چین: سرنوشت خاورمیانه باید در دستان مردم این منطقه باشد

تهران - ایرنا - سخنگوی وزارت امور خارجه چین در مورد نشست سه جانبه جمهوری اسلامی ایران، عربستان سعودی و چین گفت: ما همواره در کنار کشورهای مسلمان بوده و معتقد هستیم که سرنوشت خاورمیانه باید در دستان مردم این منطقه باشد.

به گزارش ایرنا از این وزارتخانه، «وانگ ونبین» روز دوشنبه اظهار داشت: پکن مایل به ایفای نقش سازنده و حمایت از عربستان سعودی و ایران در جهت بهبود روابط دوجانبه است.

«وانگ یی» وزیرخارجه چین در دیدار با نمایندگان تهران و ریاض خواستار پایبندی به طرح راهبردی آشتی، توسعه روابط دو جانبه و عدم‌دخالت کشورهای خارجی در خاورمیانه شد.

وی افزود: پکن همیشه در کنار کشورهای عربی و مسلمان بوده و از احیای حقوق مشروع مردم فلسطین حمایت کرده است.
«وانگ یی» روز جمعه با «علی باقری کنی» معاون وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و «ولید الخریجی» معاون وزیر خارجه عربستان سعودی در پکن دیدار و گفت و گو کرد.

ونبین گفت: چین از کشورهای خاورمیانه در جهت «تلاش در مسیر توسعه ملی»، «حل مشکلات امنیتی از طریق گفت‌وگو» و ایفای نقش مثبت در راستای گسترش صلح و ثبات در این منطقه، حمایت می‌کند.

به گزارش ایرنا، «علی شمخانی» دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران و «مساعد بن‌محمد العیبان» وزیر مشاور و عضو شورای وزیران و مشاور امنیت ملی عربستان سعودی و «وانگ یی» عضو دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست روز هجدهم اسفندماه ۱۴۰۱ در پکن توافق کردند تا تهران و ریاض بعد از هفت سال بار دیگر با میانجی‌گری چین روابط دیپلماتیک خود را از سر بگیرند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha