سربلندی مازندران در میزبانی از مسابقات کشتی آزاد قهرمانی کشور

ساری- ایرنا- برگزاری باکیفیت، منظم و بدون حاشیه و کاستی مسابقات معتبر کشتی آزاد قهرمانی کشور با حضور صدها کشتی‌گیر و عوامل فنی و اجرایی و هزاران تماشاگر طی سه روز در ساری نشان داد که ظرفیت مازندران برای میزبانی از رقابت‌های معتبر ورزشی به ویژه کشتی بسیار بالاست و یک بار دیگر اهمیت ساخت سالن‌های بزرگ‌تر و تکمیل طرح‌های ورزشی در این استان را نمایان کرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مسابقات قهرمانی کشتی آزاد کشور که مرحله نخست چرخه انتخابی تیم ملی کشتی آزاد نیز محسوب می‌شد طی سه روز از چهارشنبه تا جمعه -۲۲ تا ۲۴ آذر- در سالن سید رسول حسینی ساری برگزار شد و نفرات برتر ۱۰ وزن معرفی شدند تا در مرحله دوم انتخابی المپیک حضور یابند.

در پایان این مسابقات احمد محمدنژاد جوان از خراسان رضوی در ۵۷ کیلوگرم، عباس ابراهیم‌زاده از ایلام در وزن ۶۵ کیلوگرم، حسین ابوذری از مازندران در وزن ۷۴ کیلوگرم، هادی وفایی‌پور از همدان در وزن ۸۶ کیلوگرم، امیرعلی آذرپیرا از تهران در وزن ۹۷ کیلوگرم و امیررضا معصومی از گیلان در وزن ۱۲۵ کیلوگرم رتبه‌های نخست ۶ وزن المپیکی را کسب کردند.

برای چهار وزن ۶۱، ۷۰، ۷۹ و ۹۲ کیلوگرم نیز ۱۴۴ آزادکار دیروز روی تشک رفتند که در نهایت رضا اطری از مازندران در ۶۱ کیلوگرم، محمدعلی عموزاد از گلستان در ۷۰ کیلوگرم، عبدالله شیخ اعظمی از مازندران در ۷۹ کیلوگرم و امیرحسین فیروزپور از مازندران در وزن ۹۲ کیلوگرم بر سکوی نخست ایستادند.

سربلندی مازندران در میزبانی از مسابقات کشتی آزاد قهرمانی کشور

اما صرف‌نظر از نتایجی که در این مسابقات کسب شد و مسائل فنی رقابت‌ها، نکته قابل توجهی که نمی‌توان از آن چشم پوشید میزبانی شایسته مازندران از مسابقات بود. میزبانی این مسابقات ابتدا به شهر مریوان کردستان واگذار شده بود، اما به دلیل برخی کاستی‌های زیرساختی هیئت کشتی کردستان از این میزبانی انصراف داد و بلافاصله هم هیئت کشتی مازندران درخواست میزبانی از این رویداد مهم را ارائه کرد که با موافقت فدراسیون کشتی مواجه شد تا سالن سید رسول حسینی ساری ۱۸ سال پس از میزبانی از جام جهانی کشتی آزاد، یک بار دیگر میزبان رقابت‌های معتبر و حساس کشتی آزاد شود.

نظم قابل توجه در برگزاری مسابقات طی هر سه روز، پذیرایی و اسکان بدون چالش و کم‌حاشیه تیم‌ها و عوامل اجرایی و مهمانان، حضور منظم تماشاگران مشتاق و کشتی‌دوست در سالن، تنظیم مناسب زمان مسابقات حساس و مهم برای پخش از شبکه‌های تلویزیونی، پوشش خبری گسترده با حضور خبرنگاران استانی و ملی، فراهم کردن مقدمات برگزاری همزمان دوره کنترل درجه داوران بین‌المللی با حضور نماینده اتحادیه جهانی کشتی در ساری و تجهیز و مناسب‌سازی به موقع سالن سید رسول حسینی برای مسابقات سبب شد که این رقابت‌ها در تراز مسابقات معتبر بین‌المللی و جهانی برگزار شود.

طراحی سالن برگزاری مسابقات نیز زیر نظر فدراسیون کشتی در سطح رقابت‌های جهانی انجام شد و با حضور پرشور کشتی‌دوستان مازندرانی جو ویژه و منحصربه‌فردی به مسابقات داد. مسئولان برگزاری مسابقات امسال برای کنترل حضور تماشاگران با توجه به محدودیت ظرفیت فضای سالن، برای نخستین بار بلیت‌فروشی برای مسابقات کشتی را در دستور کار قرار دادند و در حالی که پیش‌بینی می‌شد اتخاذ این تصمیم بر حضور تماشاگران تاثیر منفی بگذارد، اما استقبال تماشاگران مانند گذشته پرشور و پرتعداد بود. تا جایی که در روزهای دوم و سوم جمعیت زیادی در راهروهای سکوها ایستاده و نشسته مشغول تماشای مسابقات شدند و بیش از هزار نفر نیز پشت ورودی سالن ماندند.

سربلندی مازندران در میزبانی از مسابقات کشتی آزاد قهرمانی کشورسربلندی مازندران در میزبانی از مسابقات کشتی آزاد قهرمانی کشور

رضایت همگانی از کیفیت میزبانی مازندران

این استقبال نیز چشمگیر از نگاه نماینده اتحادیه جهانی کشتی نیز پنهان نماند. ابراهیم چی‌چی‌ اوغلو که برای برگزاری دوره کنترل درجه داوران بین‌المللی کشتی ایران به ساری سفر کرده بود و هر سه روز برگزاری مسابقات نیز در سالن حضور داشت، پس از پایان مسابقات در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا به جو فوق‌العاده و پرانرژی سالن و شور و هیجان تماشاگران مازندرانی اشاره کرد و گفت: خوشحالم که در مازندران هستم. با توجه به این‌که اهل کشتی هستم مطمئنا راجع به تاریخچه کشتی مازنران اطلاعاتی دارم و می‌دانم که قهرمانان بسیار بزرگی دارد. اکنون از نزدیک دیده‌ام که تماشاگران خوبی هم دارد و بیشتر می‌فهمم که چرا مازندران در کشتی انقدر قوی و شاخص است و این منطقه قهرمانان بزرگی در کشتی جهان دارد.

وضعیت برگزاری مسابقات نیز از زوایای مختلف شرایط مطلوبی داشت و رضایت کشتی‌گیران و کادر فنی تیم‌ها، عوامل برگزاری مسابقات و مهمانان را به همراه داشت. علیرضا دبیر رئیس فدراسیون کشتی که روز پنجشنبه به ساری سفر کرد و همراه با استاندار مازندران در سالن سید رسول حسینی حضور یافت، درباره میزبانی مازندران از این رقابت‌ها نظر مساعدی داشت و گفت: امسال میزبانی این مسابقات مهم به مازندران واگذار شد و خوشبختانه شاهد برگزاری با کیفیت مسابقات در این استان هستیم و استقبال خوبی نیز از سوی کشتی‌گیران سراسر کشور و کشتی‌دوستان مازندران رقم خورده است.

سربلندی مازندران در میزبانی از مسابقات کشتی آزاد قهرمانی کشور

سایر چهره‌های ملی حاضر در این مسابقات نیز در اظهارنظرهای مختلف دیدگاه مثبتی درباره کیفیت برگزاری مسابقات در مازندران مطرح کردند و همه این ابراز رضایت‌ها نشان می‌دهد که مازندران میزبان شایسته‌ای برای این رقابت‌های معتبر بود و از آزمون میزبانی این رویداد سربلند بیرون آمد. در چنین شرایطی اهمیت ساخت سالن‌های ورزشی با کیفیت و مجهز و با ظرفیت بیشتر برای حضور تماشاگران در مازندران یک ضرورت جدی محسوب می‌شود. درخواستی که سال‌هاست مطرح می‌شود، اما هنوز به طور کامل محقق نشده است.

نیاز مازندران به سالن‌های ورزشی باکیفیت

سالن ورزشی پنج هزار نفره جویبار که طی ۲ سال اخیر با نگاه ویژه دولت گام‌هایی برای تکمیل آن برداشته شده، یکی از زیرساخت‌هایی که می‌تواند در صورت تکمیل به مازندران برای برگزاری رویدادهای معتبر ورزشی، به ویژه کشتی کمک زیادی کند. سالن ورزشی ماهفروجک ساری نیز که یک بار به صورت نمادین افتتاح شد، یکی از زیرساخت‌های نیمه‌تمام ورزشی در استان است که در صورت تکمیل، محل مناسبی برای میزبانی از وریدادهای معتبر ورزشی است.

امید شایگان رئیس هیئت کشتی مازندران نیز در گفت‌وگویی که در حاشیه برگزاری مسابقات کشتی آزاد قهرمانی کشور با خبرنگار ایرنا داشت به ضرورت تکمیل این سالن اشاره کرد و گفت: سالن ورزشی ماهفروجک حدود ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که امیدواریم تا پایان سال تکمیل شود. در صورت تکمیل این سالن که بیش از ۶ هزار نفر گنجایش دارد، می‌توانیم مسابقات معتبر را با کیفیت بیشتری برگزار و میزبانی کنیم.

سربلندی مازندران در میزبانی از مسابقات کشتی آزاد قهرمانی کشور

سید محمود حسینی‌پور استاندار مازندران نیز در حاشیه حضورش در سالن سید رسول حسینی با اشاره به میزبانی مطلوب مازندران از این رقابت‌ها، از آمادگی استان برای برگزاری رویدادهای معتبر در سطوح مختلف خبر داد و گفت: به واسطه دلبستگی خاصی که مردم مازندران به ورزش کشتی دارند این آمادگی را داریم که در هر سطحی مسابقات کشتی را در مازندران برگزار کنیم، همین مسابقات نیز قرار بود در استان دیگری برگزار شود که پیگیری و پس از سال‌ها مازندران میزبان چنین رویداد معتبری شد.

هرچند که این نخستین میزبانی مازندران از یک رویداد معتبر ورزشی نبود و پیش از این هم مازندران یک دوره جام جهانی کشتی، یک دوره جام باشگاه‌های کشتی جهان و چندین دوره رقابت‌های بین‌المللی کشتی را میزبانی کرد، اما با در نظر گرفتن استانداردهای روز برگزاری مسابقات، این میزبانی را باید بهترین و باکیفیت‌ترین میزبانی استان از یک رویداد حساس و معتبر ورزشی با چندصد ورزشکار دانست. رویدادی که شایستگی مازندران برای برگزاری رقابت‌های معتبر ورزشی، مجهز شدن به زیرساخت های با کیفیت ورزشی و سالن‌های استاندارد و منتفع شدن از میزبانی‌های بین‌المللی را اثبات کرده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha