یک گام تا تکمیل نیروگاه زباله سوز ساری

ساری - ایرنا - نیروگاه زباله سوز ساری یکی از چندین طرح عمرانی نیمه راکدی بود که طی این سال ها پیشرفتی لاکپشتی داشت و کسی را امیدی به تکمیل آن نبود اما با روی کارآمدن دولت سیزدهم و اهتمام ویژه شخص رئیس جمهور، اکنون این طرح مهم زیست محیطی در مرکز مازندران با طی کردن مراحل نهایی، در آستانه بهره برداری قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگا ایرنا، نیروگاه زباله سوز ساری از جمله مصوبات سفر رئیس جمهور به مازندران از مهم‌ترین طرح در مدیریت پسماند و مقابله با چالش‌های زیست محیطی در این خطه شمالی کشورمان است که از زمان روی کار آمدن دولت مردمی سیزدهم، اکنون به کارگاه سازندگی تبدیل شده است تا طلسم نیمه کار ماندن این طرح نیز همانند بسیاری دیگر از طرح ها با دستان پرتوان دولتمردان شکسته شود تا با بهره برداری از آن، بخشی از مشکلات زیست محیطی این استان رفع شود.

با روی کار آمدن دولت سیزدهم و باز شدن پایِ مسوولان ارشد کشور برای پیگیری روند اجرای طرح های راکد و نیمه تمام در نقاط مختلف کشور و از جمله نیروگاه زباله سوز ساری، امیدواری ها برای شتاب بخشی به این طرح مهم افزایش یافت بگونه ای که در همین مدت ۲ سال گذشته از زمان روی کارآمدن دولت مردمی سیزدهم، پیشرفت فیزیکی این طرح مهم زیست محیطی به حد قابل قبولی افزایش یافته و آن را در آستانه بهره برداری قرار داده است.

در هفدهمین سفر عالی‌ترین مقام اجرایی کشور در قالب سفر استانی به مازندران، آیت الله رئیسی در بازدید از نیروگاه‌ زباله‌سوز ساری دستور راه‌اندازی این طرح زیست محیطی را در کمترین زمان ممکن صادر کرد و معاون اول خود را نیز مامور کرد تا قبل از پایان سال موضوعات مربوط به زباله‌سوزها را سروسامان دهد.

یک گام تا تکمیل نیروگاه زباله سوز ساری

نیروگاه زباله سوزی ساری تا قبل از سفر استانی رئیس جمهور که در بیستم اسفند ۱۴۰۰ انجام شده بود تنها ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشت و همچنین ۵۱ درصد تجهیزات آن هم خریداری شده بود، اما اکنون براساس آمار فرماندار ساری، اکنون این طرح مهم زیست محیطی از پیشرفت فیزیکی بالایی برخوردار شده است و پیش بینی می شود این طرح مهم زیست محیطی استان تا پایان امسال تکمیل و بهره برداری شود.

عملیات ساخت نیروگاه ۴۵۰ تُنی زباله سوز ساری سال ۱۳۸۸ شروع شد تا بار گزاف حمل چندین دهه ای حمل زباله‌های مرکز استان مازندران به دیگر مناطق و همچنین مشکلات زیست محیطی آن برداشته شود.

زباله‌های شهر ساری سالهاست که به منطقه کوهستانی پشتکوه در مرز مازندران و سمنان منتقل می‌شود که علاوه بر تحمیل هزینه‌های هنگفت به شهرداری ساری برای حمل زباله، مشکلات محیط زیستی متعددی را نیز برای ساکنان روستاهای اطراف این منطقه ایجاد کرده است.

پرونده نیروگاه زباله‌سوز ساری که سال‌هاست با وجود وعده‌های مکرر بسته نشده حالا با دستور مستقیم رئیس‌جمهور برای تامین اعتبارات مورد نیاز و ماموریت دادن به معاون اجرایی رئیس دولت سیزدهم برای نظارت پرونده و پیگیری طرح، وارد مرحله جدیدی شده که شاید به پایان خوشی برای این طرح بینجامد.

یک گام تا تکمیل نیروگاه زباله سوز ساری

تقویت نظارت بر روند اجرایی طرح

دکتر رئیسی نخستین نکته مورد تاکید در مورد این طرح را نظارت بر عملکرد همه عوامل اجرایی و نظارتی مرتبط دانست و گفت: باید دید شهرداری و وزارت کشور به عنوان ناظر در سطح خودشان نظارت‌شان را درست انجام می‌دهند یا نه؟ آیا شرکت -پیمانکار- واقعا مشکل دارد یا وانمود می‌کند که مشکلاتی وجود دارد؟

رئیس‌جمهور افزود: اگر مشکل وجود دارد باید آن را حل کنیم. واقعا می‌شود مشکل را به طوری حل کرد که کار پیش برود. چون طرح خیلی طولانی شد. این طولانی شدن هم مورد سوال ماست و هم مردم با توجه به وضعیتی که مازندران دارد دچار مشکل می‌شوند.

وی با اشاره به بحث تامین اعتبار نیز اظهار کرد: در زمینه تامین اعتبار مسئولان مرتبط می‌گویند که مشکلی نداریم. بنابراین طرح باید در کمترین زمان ممکن تمام شود. نظارت کل پرونده و پیگیری قضیه به عهده آقای منصوری -معاون اجرایی رئیس‌جمهور- است.

رئیس‌جمهور به رئیس سازمان برنامه و بودجه دستور داد با شرط اعلام زمان‌بندی قطعی تحویل طرح، اعتبار مورد نیاز برای تکمیل آن تخصیص یابد.

یک گام تا تکمیل نیروگاه زباله سوز ساری

اختصاص بیش از ۲ هزار میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل نیروگاه

استاندار مازندران با اظهار این که نیروگاه ۴۵۰ تنی زباله سوز بزرگترین طرح عمرانی استان است، گفت: با دستور ویژه شخص رئیس جمهور و پیگیری و اختصاص ۲هزارو ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار از سوی وزیر کشور، فاز نخست این طرح ۲۲ بهمن امسال به بهره برداری خواهد رسید.

سید محمود حسینی پور در جلسه ای که به منظور بررسی آخرین اقدام های صورت گرفته برای تکمیل نیروگاه زباله سوز ساری برگزار شده بود با بیان اینکه برخی از ترک فعل ها و کوتاهی های مسوولان گذشته، این طرح مهم زیست محیطی را با تاخیر و کُندی در اجرا مواجه کرده است، افزود: امروز نیروگاه زباله سوز ساری به عنوان مهمترین طرح عمرانی مازندران باید به مرحله افتتاح برسد.

وی تصریح کرد: دولت سیزدهم به این طرح مهم زیست محیطی مازندران توجه ویژه‌ای کرده است و اگرچه طبق برنامه مقرر شده بود که در سفر دوم رییس جمهور به مازندران به بهره‌برداری برسد اما مشکلاتی از جمله تامین اعتبار سبب تاخیر در افتتاح شده است.

استاندار مازندران نیروگاه زباله سوز ساری را بزرگترین طرح عمرانی مازندران توصیف کرد و بیان داشت: متولی اصلی این طرح شهرداری ساری است، یعنی شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر ساری باید نسبت به اجرای این طرح باید مسوولیت پذیری بیشتری داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه استانداری و بسیج سازندگی مازندران به علت اینکه این طرح چون از ریل اصلی خود خارج شده بود، به این امر ورود پیدا کرده اند، گفت: هرگونه اختلافات مالی یا حقوقی شرکت پیمانکار با شهرداری باید حل و فصل شود و شهرداری باید جوابگو باشد.

نماینده عالی دولت در مازندران با بیان این که قرارداد احداث نیروگاه زباله سوز ساری قراردادی مسأله دار است و بررسی ها نشان می دهد که مشاوران و مسوولان شهرداری گذشته در عقد قرارداد کم کاری کردند، گفت: اکنون شهرداری ساری باید با تشکیل کمیته فنی و حقوقی، مفاد قرارداد این طرح را مورد بررسی مجدد قرار دهد تا مشکلات حقوقی طرح با پیمانکار حل و فصل شود.

وی خاطر نشان کرد: وزیر کشور در سفر به مازندران و بازدید میدانی دستور تخصیص ۲هزارو ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل طرح نیروگاه زباله سوز را صادر کرد که در حال تزریق اعتبارات است.

حسینی پور با ذکر این نکته که باید تشریفات در اجرایی شدن این طرح از بین برود و حتی خرید و نصب تجهیزات باید از داخل کشور تهیه شود، گفت: شهرداری ساری نیز با هدف تسریع در روند تکمیل این طرح ازبسیج سازندگی مازندران به عنوان مجری ابنیه این طرح، حمایت مالی بیشتری داشته باشد.

وی گفت: در ۲ سال گذشته بسیج سازندگی مازندران یک هزار و ۶۶۰ میلیارد ریال از دولت گرفته است و اکنون پیشرفت فیزیکی ابنیه طرح به ۹۵درصد رسیده است.

استاندار مازندران تاکید کرد : امیدواریم طبق برنامه همزمان با جشن ۲۲ بهمن امسال کام مردم مرکز استان با افتتاح زباله سوز شیرین تر شود.

یک گام تا تکمیل نیروگاه زباله سوز ساری

تکمیل نیروگاه زباله سوز ساری لنگ ۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال اعتبار

فرماندار مرکز مازندران، میزان اعتبار مورد نیاز برای تکمیل نیروگاه زباله سوز ساری را ۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال اعلام کرد.

محمدعلی نوبخت در جریان بازدید از نیروگاه زباله سوز ساری که در راستای دستور رئیس جمهور آیت الله دکتر رئیسی پیرو شتاب بخشی در جهت تکمیل این طرح انجام شد، در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این میزان اعتبار با دستور رئیس جمهور در راستای موافقتنامه کمک به ساماندهی مدیریت پسماند و تکمیل نیروگاه زباله سوز ساری پیش‌بینی شده‌ است.
وی با قدردانی از پیگیری های ویژه رئیس جمهور و همچنین استاندار مازندران برای تعیین تکلیف طرح های طولانی مدت در استان از جمله در این شهرستان، اظهار کرد: طرح نیروگاه زباله سوز با میانگین پیشرفت فیزیکی ۴۰ درصدی در سال ۱۴۰۰ به دولت‌سیزدهم تحویل شد و با پیگیری و تلاش دولت مردمی با تخصیص سه هزار میلیارد ریال اعتبار در ۲ سال گذشته، اکنون این طرح به پیشرفت فیزیکی ۹۲ درصدی رسیده‌ است.

وی با بیان اینکه تکمیل پروژه های نیمه تمام در مرکز استان نیازمند عزم و اهتمام بیشتر مسئولان دستگاه های اجرایی ذیربط و همچنین نظارتی است، خاطرنشان کرد: عزم خود را بر اتمام طرح های نیمه تمام و کوتاه کردن مسیر دسترسی به اهدف قرار دادیم تا از این طریق ضمن گشایش در امور، از تداوم خسارت های تحمیل شده ناشی از فرسایشی شدن پروژه ها هم جلوگیری شود.

وی بیان کرد: پس از سفر آیت الله رئیسی رئیس جمهور کشورمان به مازندران و اهتمام ویژه ایشان در تخصیص اعتبارات، اکنون میانگین پیشرفت فیزیکی طرح نیروگاه زباله سوز ساری در بخش ابنیه ۹۲ و در بخش نصب تجهیزات نیز ۸۱ درصد است ضمن اینکه ۸۳ درصد تجهیزات مورد نیاز این نیروگاه نیز خریداری و عملیاتی شده است.

فرماندار ساری با قدردانی از نگاه ویژه رئیس جمهور و دستور موکد ایشان پیرامون حل معضل پسماند و زباله در مرکز مازندران، اظهار کرد: پیگیری مصوبات و افتتاح پروژه‌های مهم در طول ۶۹۲ روزگذشته و به سرانجام رساندن ۸۰ طرح عمرانی از مجموع ۳۰۰ پروژه نیمه کاره در این شهرستان، مصداق عینی تحقق کلیدواژه دولت مردمی ایران قوی است.

نوبخت با بیان اینکه پس از سفر رئیس جمهور به مازندران، اعتبارات مطلوبی برای تکمیل نیروگاه زباله سوز تخصیص داده شده است، افزود: برای تکمیل این نیروگاه هر دو هفته جلسه داریم و روند اجرای آن را به صورت میدانی پیگیری می‌کنیم.

وی در بخش دیگر سخنان خود میزان زباله تولیدی روزانه در مرکز مازندران را در زمان حاضر حدود ۳۰۰ تن ذکرکرد و گفت که با توجه به توسعه روز افزون در مدیریت پسماند، احداث این نیروگاه برای ساری به عنوان مرکز استان بسیار حائز اهمیت است.

وی افزود: تلاش می‌کنیم با برنامه ریزی مدون و احصا اصولی مشکلات و تامین منابع مالی مورد نیاز برای تکمیل نیروگاه زباله سوز ساری در کمترین زمان ممکن، این طرح در زمان مقرر تکمیل و به بهره برداری برسد.

فرماندار ساری، تحقق رشد، توسعه و آبادانی متوازن و تکمیل طرح های عمرانی نیمه تمام در جهت تغییر به نفع مردم را از رویکردهای اصلی عنوان کرد و گفت: لازمه تکمیل طرح نیروگاه زباله سوز ساری، بسیج ظرفیت ها و بهره گیری از تمام امکانات دستگاه های اجرایی استان است.

نوبخت اظهار کرد: با توجه به کمبود منابع و اعتبارات دولتی و با هدف استفاده مطلوب از ظرفیت‌های موجود، بنا داریم تا از ظرفیت مولدسازی در جهت تکمیل طرح های عمرانی نیمه تمام در شهرستان استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه عزم و اراده دولت مردمی سیزدهم برای تکمیل طرح های عمرانی نیمه تمام ملموس و مشهود است، ادامه داد: تمام طرح های عمرانی نیمه تمام و برجای مانده از سالیان گذشته را احصا، شناسنامه دار و اولویت بندی کرده ایم و در جهت تکمیل نهایی آن در میدان عمل هستیم.

وی بیان کرد: برای اصلاح امور اقتصادی و عمران و آبادانی منطقه که عدالت اجتماعی را نیز به همراه خواهد داشت آمادگی کامل داریم و مدیران دستگاه های اجرایی نیز باید با استفاده از تمام امکانات و ظرفیت های موجود، در جهت تکمیل طرح های عمرانی نیمه تمام اهتمام بیشتری داشته باشند.

یک گام تا تکمیل نیروگاه زباله سوز ساری

این مقام مسوول اضافه کرد: در سفر رئیس جمهور به مازندران، ۲۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای اجرا و تکمیل طرح‌های عمرانی در دست اقدام در شهرستان ساری مصوب شد.

نوبخت تصریح کرد: از مجموع اعتبار مصوب شده برای اجرا و تکمیل ۱۳۴ طرح عمرانی در ساری، تاکنون حدود چهار هزار میلیارد ریال آن تخصیص یافته است.

به گزارش ایرنا، در مرکز مازندران، دستگاه‌های اجرایی دارای طرح‌های مصوب سفر رییس جمهور ۲۸ دستگاه، تعداد طرح‌های فعال و در دست اجرا ۳۴ طرح و تعداد طرح های راکد که پس از سفر فعال شدند نیز ۹ طرح اعلام شده است.

کنار گذر شمالی ساری، محور ساری - تاکام، محور پنبه زارکنی لاریم، نیروگاه زباله سوز، تالار و کتابخانه مرکزی، تصفیه خانه فاضلاب و جمع آوری شبکه فاضلاب، سالن ورزشی ۶ هزار نفری ماهفروجک و بیمارستان ۳۲۰ تختخوابی آیت‌الله طبرسی از جمله طرح‌های عمرانی نیمه کاره‌ای بود که پس از سفر پر خیر و برکت رییس جمهور به ساری و تامین منابع مالی مورد نیاز، دوباره فعال شدند.

در سفر استانی آیت الله سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهور کشورمان برای تکمیل ۱۳۶ طرح عمرانی نیمه تمام در مازندران ۱۷۷ هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال اعتبار مصوب شد که ۵۰ درصد از این اعتبارات در حوزه عمرانی است و طبق زمان بندی تمامی طرح ها در بخش های مختلف با تلاش دستگاه‌های اجرایی و پیگیری های ملی حداکثر باید تا سال ۱۴۰۲ به بهره برداری برسد.

بنا بر اظهارات مسئولان استان، پیشرفت ساخت نیروگاه زباله‌سوز ساری تا پیش از فعالیت دولت سیزدهم ۴۰ درصد بود که در دولت سیزدهم در بخش ابنیه به بیش از ۹۰ درصد و در بخش ورود تجهیزات به حدود ۸۵ درصد رسیده است. نیاز اعتباری برای تکمیل نیروگاه زباله‌سوز ساری حدود ۲ میلیون دلار برآورد می‌شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha