۵۰۰میلیارد ریال اعتبار در سفر رییس‌جمهور به چهارمحال و بختیاری برای سد بیدکان پیشنهاد شد

شهرکرد -ایرنا- رییس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال وبختیاری گفت:برای اجرای طرح سد بیدکان از محل اعتبارات دور دوم سفر رییس‌جمهور ۵۰۰ میلیارد ریال پیشنهاد شده است که با تخصیص این اعتبار پیشرفت فیزیکی این طرح افزایش چشمگیری خواهد داشت.

به گزارش ایرنا، حسین برزگر روز پنجشنبه در جلسه شورای اداری بخش لاران شهرستان شهرکرد که با حضور استاندار چهارمحال و بختیاری و مدیران استانی برگزار شد، افزود: تکمیل طرح سد بیدکان از مهمترین طرح‌های در دست اجرای این بخش است که با اجرای این طرح ۲ هزار و ۷۰۰ هکتار آبرسانی به اراضی کشاورزی شهرستان انجام خواهد شد.

وی گفت: برای اجرا و تکمیل مرحله دوم این طرح، قراردادی با قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) منعقد و عملیات اجرای مرحله دوم آبرسانی آغاز شده است.

به گفته وی، برای اجرای این طرح ۱۵۰ میلیارد ریال لوله در چندماه گذشته خریداری شده و ۸۰۰ میلیارد ریال لوله نیز از محل فروش اموال و اعتبارات ملی خریداری خواهد شد.

برزگر با اشاره به اینکه کل مسیر اجرای این طرح ۵۷ کیلومتر است که درسه سال اجرا شود، گفت: ۱۰ کیلومتر این طرح به اتمام رسیده است و ۲۰ کیلومتر نیز تا پایان سال اجرا خواهد شد.

وی گفت: تاکنون رفع تداخلات ۱۰۰ پلاک از مجموع ۱۰۸ پلاک اراضی کشاورزی و ملی شهرستان شهرکرد در کارگروه شهرستان نهایی شده است و پیش‌بینی‌می‌شود تا پایان سالجاری رفع تداخلات این ۱۰۰پلاک نهایی و کاداستر این اراضی تهیه و به منابع طبیعی تحویل داده شود.

رییس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اهمیت توسعه گلخانه در استان افزود: تاکنون چهار گلخانه در این بخش راه‌اندازی شده بود، که در یک سال‌گذشته این تعداد به ۱۴ گلخانه رسیده است و توسعه ظرفیت‌های جدید مهمترین برنامه سالجاری است.

وی اظهار داشت: برای احداث مجتمع دامداری دام سبک و سنگین در این بخش به عنوان دغدغه مهم مردم مکان‌یابی انجام شده است.

رفع تداخلات ۸۰ درصد از اراضی ملی و کشاورزی در روستاهای چهارمحال و بختیاری

۵۰۰میلیارد ریال اعتبار در سفر رییس‌جمهور به چهارمحال و بختیاری برای سد بیدکان پیشنهاد شد

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری نیز با اشاره به ضرورت اجرای طرح رفع تداخلات اراضی ملی، کشاورزی و مستثنیات در استان گفت: تاکنون ۸۰ درصد اراضی ملی و کشاورزی استان رفع تداخلات انجام شده و مابقی به دلیل اجرای حدنگاری و کاداستر اراضی ملی در دستور کار است و تا پایان سال نتیجه نهایی اعلام می‌شود.

علی احمدی افزود: اجرای طرح رفع تداخلات اراضی ملی، کشاورزی و مستثنیات استان تا پایان سال با هدف کشاورزی پایدار و حفظ انفال به اتمام خواهد رسید.

وی اظهار داشت: در حوزه منابع طبیعی، اختلافات در بیشتر روستاها در رابطه با تشخیص منابع طبیعی از اراضی کشاورزی و مستثنیات به عنوان موضوع مشترک است که رسیدگی به این موضوع در کارگره رفع تداخلات سازمان جهادکشاورزی در دست اجراست.

احمدی اظهار داشت: در هارونی و سودجان نیز سال گذشته هشت سازه سنگی، ملاتی با اعتباری بیش از ۲۰ میلیارد ریال انجام شده است.

به گفته وی، هم‌اکنون زمین‌های مورد نیاز تامین مسکن روستای و طرح هادی این شهر هارونی و سودجان تحویل بنیاد مسکن داده شده است.

احمدی با اشاره به اینکه طرح احداث مجتمع دامداری و گلخانه‌ای در این شهر تصویب شده است، گفت: تخصیص اراضی ملی به این طرح در دست اقدام است.

به گزارش ایرنا، سد بیدکان شهرستان شهرکرد یک سد مخزنی با حجم ۱۴ میلیون مترمکعب با سرریز و ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار مترمکعب مخزن ثابت طراحی شده است.

در این طرح بهره‌وری، هدایت و سامان‌دهی آب‌های روان و برنامه‌ریزی برای توسعه کشت‌ها در نظر گرفته شده است.

با اجرای این طرح سالانه ۲۰ هزار تن محصولات کشاورزی به ارزش چهار هزار میلیارد ریال به مجموع تولیدات بخش کشاورزی افزوده می‌شود.

یک چهارم تولید ناخالص داخلی و یک پنجم اشتغال چهارمحال و بختیاری به بخش کشاورزی وابسته است.

از مجموع زمین‌های چهارمحال و بختیاری ۲۵۰ هزار هکتار برابر ۱۵ درصد سطح زیرکشت زمین‌های کشاورزی استان است.

هم‌اکنون ۷۹ هزار بهره‌بردار با تولید سالانه یک میلیون و ۶۰۰ هزار تُن انواع محصولات کشاورزی در چهارمحال و بختیاری فعال هستند.

بخش لاران با مرکزیت سورشجان در ۱۵ کیلومتری مرکز چهارمحال و بختیاری قرار دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha