مذاکره ونزوئلا و گویان بر سر مناقشه ارضی؛ «پیروزی بزرگ دیپلماسی برای صلح»

تهران- ایرنا- دولت ونزوئلا گفت‌وگوی مستقیم با گویان در مورد اختلاف ارضی بر سر منطقه «اِسِکیبو» را «پیروزی بزرگ دیپلماسی برای صلح» توصیف کرد و دولت روسیه نیز با رد هر گونه مداخله خارجی، حفظ آمریکای لاتین به عنوان منطقه صلح و عاری از هر نوع درگیری را به نفع همه کشورهای منطقه و جهان دانست.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از تارنمای شبکه تلویزیونی تله‌سور، نیکلاس مادورو رئیس‌جمهوری ونزوئلا گفت‌وگوی مستقیم با عرفان علی همتای گویانی خود در مورد اختلاف ارضی بر سر منطقه اِسِکیبو را «پیروزی بزرگ دیپلماسی برای صلح» توصیف و تاکید کرد: هیچ حقیقتی از ونزوئلا در مورد حقوق تاریخی ما وجود نداشت که در میز مذاکره مطرح نشود و من معتقدم که ما یک پیروزی بزرگ دیپلماسی برای صلح داشتیم؛ یک دیپلماسی برای پیشبرد نجات حقوق تاریخی خود.

مادورو با بیان اینکه در آخرین همه‌پرسی مشورتی، مردم صحبت کردند و ما باید به نتایج احترام بگذاریم و از طریق دیپلماسی پیش برویم، تاکید کرد: ما باید از طریق مبارزه قانونی و مبارزه سیاسی پیش برویم؛ با قدرت زیاد پیش برویم تا ونزوئلا بتواند دستاورد تاریخی در بازپس‌گیری کامل حقوق خود در مورد گوایانا اسکیبا را داشته باشد. گوایانا اسکیبا متعلق به ونزوئلا است.

ایوان خیل وزیر امور خارجه ونزوئلا نیز به تازگی از طریق حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس در واکنش به دیدار دیوید راتلی معاون وزیر امور خارجه انگلیس در قاره آمریکا و کارائیب از گویان اعلام کرد: امپراتوری سابق، متجاوز و برده‌داری که به طور غیرقانونی قلمرو گوایانا اسکیبا را اشغال کرده و به شیوه‌ای شیطنت‌آمیز و بر خلاف منافع ونزوئلا عمل کرده است، اصرار دارد که در مناقشه ارضی که خود آن‌ها ایجاد کرده‌اند، مداخله کند.

ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه نیز اعلام کرد که روسیه از جامعه بین‌المللی می‌خواهد که در مناقشه بر سر قلمرو اسکیبو میان ونزوئلا و گویان مداخله نکند.

وی تاکید کرد که حفظ آمریکای لاتین به عنوان منطقه صلح و عاری از هر نوع درگیری به نفع همه کشورهای منطقه و جهان است و «مشکلات آمریکای لاتین باید راه‌حل‌های آمریکای لاتین را پیدا کند».

دو کشور گویان و ونزوئلا پنجشنبه گذشته در بیانیه مشترکی اعلام کردند که طرفین توافق کردند «در هیچ شرایطی به طور مستقیم یا غیرمستقیم از زور علیه یکدیگر استفاده و تهدید به زور نکنند».

این توافق در حالی به دست آمد که مادورو و عرفان علی در کشور جزیره‌ای سنت وینسنت و گرانادین‌ها دیدار کردند.

بیش از یک قرن است که ونزوئلا و گویان مدعی حاکمیت اسکیبو هستند؛ منطقه‌ای به وسعت حدود ۱۶۰ هزار کیلومتر مربع که دارای ذخایر نفتی مهمی است. با این حال، این درگیری به دنبال فرآیند مناقصه یک جانبه گویان برای بلوک‌های نفتی در منطقه مورد مناقشه تشدید شده است.

تنش‌ها میان کاراکاس و جورج تاون به تازگی و پس از موافقت گویان با فعالیت شرکت آمریکایی اکسون موبیل در بلوک‌های نفت و گاز واقع در قلمرو دریایی اسکیبو افزایش یافته است.

پس از رد و بدل کردن اعتراض‌های دیپلماتیک، دولت ونزوئلا با برگزاری یک همه‌پرسی مشورتی در سوم دسامبر (۱۲ آذر)، الحاق این منطقه و اعطای تابعیت به ساکنان این منطقه را به رای گذاشت.

شورای ملی انتخابات ونزوئلا (CNE) به دنبال برگزاری همه‌پرسی مشورتی غیر الزام‌آور در این کشور اعلام کرد، بیش از ۱۰ میلیون و ۵۵۴ هزار نفر به ادعای ونزوئلا در مورد حق حاکمیت گوایانا اسکیبا رای مثبت دادند.

با گذشت ۲ روز از برگزاری همه‌پرسی، مادورو لایحه‌ای برای ایجاد ایالت گوایانا اسکیبا (Guayana Esequiba) به مجلس ملی ارائه و همچنین نماینده‌ای از حزب حاکم این کشور برای اداره موقت این منطقه منصوب کرد.

به دنبال بالا گرفتن تنش‌ها و هراس منطقه از بروز جنگ میان دو کشور، مادورو و عرفان علی رئیس‌جمهوری گویان به دنبال پیشنهاد لولا داسیلوا رئیس‌جمهوری برزیل و دولت سنت وینسنت و گرانادیناس با هدف برقراری یک میز سطح بالا برای حفظ صلح در آمریکای لاتین و کارائیب بدون دخالت عوامل خارجی، با یکدیگر ملاقات کردند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha