پرتاب موشکی کره شمالی؛ اعتراض دیپلماتیک توکیو و تاکید واشنگتن بر تعهد امنیتی «آهنین»

تهران– ایرنا– وزارت خارجه ژاپن خبر داد مشاوران امنیت ملی ژاپن و آمریکا درباره پرتاب موشک دوربرد کره شمالی گفت‌وگو کرده‌اند و این وزارتخانه اعتراض رسمی دیپلماتیک خود را به پیونگ یانگ ابلاغ کرده است.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از خبرگزاری تاس، یوشیماسا هایاشی، دبیر ارشد کابینه ژاپن اعلام کرد، تاکئو آکیبا، وزیر شورای امنیت ملی ژاپن و جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا درباره پرتاب موشک کره شمالی بحث و تبادل نظر کرده و توافق کرده‌اند در این زمینه همکاری نزدیک داشته باشند.

وزارت خارجه ژاپن همچنین اعلام کرد پرتاب موشک کره شمالی توسط نمایندگان ویژه دولت های ژاپن، آمریکا و کره جنوبی مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. به گزارش کیودو، این سه کشور موافقت کردند برای تقویت ظرفیت بازدارندگی و واکنش با یکدیگر همکاری کنند.

یوشیماسا هایاشی، دبیر ارشد کابینه ژاپن همچنین خاطرنشان کرد ژاپن پس از پرتاب موشک توسط پیونگ یانگ، اعتراض رسمی دیپلماتیک خود را به کره شمالی اعلام کرده است.

این مقام ارشد ژاپنی تاکید کرد: ما از طریق کانال های دیپلماتیک در پکن اعتراض قاطعانه ای ارائه کرده ایم.

ستاد مشترک نیروهای مسلح کره جنوبی امروز دوشنبه اعلام کرد کره شمالی موشک دوربردی را از پیونگ یانگ یا اطراف آن پرتاب کرده است و جزئیات بیشتری مطرح نکرد.

خبرگزاری یونهاپ نیز گزارش داد: سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز با تاکید بر تعهد امنیتی «آهنین» آمریکا به کره جنوبی و ژاپن گفت: ایالات متحده پرتاب دو موشک بالستیک کره شمالی در هفته جاری را محکوم می کند.

این مقام آمریکایی افزود: این پرتاب‌ها، مانند پرتاب‌های موشک بالستیک دیگری که پیونگ یانگ در سال جاری انجام داده است، نقض قطعنامه‌های متعدد شورای امنیت سازمان ملل است. آنها تهدیدی برای همسایگان کره شمالی هستند و امنیت منطقه را تضعیف می‌کنند.

وی یادآور شد ایالات متحده همچنان به رویکرد دیپلماتیک در قبال کره شمالی متعهد است و از پیونگ یانگ خواست به پای میز گفت وگو بازگردد.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا تاکید کرد: تعهدات ما در قبال دفاع از کره جنوبی و ژاپن همچنان پابرجاست.

در واکنش به این پرتاب موشکی همچنین یون سوک یول رئیس جمهوری کره جنوبی امروز دوشنبه در در جلسه اضطراری شورای امنیت کشورش، دستور داد این کشور به طور مشترک با آمریکا و ژاپن به پرتاب موشکی کره شمالی واکنش نشان دهد و برای این کار از سیستم اشتراک‌گذاری اطلاعات موشکی خود استفاده کند.

به گزارش ایرنا، کره جنوبی، آمریکا و ژاپن ۲۱ آبان ۱۴۰۲ توافق کردند که سیستم هشدار موشکی لحظه‌ای کره شمالی را فعال کنند تا پرتاب‌های موشکی بالستیک کره شمالی را بهتر شناسایی و ارزیابی کنند.

سران نظامی این سه کشور در نشست خود به مناسبت حضور لوید آستین وزیر دفاع آمریکا در سئول و دیدار با شین وون شیک، همتای کره ای او به این توافق رسیده بودند. مینورو کیهارا وزیر دفاع ژاپن با تماس ویدیویی در این جلسه حضور داشت.

این مکانیسم برای افزایش توانمندی هر یک از این کشورها در شناسایی و ارزیابی موشک های کره شمالی طراحی شده است.

به گفته وزارت دفاع ژاپن، موشک بالستیک قاره پیمای کره شمالی که صبح امروز پرتاب شد، بیش از ۱۰۰۰ کیلومتر را در ۷۳ دقیقه با حداکثر ارتفاع ۶۰۰۰ کیلومتر طی کرد. در صورت پرتاب در مسیر معمولی، برد موشک ممکن است از ۱۵۰۰۰ کیلومتر فراتر رود که کل خاک ایالات متحده را در بر می‌گیرد.

این موشک در ۲۵۰ کیلومتری غرب جزیره اوکوشیری، خارج از منطقه انحصاری اقتصادی ژاپن سقوط کرد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha