دامدار مسوولیت‌پذیر خوافی به گربه وحشی آسیبی نرساند + فیلم

مشهد- ایرنا- مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: دامدار مسوولیت‌پذیر اهل شهرستان خواف در مواجهه با گربه وحشی آسیبی به این گونه ارزشمند نرساند و اقدام به زنده‌گیری آن کرد.

مهدی اله پور روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اعلام این خبر افزود: زنده گیری این گونه با وجود هفت مورد خسارت توسط گربه ‌وحشی به بزغاله‌ها و بره‌های تازه متولد شده این دامدار ، نتیجه درک بالای جوامع محلی از اهمیت حیات وحش و حفاظت از محیط زیست است.

وی اضافه کرد: این دامدار پس از زنده ‌گیری گربه وحشی بلافاصله موضوع را به اطلاع محیط‌بانان اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان خواف رساند.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی ضمن قدردانی از این رفتار پسندیده دامدار با گربه وحشی که ارزش بسیار بالایی برای طبیعت دارد، بیان کرد: با اطلاع از این موضوع، به سرعت محیط‌بانان و کارشناسان به محل مراجعه کردند و مشاهده شد که یک قلاده گربه وحشی آسیایی با جنسیت ماده از هشت گونه گربه‌سان ارزشمند موجود در کشور است و از گونه‌های حمایت و حفاظت‌ شده به شمار می رود.

وی ادامه داد: این دامدار مسوولیت پذیر بدون هیچ گونه آسیبی به گونه، حیوان را در سلامت کامل به محیط بانان شهرستان خواف تحویل داد.

اله پور گفت: گربه وحشی کنترل کننده جمعیت جوندگان در عرصه های طبیعی و شب‌گرد است که به ندرت در روز دیده می‌شود.

وی افزود: پس از اقدامات کارشناسی و نمونه برداری خون، مو و بافت جهت مطالعات ژنتیکی و ذخیره در بانک ژن شمال شرق کشور که در اداره‌ کل حفاظت محیط‌زیست استان خراسان رضوی مستقر است، این گونه صحیح و سالم در زیستگاه طبیعی و امن خود در این شهرستان رهاسازی شد.

دامدار مسوولیت‌پذیر خوافی به گربه وحشی آسیبی نرساند

رییس اداره محیط زیست شهرستان خواف نیز گفت: در این زمینه پرونده‌ای تشکیل شد تا خسارت وارده به دامدار برآورد و مورد پیگیری قرار گیرد.

سعید شفیعیان از عوامل تهدید این گونه ارزشمند را کم شدن طعمه، شکار بی رویه، استفاده از طعمه مسموم، تخریب زیستگاه، تلفات جاده ای و خشکسالی های مکرر، پایین بودن جرایم متعلق به شکار و صید خواند.

گربه وحشی شباهت زیادی به گربه اهلی دارد اما در گربه وحشی ۱۲ نوار با خالهای تیره در دو طرف بدن وجود دارد. دم کوتاهتر با حلقه های سیاه رنگ از دیگر مشخصات گربه وحشی است.

این گونه اغلب در نقاط جنگلی، بیابانی، کوهستانی و استپی زیست می کند و همانند سایر گونه های گربه سان شب زی و فعالیتش در اوایل غروب و صبح زود است. گربه وحشی از پستانداران کوچک، پرندگان، تخم و جوجه آنها و نیز خزندگان تغذیه می کند و دشمنان متعددی از قبیل کاراکال، پلنگ و شاه بوف دارد و به علت کم شدن طعمه و تخریب زیستگاه در اکثر مناطق کشور جمعیت آن رو به کاهش است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha