٩ پالایشگاه در مدار بهینه‌سازی سوخت قرار دارد/ قانون‌گریزی در زمینه محیط زیست

تهران - ایرنا - رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست با تاکید بر اینکه مازوت سوزی نداریم، گفت: اکنون ٩ پالایشگاه در فاز بهینه‌سازی سوخت قرار دارد قطعا اعتبار زیادی می‌خواهد اما دولت در این زمینه گام برداشته است.

به گزارش خبرنگار ایرنا ، علی سلاجقه روز سه شنبه در بیست و چهارمین همایش ملی واحدهای صنعتی، معدنی و خدماتی افزود: محیط زیست پشتوانه اصلی تولید و توسعه وام دار محیط زیست است و ما توسعه پایدار همراه با حفظ محیط‌زیست را می پذیریم.

وی اظهارداشت:در چند سال گذشته محیط‌زیست و هرآنچه در آن است دستخوش تغییرات اساسی شده و همگام با آن توسعه به اشکال مختلف اتفاق افتاده است اما طوری بود که توان محیط زیست را گرفت و چالش های زیادی مانند آلودگی هوا، آب و خاک را برای بشریت رقم زد.

وی ادامه داد: کشورهای به اصطلاح توسعه یافته محیط‌زیست دنیا را به این روز انداخته اند اما به اعتقاد ما کشوری توسعه یافته است که مولفه های زیستی در آن جایگاه بالایی داشته باشد حالا ببینیم کشورهایی که دنیا را به این روز کشاندند و انباشتی از آلاینده ها را نشر دادند آیا توسعه یافته اند یا جاه طلب هستند.

سلاجقه تاکید کرد: می دانیم در هر صورت توسعه مخرب محیط زیست است اما می توانیم با انجام کارهایی تخریب را کاهش دهیم، باید به بازسازی و پرداخت خسارت اعتقاد داشته باشیم اما در کشور این اتفاق نمی افتد در کشور قانون گریزی در زمینه محیط زیست زیاد است.

وی گفت: قانون هوای پاک اجرا نمی شود در حالیکه که بر اساس این قانون وظیفه همه دستگاه‌ها مشخص شده است ، چرا قانون معادن اجرا نمی شود؟ چرا وزارت صنعت ماده ١١ قانون هوای پاک را اجرا نمی کند؟ باید پاسخگو باشند.

سلاجقه افزود: سرمایه هایی که در محیط زیست است را به عدد تبدیل نمی کنیم برای همین سازمان حفاظت محیط‌زیست باید در مظلومیت خودش بماند ما مقصر هستیم و بیشتر از این اجازه ادامه این روند را نمی دهیم ، سازمان باید به جایگاه واقعی خود برسد.

وی گفت: از معاونت آموزش سازمان حفاظت محیط‌زیست می خواهم تا پایان سال ١۴٠٢ حدود ٨٠ درصد مولفه های زیستی کشور را ارزشگذاری کند قول دادند و باید اجرا کنند، باید خسارت ها محاسبه شود. صندوق ملی محیط زیست تشکیل شد تا صنایع مخرب خسارات خود را واریز و صندوق در راستای رفع آنها خدمات بدهد این ظرفیت در کشور وجود دارد اما انجام نمی‌شود اما ما این رویکرد را ایجاد خواهیم کرد.

دستگاههای مخرب در زمینه آلودگی هوا پاسخگو باشند

سلاجقه گفت: سعی می کنیم فرایندهای اخذ مجوز محیط زیست را کوتاه کنیم اما کاملا قانونمند، در پایش ها بسیار سختگیرانه عمل می کنیم ، باید ببینیم چه کسانی شرایط محیط زیست کشور را به این روز رساندند، همه از محیط‌زیست می خواهند چرا وضعیت هوا اینطور است ؟ مردم باید مطالبه گر باشند اما سازمان محیط‌زیست سیبل دستگاه های مخرب کشور قرار نمی گیرد دستگاههای مخرب خودشان پاسخگو باشند.

وی اظهارداشت: در این زمینه ابزارهای قانونی زیادی داریم و اقدام خواهیم کرد ، ما شرایط کشور را می دانیم اما اجازه تخریب بیشتر محیط زیست را نمی دهیم ، آلایندگی که مردم در آن احساس خفگی می کنند را چه کسانی باید احصا کنند و خسارات را به عدد و رقم در آورند؟ ما طبق قانون عمل می کنیم.

سلاجقه اظهارداشت: استفاده مصرفانه از منابع انرژی و تغییر اقلیم موجب انباشت آلاینده ها شده ، برای کاهش آن دستگاه ها باید به وظایف خود عمل کنند تا تعدیل شود ، محیط زیست هم به عنوان یک دستگاه نظارتی از وظایف خود کوتاه نخواهد آمد.

وی تاکید کرد: هنوز در این دولت یک کلنگ بدون داشتن مجوز محیط زیست به زمین زده نشده است اما ما همچنان در حال درمان استخوان لای زخم های محیط زیست هستیم ، ما شعار نمی دهیم ، حضور مردم در حفظ محیط‌زیست را به عنوان پایه و اساس کار می دانیم ، مردم هوای سالم می خواهند و این حقشان است ، رویکرد این دولت کاملا محیط زیستی است بنابراین دستگاه ها به وظایف خود عمل کنند.

سلاجقه گفت: آنچه در توسعه بدون شاخص‌های محیط زیستی انجام دهیم در آینده تبعات آنرا خواهیم دید بنابراین عقل سلیم حکم می کند اجازه ادامه این روند را ندهیم.

وی افزود: باید هر چه سریعتر سیاهه انتشار به روز شود دیگر شاخص‌های سال ٩۶ جوابگوی نیاز امروز نیست بنابراین باید بازبینی شود و از معاونت انسانی سازمان می خواهم هر چه سریعتر این کار را انجام دهد.

وی تاکید کرد: در زمینه توسعه حمل و نقل عمومی وزارت کشور و شهرداری موظف است به وظایف خود در راستای قانون هوای پاک عمل کند و مکلفند در بعد زیرساخت ها با جدیت پیش روند و توسعه سالانه ۵ درصد حمل و نقل عمومی را با جدیت انجام دهند.

سلاجقه گفت: برقی کردن تاکسی ها و موتورسیکلت ها ، افزایش حمل و نقل عمومی با سوخت پاک، ورود ٧٠٠ دستگاه واگن قطار به کلانشهر ها برخی از اقدامات در راستای کاهش آلودگی هوا است که برخی انجام شده و برخی هم در شرف انجام است.

وی تاکید کرد: به نمایندگی از طرف مردم و دولت از اعضای دولت مخصوصا آنهایی که مخرب محیط زیست هستند می خواهم  از  ظرفیت های خود استفاده کنند ، ما هیچ بهانه ای را نمی پذیریم . ما دستگاه ناظر هستیم و همیشه هم مورد مواخذه قرار می گیریم ، باید به جایگاه واقعی خود برسیم، سعی می کنیم تراز آلایندگی در کشور بیشتر از این نشود، از نیروگاه ها خواسته بودیم که مازوت نسوزانند و انجام شد.

وی ادامه داد: در زمینه خاموش کردن فلرها هم اقدامات خوبی انجام شده وزارت نیرو کارهایی را آغاز کرده اما باید به انها سرعت دهد ، تعدادی فلر خاموش شد اما امیدواریم تمام آنها هر چه زودتر خاموش شوند. در این دولت سعی می کنیم در زمینه مازوت و خاموش شدن فلرها گام های به جلو برداریم که بخش زیادی هم انجام شده است.

وی گفت: صنایعی که محیط زیست را آلوده کردند اما خسارتی نپرداختند را می شناسیم، باید به وظایف خود عمل کنند. در این همایش سرم های دانش بنیان به کمک ما آمدند در تلاشیم شاخص ها را برای دوره‌های بعد سخت‌گیرانه تر کنیم.

سلاجقه گفت: از خدا می‌خواهم نگاه ما به محیط زیست به جای یک نگاه ابزاری نگاهی انسانی باشد، آنچه که دنیای متکبر امروز در قالب کاپ ۲۸ اندیشه‌های خود را با واژه‌های محیط زیستی تدوین کرد با اندیشه انسانی مغایرت دارد چرا که آنچه که در غزه رخ می‌دهد نشان می‌دهد که این امر صالحانه نیست که در چنین روزی واژه‌های محیط زیستی منتقل شود اما در نقطه دیگر از جهان نسل کشی، کشتار زنان و کودکان همچنین از بین بردن محیط زیست رخ دهد.

وی افزود: در همین جنگ ۷۰ روزه‌ مردمی که می‌خواهند متجاوزی بی‌ریشه را از کشور خود بیرون و خانه خود دفاع کنند، در زیر انواع بمب‌های غنی شده، فسفری و... هستند که حیات را از بین می‌برد. اما آیا دنیا ارزیابی از نابودی محیط زیست در غزه خواهد داشت؟ آیا دنیا به نقش جنگ در نابودی محیط زیست خواهد پرداخت؟ بنابراین این مسائل نشان می‌دهد که محیط زیست برای آن‌ها یک ابزار برای توسعه است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: کاپ ۲۸ در حالی برگزار شد که در فاصله نه چندان دوری از آن، کشوری دیگر که ریشه در تاریخ دارد مورد تاخت و تاز قرار گرفته و هیچکسی خم به ابرو نیاورد و از واژه‌های سوخت‌های فسیلی و ... برای مردم فریبی استفاده کردند اینها همه تناقض است، در صورتی که دین ما و آموزه‌های دینی کشور ما سرشار از مقوله مقدس محیط زیست است. 

وی تاکید کرد: ما توسعه را می‌پذیریم و به آن نیاز داریم و به عنوان اشرف مخلوقات باید از ذکاوت و هوش و دانشی که خدا به ما داده است برای داشتن رفاه و زندگی بهتر برای انسان‌ها و خانواده خود تلاش کنیم و به دنبال توسعه باشیم اما متاسفانه توسعه در هر صورت با ایجاد تغییرات در ظرفیت‌های محیط زیستی همراه است.

سلاجقه با تاکید بر اینکه محیط زیست مظهر تجلی خداوند در همه صفات خویش است و ما باید در کنار توسعه از آن حفاظت کنیم گفت: محیط زیستی که ما به عنوان یک ایرانی و مسلمان می‌خواهیم دستخوش تغییرات بسیار زیادی شده است اما نکته قابل توجه این است که از سال ۱۹۶۰ به بعد کلید واژه‌های محیط زیستی در بعد بین المللی شکل گرفت اما در دین ما ریشه هزار و اندی ساله دارد.

وی تصریح کرد: گفته شد که این همایش در هوای آلوده برگزار شد در حالیکه باید همین امروز که درگیر تاثیرات توسعه هستیم برگزار می‌شد چرا که این شرایط بر اساس اقدامات کشورهایی که به اصطلاح توسعه یافته هستند ایجاد شده است، اما کشوری توسعه یافته است که در کنار تولید و توسعه به محیط زیست اهمیت دهد و در اقدامات آن مؤلفه‌های محیط زیستی جایگاه بالایی داشته باشند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جامعه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha