۲۲ آذر ۱۴۰۲، ۲۳:۰۱
کد خبر: 85321835
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

افزایش مشارکت بانوان خراسان رضوی در اهدای خون ضروری است

مشهد - ایرنا - مدیر روابط عمومی اداره کل انتقال خون خراسان رضوی با بیان اینکه طبق آخرین آمار، از هر هزار نفر ایرانی حدود ۲۵ نفر برای اهدای خون اقدام می کنند که پنج درصد این اهداکنندگان خون، بانوان هستند، گفت: تلاش می‌کنیم مشارکت بانوان در اهدای خون افزایش پیدا کند.

به گزارش ایرنا، مصطفی مهدوی ارفع چهارشنبه شب در نشست خبری با موضوع «ترویج فرهنگ اهدای خون» که در محل اداره کل انتقال خون خراسان رضوی برگزار شد افزود: به طور کلی آمار اهداکنندگان خون در دنیا و به تبع آن در ایران کم است، به گونه ای که تنها ۲.۵ درصد مردم خون خود را اهدا می کنند که از این میزان، سهم مشارکت بانوان، پنج درصد است و همت داریم این میزان مشارکت را در استان خراسان رضوی افزایش دهیم.

وی با تاکید بر اینکه اهدای هر یک واحد خون نجات‌بخش جان سه انسان از مرگ می شود، ادامه داد: اهدای خون فواید بسیاری دارد که بیشتر مردم از آن مطلع نیستند و یا به دلیل وجود باورهای اشتباه در این زمینه، از مشارکت در این امر خداپسندانه که علاوه بر مزیت‌ها و فواید برای فرد اهداکننده، موجب نجات جان انسان ها نیز می شود، خودداری می کنند.

افزایش مشارکت بانوان خراسان رضوی در اهدای خون ضروری است

مدیر روابط عمومی اداره کل انتقال خون خراسان رضوی گفت: به عنوان مثال بسیاری از بانوان به دلیل این باور اشتباه که دچار کمبود خون هستند از اهدا خون خود خودداری می کنند در حالیکه وقتی بانوان و سایر افراد برای اهدای خون به پایگاه های انتقال خون مراجعه می‌کنند ابتدا پذیرش و مشاوره می شوند و درصورتی که پزشک مربوطه تشخیص دهد آن فرد دچار کم‌خونی است ویزیت، درمان و داروهای درمانی مورد نیاز برای وی نیز به صورت رایگان انجام می شود.

مهدوی ارفع با بیان این که میزان اهداکنندگان بار اولی بسیار کاهش یافته و در حال نزدیک شده به صفر است، افزود: سن اهداکنندگان کاهش یافته است به گونه ای که از سن مجاز اهدا کننده خون (بین ۱۸ تا ۶۰ سال) متاسفانه به رده سنی بالای ۴۰ و ۵۰ سال رسیده و بیشتر اهداکنندگان در این رده سنی هستند.

وی با بیان این که بر اساس تحقیقات معتبر جهانی، از هر سه نفر یک نفر در طول زندگی خود به خون و فرآورده های خونی نیازمند می شود، تاکید کرد: اگر از هر ۲ نفر دیگر یک نفر اقدام به اهدا خون کند با بحران کمبود در تامین خون مورد نیاز بیماران در بیمارستان ها و مراکز درمانی مواجه نخواهیم شد.

افزایش مشارکت بانوان خراسان رضوی در اهدای خون ضروری است


این مسوول با اشاره به این که استان خراسان رضوی با توجه به وجود بارگاه منور رضوی و حضور میلیونی زائران ایرانی و غیرایرانی، پذیرای طیف زیادی از مراجعه کنندگان جهت امور درمانی در سطح کشور است، افزود: انتقال خون خراسان رضوی نیز علاوه بر تامین خون مورد نیاز بیماران در ۶۳ بیمارستان و مرکز درمانی در سطح استان، تامین کننده خون استان های همجوار و به ویژه استان سیستان و بلوچستان است.

مهدوی ارفع با بیان این که اهدای خون و حیاتی بودن آن، نیازمند فرهنگ‌سازی و مشارکت عموم جامعه به صورت مستمر است، ادامه داد: نیاز به خون یک نیاز همیشگی است نه مقطعی؛ لذا افراد نباید اهدای خون را منوط به مناسبت ها و ایام خاص بدانند بلکه اهدای خون بایستی به صورت مستمر و مداوم انجام شود.

افزایش مشارکت بانوان خراسان رضوی در اهدای خون ضروری است

به گزارش ایرنا، در این مراسم از سوی مدیرکل اداره کل انتقال خون خراسان رضوی به ۱۰ نفر از فعالان حوزه رسانه و سلامت، لوح «سفیر افتخاری ترویج فرهنگ اهدای خون» اهدا شد.

هم‌اکنون ۱۴ پایگاه انتقال خون در مشهد و دیگر شهرستان‌های خراسان رضوی فعالیت دارند که از این تعداد هفت پایگاه امام رضا(ع)، شهید سلیمانی، شهید کریمی، سناباد، امید، مهر و پایگاه مستقر در صحن پیامبر اعظم حرم امام مهربانی ها(ع) در مشهد و پنج پایگاه در شهرهای سبزوار، تربت‌حیدریه، نیشابور، قوچان و گناباد استقرار دارند و ۲ مرکز اهدای خون نیز در شهرستان‌های تربت‌جام و کاشمر فعال است.

شایان ذکر است استان ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار نفری خراسان رضوی، سومین تولیدکننده خون در کشور پس از استان‌های تهران و فارس و در عین حال، دومین مصرف کننده خون در کشور پس از استان پرجمعیت تهران است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha