معاون فرهنگی وزارت علوم: انتظارات انتخاباتی از دانشگاه‌ها معقول باشد

تهران- ایرنا- معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با تاکید براینکه فضای زیرساخت‌های فرهنگی دانشگاه‌ها تا نقطه مطلوب بسیار فاصله دارد، درموردکنشگری دانشگاهیان در انتخابات پیش‌رو گفت: دانشگاه و مجموعه‌های دانشجویی یکی از بازیگران اصلی انتخابات هستند ولی انتظارات از آنها باید معقول و در چهارچوب‌های قانونی و قاعده‌مند باشد.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، وزارت علوم در دولت سیزدهم از ابتدای کار بر تخصیص سه درصد از بودجه کل دانشگاه‌ها به فعالیت های فرهنگی اصرار و در ابلاغیه‌ای تخصیص سه درصد از بودجه و اصلاحیه بودجه تفصیلی دانشگاه‌ها را طی ردیف جداگانه و مشخصی به فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی تصویب کرد.

محمد سلیمانی قائم مقام وزیر علوم هم که دستور محمدعلی زلفی گل وزیر علوم را اسفند ماه ۱۴۰۰ به دانشگاه‌ها ابلاغ کرد، از روسای دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی خواست ترتیبی اتخاذ کنند تا این اعتبار با نظارت معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم در زمینه فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی، هزینه شده و عملکرد آن به هیات امنا و این معاونت ارائه شود.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بارها در نشست‌های معاونان فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌ها بر تخصیص این بودجه به فعالیت‌های فرهنگی تاکید کرد. همچنین معاون اداری، مالی و توسعه منابع و معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم بر این موضوع اصرار دارند.

زلفی‌گل در این مورد اظهار داشت: همان طور که به روسای دانشگاه ابلاغ شده است، باید سه درصد از بودجه جاری دانشگاه‌ها به فعالیت‌های فرهنگی اختصاص یابد و معاونت های فرهنگی دانشگاه ها پیگیر تحقق این امر باشند. در صورتی که در دانشگاهی این ابلاغیه اجرا نشود، بودجه تفصیلی این دانشگاه در هیات امنا تصویب نمی شود. اما روسای برخی دانشگاه‌ها تخصیص این بودجه را به فعالیت‌های فرهنگی به دلیل دیگر هزینه‌ها غیرممکن می‌دانند.

وزیر علوم به تازگی در مورد احکام برنامه توسعه هفتم هم اعلام کرد که مقرر شده است ۲۰ درصد کل اعتبار دانشگاه‌ها به امور پژوهشی و فرهنگی اختصاص پیدا کند؛ یعنی ۱۵ درصد بخش پژوهشی و پنج درصد بخش فرهنگی.

معاون فرهنگی وزارت علوم: انتظارات انتخاباتی از دانشگاه‌ها معقول باشد

بودجه موجود پاسخگوی کنشگری دانشجویان نیست

عبدالحسین کلانتری معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در پاسخ به سوال خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا در مورد وضعیت زیرساخت‌ها و بودجه فرهنگی در دانشگاه‌ها و تخصیص سه درصد و پنج درصد بودجه کلی دانشگاه‌ها به فعالیت‌های فرهنگی اظهار داشت: فضای زیرساخت فرهنگی دانشگاه‌ها واقعا مساعد و مناسب نیست و با نقطه مطلوب فاصله دارد. همچنین انگیزه و تمایلی که برای کنشگری مجموعه‌های دانشجویی در دانشگاه‌ها وجود دارد، زیرساخت مناسبی برای آن وجود ندارد.

البته تحولات خوبی در دانشگاه‌ها در حال انجام و زیرساخت‌ها به تدریج در حال شکل‌گیری است، مانند مجموعه سرای فرهنگی در دانشگاه سیستان و بلوچستان که ساخته شده و در بهمن ماه به‌زودی افتتاح می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: به طور کلی در مجموعه آموزش عالی و دانشگاه‌ها زیرساخت‌های فرهنگی مناسب وجود ندارد. در بحث بودجه فرهنگی هم با وجود تلاش‌هایی که صورت گرفته هنوز با مشکل روبرو هستیم و امسال نیز مجلس شورای اسلامی ردیف بودجه خوبی را به دانشگاه‌ها اختصاص داد؛ اما مشکل اساسی این است که عدد و رقمی که دیده شده با توجه به تبصره کلی رقم بزرگی نیست. یعنی پنج درصد از بودجه دانشگاه به استثنای فصول ۱، ۲، ۳ و ۵ که در نهایت و عملا پنج درصد از ۱۰ درصد کل بودجه دانشگاه می‌شود که عدد کوچک و بودجه ناچیزی است. امیدواریم در بودجه سال آینده پنج درصد از کل بودجه دانشگاه‌ها محقق شود.

استاد دانشگاه تهران تصریح کرد: در غیر این صورت با بودجه موجود پاسخگوی ظرفیت‌های بزرگ کنشگری دانشجویان در دانشگاه‌ها نخواهیم بود. ظرفیت‌ها در دانشگاها بسیار بالا است؛ امروز ما ۱۷ هزار مجموعه در قالب انجمن‌های علمی، تشکل‌های دانشجویی، کانون‌های فرهنگی و هنری، نشریات، هیات ها داریم که ابتدایی‌ترین خواسته آنها حمایت‌های مادی کوچک است و بسیاری دانشگاه‌ها این نیازهای اولیه‌ را نمی‌توانند تامین کنند. بنابراین بودجه فرهنگی باید سال آینده افزایش یابد تا دانشگاه‌ها با مشکل روبرو نشوند.

معاون فرهنگی وزارت علوم: انتظارات انتخاباتی از دانشگاه‌ها معقول باشد

انتخابات و دانشگاه‌ها

کلانتری درمورد فضای سیاسی دانشگاه‌ها در آستانه انتخابات مجلس شورای اسلامی هم گفت: براساس برنامه ریزی انجام شده باتوجه به برگزاری مراسم های مختلف در دانشگاه ها به مناسبت ۱۶ آذر، برنامه های انتخاباتی در دانشگاه ها کلید خورده است و در قالب های مختلف تبیینی، معرفتی برگزار می شود، این برنامه ها هرچه به زمان برگزاری انتخابات نزدیک شویم قالب های تهییجی‌تری به خود می‌گیرد.

مطمئن هستیم با مساعدت‌ها و برنامه ریزی مناسب دانشگاه‌ها و با توجه به انگیزه در مجموعه تشکل‌های دانشجویی، دانشجویان نقش پررنگی در انتخابات پیش‌رو ایفاه خواهند کرد.

وی ادامه داد: دانشگاه و مجموعه‌های دانشجویی یکی از بازیگران بسیار مهم در انتخابات هستند اما سایر بازیگران هم باید به کمک بیایند، به کمک رسانه‌ها نیاز داریم. تحولات خوبی در دانشگاه‌ها رخ می‌دهد که در رسانه‌ها طنین پیدا نمی‌کند.

استاد دانشگاه تهران همچنین اظهار داشت: برخی فعالیت‌های انتخاباتی در دانشگاه‌ها شروع شده که ضریب رسانه‌ای مناسب را پیدا نکرده است. فضای کلان رسانه‌ای کشور می‌تواند تعیین کننده باشد و هر چقدر به این فعالیت‌های دانشجویی بیشتر اهمیت و ضریب بدهیم، بیشتر شاهد فعالیت‌های انتخاباتی در متن دانشگاه باشیم که این فعالیت‌ها هم در متن جامعه تسری پیدا کند.

بر اساس نظرسنجی‌های اخیرمردم، دانشگاهیان را به عنوان دومین گروه مرجع در انتخابات قبول دارند. این به معنای اعتبار بزرگی برای دانشگاه است که مسئولیت مهمی را هم روی دوش دانشگاه قرار می‌دهد و باید در این عرصه به آن عمل کند، البته باید نگاه مثبت به کنشگری انتخاباتی دانشگاه‌ها هم در خارج از جامعه دانشگاهی وجود داشته باشد و فضا برای کنشگری آنها مهیا شود که اراده این موضوع وجود دارد و اگر این اتفاق بیفتد انتخابات پرشوری داریم.

کلانتری توضیح داد: البته در فضای انتخابات انتظار از دانشگاه‌ها هم زیاد می‌شود، باید این انتظارات را معقول کرد و در چهارچوب از دانشگاه‌ها انتظار داشت. انتظار حمایت از فرد یا جریان سیاسی خاص یا حمایت نکردن از مجموعه سیاسی خاص، دانشگاه را دچار مشکل می کند، بنابراین کنش‌های سیاسی را باید در چهارچوب‌های قانونی، موجه و قاعده‌ای که برای فعالیت‌های انتخاباتی در دانشگاه‌ها وجود دارد، سامان داد تا محیط دانشگاه‌ها، دانشجویان و مجموعه‌های دانشجویی هم متضرر نشوند.

وی تصریح کرد: همچنین باید نگاه معقول، قاعده‌مند و معطوف به اهداف کلان انتخاباتی؛ شامل مشارکت، حفظ امنیت و سلامت انتخابات را نسبت به دانشجویان داشت و سلایق انتخاباتی را نباید به دانشگاه تحمیل کرد تا دانشگاه از مسیر اصلی خود منحرف نشود.

به گزارش ایرنا، دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره انتخابات خبرگان رهبری روز جمعه ۱۱ اسفندماه ۱۴۰۲ برگزار می‌شود.

رشید جعفرپور قائم مقام و مشاور معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری روز چهارشنبه ۲۲ آذرماه از تدوین «بسته سیاستی انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری» خبر داد و گفت: با توجه به تاکید رهبر معظم انقلاب مبنی بر مشارکت حداکثری مردم در انتخابات و نقش مهم دانشگاه ها در تحولات سیاسی و اجتماعی جامعه و ارتقای مشارکت سیاسی، «بسته سیاستی انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری» تدوین شد.

وی افزود: این بسته سیاستی جهت راهبری فعالیت های سیاسی دانشگاهیان بر اساس راهبردهای چهارگانه رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر «مشارکت، رقابت، سلامت و امنیت» آماده شده است. بر اساس این بسته سیاستی؛ تعمیق بصیرت سیاسی، تامین مشارکت حداکثری، زمینه سازی رقابت سالم، گسترش عدالت انتخاباتی، افزایش عقلانیت در رفتار انتخاباتی و ارتقای سواد فضای مجازی دانشگاهیان در زمینه انتخابات در بسترهای نشست، کارگاه، تریبون آزاد، کرسی آزاداندیشی، نشریات، همایش، سخنرانی، فضای مجازی و نقد و نظریه پردازی انجام می گیرد.

قائم مقام معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تصریح کرد: همچنین در این بسته سیاستی به حمایت حداکثری از تشکل ها و فعالیت های سیاسی تشکل های دانشجویی و اساتید در چارچوب قوانین و مقررات تاکید شده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار علم و آموزش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha