افزایش تولید مواد موثر دارویی به ۵۲۱ قلم در ۲ سال اخیر

تهران - ایرنا - رئیس سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی کشور از افزایش تولید مواد موثره دارویی از ۴۳۰ قلم در ۲ سال اخیر به ۵۲۱ قلم خبر داد و گفت: ۶۵۰ میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی هر سال در حوزه مواد موثره دارویی در کشور داریم.

به گزارش ایرنا، فرامرز اختراعی روز دوشنبه در گردهمایی سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی کشور که در پژوهشکده گیاهان دارویی دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، افزود: اکنون شرکت های تولیدی در حوزه مواد موثر دارویی کشور به مراحل فنی و تکنیکی خود رسیده اند و حدود چهار قلم تولید پرتوشیمی ارزش افزوده خوبی داشته و مشکلی از لحاظ امکانات نداریم.

وی با اشاره به اینکه حدود ۷۲ شرکت مواد موثره دارویی در کشور فعالیت دارند، اظهارداشت: حدود ۷۲ درصد نیازهای مواد موثر دارویی در کشور تولید می شوند و ارزش فنی تولید مواد دارویی مؤثره در کشور ما در صنعت داروسازی باید مورد توجه قرار گیرد زیرا ویروس کرونا نشان داد مواد مؤثره دارویی در بهبود بیماری‌ها موثر است و در این زمینه در میان کشورهای مختلف خوش درخشیدیم.

اختراعی تصریح کرد: مواد دارویی به دلیل استراتژیک بودن و اهمیت آن در بخش درمان باید مورد توجه قرار گیرد، زیرا در دنیا ظرفیت های تولید مواد مؤثره دارویی وجود دارد که می توانیم با کمک شرکت های دانش بنیان و داروسازان این مواد با کیفیت و قیمت پایین تولید شود و در بازارهای بین المللی رقابت داشته باشیم.

افزایش تولید مواد موثر دارویی به ۵۲۱ قلم در ۲ سال اخیر


هر شرکت می تواند ۲۰ درصد تولیدات خود را صادر کند

به گفته وی، بستر صادرات مواد موثره دارویی در کشور مهیا است و وزیر بهداشت نیز وعده داده هر شرکت می تواند ۲۰ درصد تولیدات خود را صادر کند که این امر ارزآوری نیز به همراه دارد.

اختراعی با بیان اینکه نیاز به حمایت دولت برای خودکفایی در تولید مواد موثر دارویی داریم، اظهار داشت: تولیدکنندگان مواد اولیه دارویی را فقط بابت واردات مواد موثره ارز حمایتی که همان ارز ۲۸ هزار تومانی است، می‌گیرند و مابقی نیازهای تولید را با ارز ۵۰ هزار تومانی تامین می‌کنند و از سوی دیگر وارد کننده دارو، امتیاز برتر نسبت به تولیدکننده مواد اولیه دارویی دارد که امیدواریم با همت وزارت صمت، این مشکلات مرتفع شود.

محمدمهدی برادران، معاون صنایع وزارت صمت نیز در این گردهمایی با بیان اینکه دارو باید به عنوان یک صنعت دیده شود تا امکان رقابت با رقبای داخلی و خارجی فراهم گردد، اظهار داشت: در این جهت باید بازاریابی داخلی و بین‌المللی محقق و منجر به کاهش ارزبری شود.

وی بر تشدید نظارت‌ها در تخصیص ارز تاکید و تصریح کرد: اگر نظارت نباشد، با ادبیات رقابتی و شفافیت فاصله می‌گیریم. وقتی به سختی صادرات دارو را انجام می‌دهیم، نباید به راحتی ارز مورد نیاز کشور برای واردات مکمل‌های بدن‌سازی صرف شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha