۲۷ آذر ۱۴۰۲، ۱۲:۴۳
کد خبرنگار: 2082
کد خبر: 85325302
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

مالزی علاقه‌مند به مدل اقتصادی چین

۲۷ آذر ۱۴۰۲، ۱۲:۴۳
کد خبر: 85325302
مالزی علاقه‌مند به مدل اقتصادی چین

تهران- ایرنا- انور ابراهیم نخست وزیر مالزی اعلام کرد کشورش که در دراز مدت از ژاپن و کره جنوبی به عنوان مدل‌هایی برای توسعه اقتصادی استفاده کرده، اکنون علاقمند به یادگیری از چین است.

به گزارش روزدوشنبه ایرنا، انور ابراهیم در نشست آسه‌آن در توکیو با اشاره به سیاست «نگاه به شرق» ماهاتیر محمد نخست وزیر سابق مالزی به روزنامه آساهی گفت: ما باید پذیرای اصلاح هرگونه سیاستی باشیم که به مدت ۴۰ سال حاکم بوده است.

این سیاست در دهه ۱۹۸۰ توسط ماهاتیر محمد برای یادگیری راهبردهای نوسازی اقتصادی از ژاپن و کره جنوبی اتخاذ شد. انور تاکید کرد: من نمی‌گویم شرق یعنی ژاپن و کره جنوبی منهای چین. امروز زمانیکه از نگاه به شرق سخن می‌گوییم، این شرق چین را نیز شامل می‌شود.

نخست وزیر مالزی گفت از آنجایی که فناوری‌های دیجیتال، امنیت سایبری و سایر مسائل در حال تغییر جهان هستند، مالزی باید سیاست چند دهه‌ای خود را گسترش دهد.

کوالالامپور از یک سیاست خارجی «به شدت مستقل» حمایت می‌کند و انور معتقد است که کشورش بسته به منافع مالزی با چین برخورد خواهد کرد.

انور در گفتگ‌وو با این روزنامه ژاپنی بیان کرد وقتی به آمریکا سفر کرد، از او پرسیده شد که چرا مالزی به سمت چین متمایل شده است. او پاسخ داده که زیرا آنها بیشتر سرمایه گذاری می‌کنند.

نخست وزیر مالزی با اینحال اضافه کرد که آنها قاطعانه با چین بر سر اختلافات ارضی در دریای جنوبی چین مذاکره خواهند کرد و اجازه هیچ گونه اقدام یکجانبه‌ای از سوی پکن را نخواهند داد.

ژاپن اول هفته جاری اعلام کرد که تجهیزاتی را برای فعالیت‌های هشدار و نظارت به ارزش ۴۰۰ میلیون ین (۲.۸۲ میلیون دلار) شامل قایق‌های نجات و پهپاد ذیل برنامه کمک‌های امنیتی رسمی در اختیار ارتش مالزی قرار می‌دهد.

انور تاکید کرد که تجهیزات دفاعی برای کمک به حفاظت از آب‌های سرزمینی مالزی طراحی شده است و شامل هیچ زیردریایی یا هواپیمای بزرگ نمی‌شود. او گفت: (کمک) عمدتاً برای نیازهای امنیتی خودمان است و نه برای ابزارهای تهاجمی.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha