نشست «سطح بالا»ی پکن و پیونگ یانگ در بحبوحه پرتاب موشک دوربرد کره شمالی

تهران– ایرنا - وزیر امور خارجه چین روز دوشنبه و همزمان با پرتاب موشکی پیونگ یانگ، در پکن مذاکراتی در سطح بالا با معاون وزیر امور خارجه کره شمالی انجام داد.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از استریتز تایمز، وزارت امور خارجه چین در بیانیه ای در خصوص دیدار وانگ یی با پاک میونگ هو، اعلام کرد: چین همیشه روابط خود با کره شمالی را از منظر استراتژیک و بلندمدت می‌بیند.

وانگ تاکید کرد: پکن مایل به تقویت ارتباطات و هماهنگی دوجانبه و تعمیق تبادلات و همکاری‌ها در زمینه‌های مختلف با کره شمالی است.

بنا به گزارش وزارت خارجه چین، وانگ و پاک در مورد «نگرانی‌های مشترک» تبادل نظر کردند. در بیانیه امور خارجه چین توضیح بیشتری در مورد این نگرانی‌ها داده نشده است.

طبق این بیانیه معاون وزیر امور خارجه کره شمالی نیز تاکید کرد کره شمالی به تقویت همکاری چندجانبه با چین برای «حفاظت از منافع مشترک» و «حفظ صلح و ثبات منطقه‌ای» ادامه خواهد داد.

پاک میونگ هو هفته گذشته و در آستانه هفتاد و پنجمین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک در سال ۲۰۲۴ در یک سفر رسمی نادر وارد پکن شد.

کره شمالی رسما متحد چین است. طبق معاهده ای که در سال ۱۹۶۱ امضا شد، هر دو کشور باید تمام اقدامات لازم از جمله کمک نظامی را برای کمک به یکدیگر در صورت حمله یا تلاش برای حمله توسط یک کشور ثالث انجام دهند.

بنا به اعلام وزارت دفاع ژاپن، موشک بالستیک قاره پیمای کره شمالی که صبح امروز پرتاب شد، بیش از ۱۰۰۰ کیلومتر را در ۷۳ دقیقه با حداکثر ارتفاع ۶۰۰۰ کیلومتر طی کرد. در صورت پرتاب در مسیر معمولی، برد موشک ممکن است از ۱۵۰۰۰ کیلومتر فراتر رود که کل خاک ایالات متحده را در بر می‌گیرد.

این موشک در ۲۵۰ کیلومتری غرب جزیره اوکوشیری، خارج از منطقه انحصاری اقتصادی ژاپن سقوط کرد.

پرتاب این موشک با واکنش توکیو، سئول و واشنگتن مواجه شد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha