غربالگری بیش از ۷۴ هزار فرد جدید در «پویش ملی سلامت»

تهران- ایرنا- معاونت بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از غربالگری بیش از ۷۴ هزار فرد جدید در پویش ملی سلامت برای ارزیابی دیابت و پرفشاری خون خبر داد.

به گزارش ایرنا، دکتر حسین فرشیدی روز شنبه با اعلام این خبر افزود: ۱۶ میلیون و ۹۶ هزار و ۲۶۳ نفر تا امروز در «پویش ملی سلامت» در زمینه بیماری های پرفشاری خون و دیابت در سطح کشور، غربالگری شده‌اند.

وی یادآور شد: از این تعداد افراد غربالگری شده۳۳۸ هزار و ۱۲ نفر با احتمال ابتلا به پرفشاری خون و ۲۱۸ هزار و ۳۶۵ نفر با احتمال دیابت شناسایی شدند.

فرشیدی اظهار داشت: همچنین در ۲۴ ساعت گذشته ۷۴ هزار و ۹۱ نفر در این پویش غربالگری شدند که از این تعداد ۲ هزار و ۶۰ نفر با احتمال پرفشاری خون و هزار و ۶۵۵ نفر با احتمال دیابت شناسایی شدند.

به گفته وی منظور از «احتمال دیابت» قند خون ۱۲۶ به بالا و منظور از «احتمال پرفشاری خون»، عدد ۱۴۰ روی ۹۰ میلیمتر جیوه (۱۴ روی ۹) به بالاست.

غربالگری بیش از ۷۴ هزار فرد جدید در «پویش ملی سلامت»

وزیر بهداشت درباره این پویش سلامت گفته است: در این پویش تکمیل پرونده سلامت الکترونیک و غربالگری دیابت و پرفشاری خون برای ارتقای برنامه سلامت خانواده مورد توجه است و امیدواریم ۷۰ درصد مردم در این پویش مشارکت داشته باشند.

بهرام عین اللهی افزود: ۸۳ درصد از کل مرگ و میرهای بیمارستانی مربوط به بیماری‌های غیرواگیر است و سالانه ۳۰۰ هزار نفر به دلیل بیماری‌های قلبی و عروقی می‌میرند و ۳۲ درصد افراد بالای ۱۸ سال فشارخون بالا دارند و ۶۰ درصد نیز از فشارخون خود بی خبرند و ۳۰ هزار مرگ در سال به خاطر دیابت در کشور اتفاق می افتد که موارد مهمی است.

وی افزود: با اجرای پویش ملی سلامت می‌توان از نیم میلیون مرگ بیماری‌های غیرواگیر و ۳۰ هزار مرگ ناشی از دیابت پیشگیری کنیم.

غربالگری بیش از ۷۴ هزار فرد جدید در «پویش ملی سلامت»

عین اللهی گفت: پویایی سلامت در کنترل بیمارها بسیار موثر است. در دوران کرونا تجربیات خوبی به دست آمد و مردم یاد گرفتند که چگونه سلامت خود را با استفاده از ماسک و شست‌وشوی دست‌ها حفظ کنند.

وزیر بهداشت تصریح کرد: در این پویش ملی، افراد بالای ۱۸ سال با تکمیل پرسشنامه‌ای درباره سابقه دیابت و فشار خون بالا دارای پرونده سلامت می‌شوند و در صورت تشخیص بیماری تحت کنترل و درمان قرار می‌گیرند.

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: امروزه به پویش سلامت نیاز داریم و باید از خانواده آغاز کنیم و در اینجا موضوع پرونده سلامت بسیار مهم است زیرا بسیاری از بیماری‌ها قابل پیشگیری است و در آینده هر کد ملی یک پرونده سلامت خواهد داشت البته در ۹۳ شهرستان اطلاعات سلامت توسط مراقبان بهداشت جمع آوری می‌شود.

وی گفت: بر اساس پویش ملی سلامت و ایجاد پرونده سلامت، وقتی به بیماری برخورد کردیم، راه درمان را از طریق نظام ارجاع انجام می‌دهیم و مشوق‌های خوبی وجود دارد به‌طوری‌که در بخش بستری ۸۵ درصد هزینه‌ها را پرداخت می‌کند.
پویش ملی سلامت از ۲۰ آبان ۱۴۰۲ شروع شده و تا ۱۵ دیماه ادامه خواهد داشت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha