لاوروف: سربازان ناتو در اوکراین می‌جنگند

تهران-ایرنا- وزیر امور خارجه روسیه اظهار داشت: دلایلی وجود دارد که مسکو احتمال می‌دهد سربازان سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در درگیری اوکراین می‌جنگند.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از خبرگزاری تاس، سرگئی لاوروف در مصاحبه‌ای این اظهارات را با اشاره به حقایق زیادی از جمله «ویدیویی که حاکی از حضور مزدوران لهستانی و دیگر کشورهای اروپایی در اوکراین است»، بیان کرد.

این دیپلمات ارشد روس همچنین اظهار داشت: ادعاهای جو بایدن رئیس جمهور آمریکا و لوید آستین وزیر دفاع آمریکا مبنی بر اینکه روسیه بلافاصله پس از پیروزی در اوکراین، ناتو را هدف قرار خواهد داد، موضع ناامیدکننده آنها را ابراز می‌کند.

وزیر امور خارجه روسیه تصریح کرد: هم آستین و هم بایدن اظهاراتی بی معنی به زبان آوردند. این حاکی از موضع بسیار ناامیدکننده آنها است. رئیس جمهور آمریکا گفته بود که «ما باید تا [جان] آخرین اوکراینی، برای کی‌یف بجنگیم. در غیر این صورت قاطعانه می‌دانیم که ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه پس از پیروزی در اوکراین، بلافاصله به سمت کشورهای بالتیک، فنلاند و سایر کشورهای ناتو خواهد رفت».

لاوروف در ادامه با بیان اینکه «غرب این موضوع را پذیرفته است که نمی‌تواند مسکو را به عنوان بازیگری مستقل در صحنه بین‌المللی تضعیف کند»، گفت: با این حال، غرب در تلاش برای دستیابی به این هدف اصلی خود که به طور کامل واضح است، تردیدی نکرد.

وی با اشاره به اینکه «تا چندی پیش، روسیه و غرب در حال ایجاد روابط عملگرایانه بودند»، اظهار داشت: برنامه‌های غرب برای تضعیف خودمختاری روسیه به نتیجه نمی‌رسد.

از سوی دیگر، آناتولی آنتونوف سفیر مسکو در واشنگتن نیز پیشتر گفته بود که لفاظی تحریک آمیز آمریکا به عنوان یک قدرت هسته‌ای در مورد احتمال درگیری مستقیم بین نیروهای مسلح ایالات متحده و فدراسیون روسیه غیرقابل قبول است.

جو بایدن اعلام کرده بود که روسیه پس از پیروزی احتمالی در اوکراین، می‌تواند به یک کشور ناتو حمله کند که ایالات متحده را وارد درگیری خواهد کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha