مسئول قضایی: سازمان‌ها در حوزه حقوق کودک ضعف دارند

کرمان - ایرنا - قائم مقام معاونت حقوقی و امور مجلس قوه قضاییه گفت: با وجود اینکه در بحث پیشگیری از جرم ۳۲ نهاد وظیفه و نقش آفرینی دارند اما یکی از نقاط ضعف حوزه حقوق کودک و نوجوان، انجام نشدن وظایف به وسیله دستگاه‌های متولی است.

به گزارش ایرنا، حسن نگین تاجی روز چهارشنبه در همایش نظام حمایت از اطفال و نوجوانان در کرمان اظهار داشت: معاونت حقوقی دستگاه قضا در ۲ بخش تدوین لوایح قضایی مطلوب و اثربخشی این لوایح فعالیت‌های خود را متمرکز کرده است.

وی افزود: موضوعی که بسیار روی آن کار شده است بحث جمع سپاری و استفاده از ظرفیت نخبگان و متخصصان در این حوزه است.

این مقام قضایی تاکید کرد: در ماه‌های گذشته پیش نویس لوایح و دستورالعمل های متعددی را به دادگستری‌های مرکز استان‌ها ارسال کرده‌ایم این جمع سپاری مراحل آخر خود را طی می‌کند و جنبه‌های اثربخش و مثبتی را در پی خواهد داشت.

وی با بیان اینکه موضوع دیگر تولیدمحتوا و شناخت مفاهیم، ارکان، عناصر و قوانین و مقررات این حوزه است، بیان کرد: با بهره گیری از نخبگان دستگاه قضایی استان کرمان در تلاشیم بتوانیم مسائل مربوط به حقوق کودک و نوجوان را در بعد کیفری به همکاران در دادگستری منتقل کنیم.

قائم مقام معاون حقوقی و امور مجلس قوه قضائیه با اشاره به برگزاری کارگاه نظام حمایت از اطفال و نوجوانان ویژه دادستان ها و روسای دادگاه ها گفت: در این کارگاه آشنایی با حقوق بنیادین کودک در ابعاد داخلی، بین المللی و اسلامی، همچنین شناخت مدیریت صحیح جریان رسیدگی در کنار مهارت‌های رفتاری و کلامی بررسی می شود و امیدواریم انسجام بخشی لازم در این کارگاه شکل گیرد.

وی اظهار داشت: اگر قاضی ارکان و عناصر دعوا را بشناسد مدیریت جریان رسیدگی دچار تغییر نمی‌شود، یک قرار کارشناسی جامع زمانی امکان پذیر است که قاضی عناصر و ارکان دعوا خانواده را بشناسد.

نگاه مثبت دادگستری کرمان به حوزه اطفال

معاون قضایی، منابع انسانی و امور فرهنگی دادگستری کل استان کرمان نیز گفت: اطفال و نوجوانانی که قادر به مراقبت از خود نیستند باید مشمول حمایت ها و مراقبت های قضایی و حقوقی بیشتر شوند.

محمدباقر اسلامی با اشاره به حمایت کشورهای پیشرفته با طرق مختلف از کودکان و نوجوانان آسیب پذیر، اظهار داشت: کشورهایی مانند ایران که به پیمان نامه های بین المللی حمایت از کودکان و نوجوانان ملحق شده اند در کنار دستورالعمل های داخلی خود به قوانین بین المللی یونیسف نیز متعهد هستند.

این مقام قضایی اظهار داشت: ۲۶ نفر از همکاران قضایی دادگستری استان کرمان ابلاغ دادگاه های اطفال دارند و این حاکی از نگاه مثبت دادگستری استان کرمان به این بخش است.

همایش نظام حمایت از اطفال و نوجوانان ویژه دادستان ها، روسای دادگاه های عمومی بخش و قضات محاکم خانواده استان کرمان با حضور شماری از مسئولان قضایی از جمله رییس پژوهشگاه قوه قضاییه و نماینده قوه قضاییه در صندوق کودکان سازمان ملل در ایران در دادگستری کرمان برگزار شد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha