تجمع عزاداران فاطمی در خیابان شهادت با دعا برای مردم غزه + فیلم

تهران- ایرنا- تجمع فاطمی در خیابان شهادت در شهرری فقط برای عزای حضرت زهرا نبود که عزاداران هم دعاگوی مردم غزه و فلسطین بودند و هم بر ضرورت حجاب فاطمی تاکید کردند.

به گزارش خبرنگار معارف ایرنا امروز یکشنبه ۲۶ آذر که سالروز شهادت زهرای مرضیه است همزمان با تشییع ۲۷۰ شهید دوران دفاع مقدس در سراسر کشور، عزاداران فاطمی در مساجد و میدان ها و خیمه ها به عزای دختر پیامبر نشستند و در گوشه و کنار شهرها و روستاها تجمع فاطمی برپا کردند که تجمع بزرگ فاطمیون اهالی محله شهادت یکی از این دهها تجمعی بود که در قبله تهران و ملک ری برگزار شد.

این خیابان که تا زمان آغاز جنگ تحمیلی به مهرنو شناخته می شد، پس از هشت سال دفاع مقدس، خیابان شهادت نام گرفت. چون بسیاری از بسیجیان و هیاتی های این محله قبل از عزیمت به جبهه وصیت می کردند که پیکرشان را از این خیابان تشییع کنند که عطر و بوی پیکرهای ۴۰۰ شهید در این خیابان پیچیده و مردم با شعارهای این گل پرپر شده، هدیه به رهبر شده یا بسیجی عزیزم، شهادتت مبارک و منزل نو مبارک، پیکرهای شهدا را تشییع می کردند.

نکته دیگر این که حدود ۱۰۰ شهید از این شهدای تشییع شده در کوچه های اطراف این خیابان ۱۰ متری سکونت داشتند؛ خیابانی پر رفت و آمد و یکطرفه که حدود ۳۰ کوچه را در برمی گیرد.

هفت ماه پیش در چنین روزی همین عزاداران در رثای شیخ الائمه امام صادق علیه‌السلام در همین خیابان شهادت دسته به راه انداخته و به سوگواری پرداختند و حالا در عزای ام الائمه با نصب پرچم های عزا بر سر کوچه های خیابان شهادت از ساعت ۹ صبح دسته سینه زنی به راه انداخته و به یاد غربت فاطمه زهرا در کوچه های مدینه، ماتم سرایی می کنند.

صحبت از میزان استقبال مردم در این مراسم بود که الحمدلله افزایش تجمعات فاطمی در تهران و شهرری و تشییع ۱۱۰ شهید گمنام از دانشگاه تهران تا معراج شهدا باعث شده بود تا شاهد جمعیتی همچون ۲۵ شوال و شهادت امام صادق نباشیم.

برخی از شرکت کنندگان در تجمع امروز خیابان شهادت به یاد دارند در آن روزگاری که هیچ تجمع و دسته ای برای عزای فاطمه زهرا در خیابان های این شهر به راه نمی افتاد، محمد حاج ابوالقاسمی که این ایام جای خالی او بیش از پیش احساس می شود، با پای برهنه دسته عزا به راه می انداخت و همه هیاتی هایی که سال ها در هیات پیروان شهدای کربلا با یا حسین یا حسین بر سر و سینه می زدند، در عزای دختر پیامبر هم پا جا پای این مداح و پیرغلام مخلص اهل بیت گذاشته و دسته عزا تشکیل می دهند.

شاید دل های بسیاری از شرکت کنندگان در تجمع امروز خیابان شهادت در دانشگاه تهران بود تا مثل بسیاری از مردم زیر تابوت های ۱۱۰ شهید گمنام تجدید بیعت کنند، همان شهدایی که به حضرت زهرا اقتدا کردند و از خدا می خواستند تا همچون آن بانوی گمنام پیکرهایشان گمنام بماند.

امروز دوباره در خیابان شهادت عطر و بوی شهدای هشت سال دفاع مقدس زنده شد و مردم در حالی عزاداری می کردند و به سینه می زدند که اینگونه دم گرفته بودند: حمایت از مظلومان، مرام زهراست، فلسفه و قانون قیام زهراست. گردیده برپا طوفان الاقصی، مددنما یا مولا بقیة الله.

این نوحه برای دسته اول سینه زنی بود و دسته دوم اینگونه پاسخ می دادند: ما در پی احیای اسلام نابیم، ما حامی قانون حفظ حجابیم. ای غیرت الله یا حجت الله، مددنما یا مولا بقیة الله.

شعرهای امروز همان شور و حال سال های قبل از کرونا و هیات حاج ابوالقاسمی را داشت و داود شفیعی ذاکر اهل بیت که پا جا پای استاد خود گذاشته ضمن مرثیه سرایی و مداحی گریزی هم به مسائل روز زد و به برخی تذکر داد که مواظب باشند تا خون شهدا را پایمال نکنند.

او برای پیروزی مردم فلسطین و غزه هم دعا کرد و حسین علایی جانباز و راوی دفاع مقدسن هنگام عبور از هر کوچه ای با نام بردن از شهدای آن کوچه، خیابان شهادت را با صلوات عزاداران عطرآگین می کرد.

علایی از حسین غلام کبیری که در فتنه ۸۸ به شهادت رسید با ذکر صلواتی یاد کرد و از شهدای مدافع حرم و امنیت مثل روح الله عجمیان و آرمان علی وردی هم نام برد.

سه شهید از یک خانواده به نام گلشنی و شهید سید مرتضی هاشمیان که تصویر حماسه سازش هر سال در هفته دفاع مقدس یا هفته بسیج زینت بخش محافل شهدا و خیابان های شهر می شود، از دیگر شهدایی بود که علایی با ذکر صلوات از آنها یاد کرد.

تجمع عزاداران فاطمی در خیابان شهادت با دعا برای مردم غزه + فیلم

حضور ائمه جماعت مساجد کوچه‌های منتهی به خیابان شهادت، یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، فرمانده سپاه ناحیه حضرت عبدالعظیم و جانشین ناحیه و فرماندار قبله تهران زینت بخش این مراسم بود و مردم پس از دو ساعت عزاداری همزمان با اذان ظهر به مسجد حجتیه رسیدند و پس از اقامه نماز پای منبر شاگرد امام صادق نشستند.

تجمع عزاداران فاطمی در خیابان شهادت با دعا برای مردم غزه + فیلم

حجت‌الاسلام سیدجلال موسویان به موضوع دعا در آموزه های دینی اشاره کرد و گفت از حضرت زهرا ۵۰ دعا نقل شده و سپس از ضرورت جامع نگری در دین سخن گفت و افزود کسی نمی تواند بگوید اهل نماز و روزه هست ولی امر به معروف نمی کند یا به حجاب اعتقادی ندارد و در عین حال بگوید که من مسلمانم. سخنان موسویان را اینجا گوش کنید.

تجمع عزاداران فاطمی در خیابان شهادت با دعا برای مردم غزه + فیلم

حضور زنان عزادار هم زینت بخش تجمع امروز بود، همان دختران و بانوانی که هم در خانه و زندگی فردی، خود را پیرو اهل بیت و فاطمه زهرا می دانند و هم در زندگی اجتماعی سبک زندگی فاطمی را پیشه خود کرده اند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار فرهنگ

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha