۲۷ آذر ۱۴۰۲، ۱۷:۰۷
کد خبرنگار: 5302
کد خبر: 85325678
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

گذری بر سوگواره های دیار کریمه اهل بیت در عزای یاس نبی 

قم- ایرنا- دیار کریمه اهل بیت(ع) در روزها و شب هایی که گذشت، سیاه پوش بود و خورشیدش بی فروغ و آسمانش اندوهگین و زمینش تب دارو مردمانش داغدار، داغی از جنس شهادت یاس نبی، حضرت فاطمه زهرا(س) تدارکات عزاداری در شهر، روضه خوانی، سخنرانی، برگزاری تعزیه، پویش نذرخون و برپایی نمایشگاه ها بود.

به گزارش ایرنا، دیار کریمه اهل بیت، شهر مقدس قم در روزها و شب هایی که گذشت، در سالروز آسمانی شدن دخت گرامی نبی اکرم(ص)، شاهد حضور خیل عظیم مشتاقان مکتب خاتم رسولان بود.

ارادتمندان مکتبش، در سوگ دخت رسول الله، غرق در عزا و ماتم بودند و هر کس در خور توان و اراده خود، گوشه ای از این مجلس عزای عالم را به دست گرفته بود.

دیار اخت الرضا در عزای ام الائمه حضرت صدیقه طاهره(س) همچون ایام محرم، از روزهای قبل، رخت سیاه بر تن کرد.

کوچه و محله‌ای در شهر قم نبود که صدای نوای جانگداز نوحه و مرثیه «وای مادرم» از آن به گوش نرسد.

محوری تمام این ارادت‌ها، حرم کریمه اهل‌بیت(س) و مسجد جمکران بودند و مضجمع نورانی کریمه اهل‌بیت چند شبانه‌روزی مملو از عاشقان و شیفتگان بود و دسته‌های عزا از اقصی نقاط کشور خود را به حرم مطهر خواهر خورشید هشتم رساندند و در کنار مردم ولایت مدار این استان، به سر و سینه زنند.

آغاز مراسم های عزاداری فاطمیه دوم از ۲۳ آذر ماه

آغاز مراسم های عزاداری ایام فاطمیه دوم، در حرم حضرت معصومه(س) از ۲۳ آذر آغاز شد و به مدت پنج شب در اندوه ماتم خواهد ماند.

پرچم حرم مطهر حضرت معصومه(س)، سیاه شد، رنگ غم شد، ماتم زده و اندوهگین شد.

حجج‌اسلام و المسلمین علیرضا پناهیان و سید حسین مؤمنی و مداحی عباس حیدرزاده، مهدی سلحشورو حسن شالبافان هستند از داغ علی(ع) و جگری که از فرزندانش سوخت، سخنانی گفتند.

آیین های حرم مطهر

خادمان حرم مطهر حضرت معصومه نیز برنامه هایی در عزای مادر تدارک دیده بودند.

برنامه مراسم شب، قبل از ظهر و عصر و شام شهادت حضرت زهرا(س) در شبستان امام خمینی(ره)، وداع مردمی با شهدای گمنام، خطبه خوانی حضرت زهرا(س) و توزیع فیش غذا، ایستگاه های صلواتی جوادالائمه(ع)، مجلس اردو و عرب زبانان، بچه‌های بهشت، محفل روضه بانوان از جمله این برنامه هاست.

برنامه‌های رسانه‌ای

آیین های عزاداری به صورت زنده و تولیدی از شبکه های مختلف تلوزیون از جمله شبکه قرآن و قم، شبکه دو، شبکه قم و شبکه سلامت برای جاماندگان کویش، پخش شد.

برپایی پویش نذر خون «مهر فاطمی»

شهروندان نیکو کار و خیر این استان در قالب پویش "مهر فاطمی" از شهادت تا ولادت حضرت زهرا(س) به اهدای خون خود به بیماران نیازمند همت گماردند.

شب شعر فاطمی در میان زندانیان قم

همزمان با شب شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) جمعی از شاعران ولای شهر مقدس قم در بین زندانیان به قصیده سرایی پراختند.

تعزیه گروهی از بانوان حوزه هنری قم

دفتر تعزیه حوزه هنری قم، تعزیه‌ای را با حضور یک گروه متشکل از بانوان، برای مجالس زنانه آماده کرده که در ایام فاطمیه به اجرا برنامه پرداختند.

برپایی هفت نمایشگاه ایام فاطمیه در قم

یکی از مهم‌ترین برنامه‌های مجموعه‌های مردمی در ایام فاطمیه، برگزاری نمایشگاه مذهبی بود که بر این اساس، هفت نمایشگاه مذهبی در شهر قم، شهر جعفریه، پردیسان و روستای صرم برگزار ‌شد.

۲ نمایش «فاطمه (س)» و «غربت یاس» ویژه بانوان

اجرای نمایش مذهبی «غربت یاس» ویژه بانوان در فرهنگسرای اشراق و نمایش «فاطمه (س)» به نویسندگی و کارگردانی مریم شعبانی از چهارشنبه ۲۲ آذر آغاز شد و تا ۶ دی برای سومین سال متوالی در ایام فاطمیه در تالار سوره حوزه هنری قم اجرا می‌شود.

برگزاری دسته عزا مخصوص بانوان

همزمان با روز شهادت حضرت زهرا (س) یکشنبه ۲۶ آذر راس ساعت ۹:۳۰ از جلوی در اصلی فرهنگسرای اشراق برگزارشد.

شعر خوانی فاطمی در قم

مراسم شعرخوانی فاطمی به همت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان قم در آستانه شهادت حضرت زهرا(س) برگزار شد و شاعران به زبان شعر ابراز ارادت به حضرت فاطمه(س) کردند.

۱۶ موکب مردمی مهاجران پذیرای عزاداران فاطمی

۱۶ موکب مردمی مهاجران، پذیرای عزاداران فاطمی در این استان بودند. این موکب‌ها از کشورهای پاکستان ، افغانستان و عراق بود.

مراسم رونمایی از کتاب کتیبه‌های فاطمی

مراسم رونمایی از کتاب کتیبه‌های فاطمی به همت مرکز آفرینش‌های فرهنگی و هنری آستان مقدس بانوی کرامت با حضور آیت‌الله سعیدی و جمعی از سخنوران، مداحان و پژوهشگران در حرم مطهر بانوی کرامت برگزار شد.

دختران زائر اولی میهمان حرم مطهر بانوی کرامت

بیش از هزار و ۲۰۰ نفر از دانش آموزان دختر زائر اولی در هفته گذشته، با حضور در شهر مقدس قم، به زیارت حضرت فاطمه معصومه (س) مشرف شدند.این دختران که از استان‌های خراسان شمالی، رضوی و جنوبی، تهران، البرز، اراک، اصفهان، قزوین و مازندران بودند.

مراسم گرامیداشت شهدای مظلوم زاریای نیجریه

مراسم گرامیداشت شهدای مظلوم زاریای نیجریه همزمان با ایام سوگواری حضرت زهرا سلام الله علیها با سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان و مداحی عباس حیدرزاده در حرم مطهر بانوی کرامت برگزار شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha