزه اتفاق می‌افتد، یک تراژدی انسانی است.
زاخارووا همچنین گفت: «سیاست آمریکا در منطقه و موضع آن‌ها در خصوص غزه تنها منجر به وخامت اوضاع در خاورمیانه شده است».
سخنگوی وزارت خارجه روسیه همچنین بار دیگر بر لزوم برقراری آتش‌بس فوری در غزه و کرانه باختری رود اردن تأکید کرد.
وی همچنین گفت: ۱۸ دسامبر (۲۷ آذرماه ۱۴۰۲)، آخرین گروه از اتباع روسیه و اعضای خانواده آنها که از نوار غزه خارج شده بودند، با پرواز ویژه وزارت شرایط اضطراری روسیه از قاهره وارد مسکو شدند.
زاخارووا اظهار داشت: با تلاش دستگاه‌های ذیربط در روسیه، خروج امن تقریباً همه روس‌ها و بستگان آنها را که برای خارج کردن آنها از منطقه درگیری درخواست کمک کردند، از طریق گذرگاه مرزی رفح به خاک مصر تضمین و اجرایی شد.
وی ادامه داد:از این پس، عملیات خروج شهروندان روسی باقی مانده در نوار غزه به صورت فردی انجام خواهد شد.

چشم‌اندازی برای پایان بحران در خاورمیانه دیده نمی‌شود
سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در پاسخ به پرسش دیگری نیز گفت: آمریکا حضور خود را در عرصه‌های مختلف نظامی، سیاسی و مالی در خاورمیانه افزایش داده است و نتیجه این اقدام در بحران وحشتناکی که از ۷ اکتبر (۱۵ مهر ۱۴۰۲) در غزه شروع شده، دیده می‌شود.
زاخارووا افزود: در شرایط فعلی چشم‌اندازی برای پایان بحران یا تنش‌زدایی در منطقه دیده نمی‌شود وروسیه هر اقدامی می‌کند تا از گسترش بحران خاورمیانه به کشورهای دیگر جلوگیری شود.
وی همچنین گفت: «افزایش حضور آمریکا در منطقه در اشکال مختلفی مانند تعرض این کشور به دولت‌های قانونی منطقه، دخالت در امور داخلی کشورها، انقلاب‌های رنگی، ارسال تسیلحات و ایجاد درگیری در خاورمیانه نمایان شد».  

مسکو آماده حل مشکلات خود با ایروان است
سخنگوی وزارت خارجه روسیه با اشاره به سفر نیکول پاشینیان نخست‌وزیر ارمنستان به روسیه در روزهای آینده گفت: «مسکو آماده است تا به شکل سازنده‌ای تمام مسائل اخیر را در فضایی آرام و حرفه‌ای با ایروان را حل کند».
ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در روزهای گذشته رؤسای کشورهای مستقل مشترک المنافع از جمله ارمنستان را برای شرکت در یک نشست غیررسمی به سن‌پترزبورگ دعوت کرد. این نشست در روزهای ۲۵ و ۲۶ دسامبر سال جاری (پنجم و ششم دی ۱۴۰۲) برگزار خواهد شد.

استقرار نظامیان آلمانی در لیتوانی منجر به تشدید تنش خواهد شد
زاخارووا در پاسخ به سوالی در خصوص تمدید حضور نظامیان آلمان در لیتوانی گفت: «روسیه در برنامه ریزی نظامی خود استقرار گروه های نظامی جدید آلمان و سایر کشورهای ناتو در کشورهای بالتیک را در نظر خواهد گرفت و بدون شک این موضوع منجر به تشدید تنش نظامی خواهد شد».
به گفته وی، تعهدات آلمان در خصوص استقرار تجهیزات نظامی و نیرو در صورت ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز از سوی لیتوانی فراتر از برنامه‌های فعلی ناتو است. زاخارووا همچنین سال ۲۰۲۳ را نقطه عطفی در تقابل روسیه با غرب نامید.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha