رایزنی مقامات آموزش عالی ایران و سوریه برای تقویت همکاری‌های علمی‌ و فناوری

تهران- ایرنا- معاون وزیر آموزش عالی و پژوهش‌های علمی جمهوری سوریه در راستای تقویت همکاری‌های علمی پژوهشی با ایران با معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم و قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل کشورمان دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش روز سه شنبه گروه علم و آموزش ایرنا از وزارت علوم، معاون وزیر آموزش عالی و پژوهش‌های علمی جمهوری سوریه در راستای تقویت همکاری های علمی پژوهشی با ایران با سجاد محمد علی نژاد معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم و وحید حدادی اصل قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل دیدار و گفت‌وگو کرد.

قائم مقام وزیر در امور بین‌الملل در این دیدار ضمن اشاره به توانمندی‌های جمهوری اسلامی ایران در عرصه علم و فناوری، همکاری با کشورهای حوزه مقاومت و به ویژه جمهوری عربی سوریه را از خط مشی‌های مهم در دولت سیزدهم و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دانست.

حدادی‌اصل با اشاره به روابط میان دو کشور، توسعه و تعمیق همکاری های علمی بین المللی میان طرفین را ضروری دانست و همکاری در زمینه های آموزشی، پژوهشی، فناوری و دانشجویی را از جمله مهمترین محورهای همکاری بیان کرد.

فادیه یوسف دیب نیز ضمن اذعان بر توانمندی های جمهوری اسلامی ایران در پیشرفت‌های علمی، انتقال تجربیات علمی ایران به سوریه را مهم دانست و آمادگی کامل وزارت آموزش عالی سوریه را برای دریافت این تجربیات اعلام کرد.

رایزنی مقامات آموزش عالی ایران و سوریه برای تقویت همکاری‌های علمی‌ و فناوری

آمادگی ایران برای انتقال تجربه ایجاد پارک‌های علم و فناوری در سوریه

معاون وزیر آموزش عالی سوریه در ادامه برنامه دیدار با مسئولان وزارت علوم، در راستای تقویت همکاری های فناورانه و نوآورانه با محمد علی نژاد معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم هم دیدار و گفتگو کرد.

معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم در این دیدار با توجه به علاقه‌مندی طرف سوری برای تقویت همکاری ها در حوزه فناوری، معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم گزارشی از وضعیت پارک های علم و فناوری و مراحل تاسیس آن ارائه کرد.

محمد علی نژاد گفت: اولین سطح لازم برای تاسیس پارک های علم و فناوری، مراکز کارآفرینی در دانشگاه‌ها هستند. در مرحله بعد مراکز رشد فناوری را داریم که در همه دانشگاه‌ها وجود دارند و وظیفه آنها تربیت تکنیسین برای فعالیت در شرکت های دانش بنیان است؛ در مرحله بعدی با همکاری دانشگاه‌ها و پارک های علم و فناوری پردیس فناوری ایجاد می شود.

وی افزود: پارک های علم و فناوری آخرین مرحله این زنجیره و مهمترین محل برای تبدیل دانش تولید شده در دانشگاه‌ها به محصول یا خدمات کاربردی هستند و هم اکنون ۵۴ پارک در سراسر ایران فعالیت می کنند.

معاون فناوری و نو آوری وزارت علوم اظهار داشت: ۲۷۹ مرکز رشد فناوری، ۱۲ هزار و ۳۰۰ واحد فناوری و ۲۵۰۰ شرکت دانش بنیان در وزارت علوم فعالیت می کنند و ۱۱۳ هزار فناور و فارغ التحصیل دانشگاهی در این موسسات مشغول کار هستند.

محمد علی نژاد تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران بدون اتکا به هیچ کشوری، برای ایجاد پارک های علم و فناوری اقدام کرده، آنها را تا مرحله کنونی ارتقا داده است و آمادگی دارد تجربیات خود را در اختیار کشور سوریه قرار دهد.

معاون وزیر آموزش عالی و پژوهش‌های علمی جمهوری سوریه نیز ضمن قدردانی از توضیحات معاون وزیر علوم ایران خواست گزارشی از فرآیند تاسیس پارک های علم و فناوری در اختیار وی قرار گیرد و امکان آموزش این فرآیند و تشریح سیاستگذاری ها برای توسعه پارک های علم و فناوری، نشست آموزشی برای مدیران علم و فناوری سوریه در ایران یا سوریه فراهم شود.

در پایان، نخستین کمیته مشترک همکاری‌های علمی با حضور هیات سوریه ای در وزارت علوم تشکیل شد و نمایندگان معاونت های مختلف وزارت علوم و وزارت بهداشت، دیدگاه‌های خود را برای توسعه روابط مطرح کردند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار علم و آموزش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha