طرح ملی گردشگری و طبیعت‌گردی آشوراده با بن‌بست‌شکنی دولت به سرانجام رسید
قلعه تاریخی جزیره آشوراده

گرگان- ایرنا- مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان گفت: اجرای طرح ملی گردشگری و طبیعت‌گردی آشوراده به عنوان یکی از مصوبات دور اول سفر رییس جمهور، مطالبه‌ مهم مردم و مسوولان گلستان در دهه‌های اخیر است که با بن‌بست‌شکنی به سرانجام رسید.

محمدجواد ساوری شامگاه سه‌شنبه به ایرنا اظهار کرد: با آغاز اجرای طرح طبیعت‌گردی و گردشگری جزیره آشوراده، عملیات اجرایی مرمت و احیا قلعه تاریخی این جزیره نیز آغاز شد.

وی بیان کرد: قلعه تاریخی جزیره آشوراده با قدمت دوره قاجاری در زمان اشغال مناطق شمالی ایران توسط سربازان روس احداث شده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان افزود: ساماندهی محوطه داخلی و پیرامونی بنا، پاک‌سازی، گمانه‌زنی باستان‌شناسی، مستندسازی شامل تهیه نقشه، عکس و فیلم، مطالعه معماری و تهیه اسناد و مدارک تاریخی، رفع خطر بخش‌های در حال ریزش و برچیدن بخش‌های آسیب‌دیده بنا، استحکام‌بخشی سازه و مرمت بدنه بیرونی ظلع جنوبی با مصالح اولیه یا همگون از اهم اقداماتی است که در این مرحله اجرایی می‌شود و برای اجرای آن اعتبار بالغ‌بر ۱۰۰ میلیارد ریال برآورد شده است.

ساوری بیان کرد: تکمیل مطالعات، مرمت و بازسازی بخش‌های تخریب‌شده و تهیه و اجرای طرح احیا این اثر تاریخی ارزشمند از برنامه‌های آتی این اداره کل در خصوص مرمت و احیا قلعه تاریخی جزیره آشوراده است.

وی تاکید کرد: پس از اجرای مرمت و احیا قلعه تاریخی جزیره آشوراده، کاربری‌های مناسب با شأن اثر در حوزه فرهنگی و گردشگری برای آن برنامه‌ریزی و اجرایی خواهد شد.

جزیره آشوراده قبل از وقوع سیل سال ۱۳۷۲ با امکاناتی همچون پاسگاه ژاندارمری، شرکت تعاونی روستایی، مدرسه، مغازه، مسجد و حسینیه بیش از هزار نفر سکنه داشت که به مشاغل دامداری، کارگری، پیشه وری و ماهیگیری مشغول بودند ولی با طغیان رود ولگا در روسیه و وقوع سیلاب، جمعیت این جزیره ایرانی کاهش چشمگیر یافته و اکنون شماری از آن ها تردد می‌کنند.

جزیره آشوراده که تمام سال میزبان انواع پرندگان بومی و مهاجر است و در سال ۵۴ جزو نخستین مناطق زیست کره جهان معرفی و ثبت شد.

علاوه بر این، در گذشته تولید ۴۰ درصد از خاویار کشور در نزدیکی این جزیره انجام می شد و در تولید این محصول شهره است.

آشوراده در ۲ کیلومتری غرب بندرترکمن قرار دارد و تنها راه دسترسی گردشگران به این منطقه بوسیله قایق است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha