اعتراض به جنگ غزه در سراسر آمریکا؛ "هم‌اکنون آتش‌بس اعلام کنید"

تهران- ایرنا- همزمان با تداوم حملات جنایتکارانه اسرائیل به غزه، سراسر شهرهای آمریکا در روزها و هفته‌های گذشته شاهد اعتراضات به نسل‌کشی فلسطینیان بود و تظاهرکنندگان خواستار آتش‌بس فوری شدند.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از پایگاه خبری تحلیلی هیل، در هفته‌های اخیر شعارهای "نسل‌کشی طلب" و "آتش‌بس هم‌اکنون" خطاب به جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا در سراسر شهرهای ایالات متحده شنیده می‌شود و معترضان خواستار آتش‌بس میان رزیم اسرائیل و حماس هستند.

بایدن در ایالت‌های کلرادو، ماساچوست، نوادا، کالیفرنیا و پنسیلوانیا از جمع‌آوری کمک‌های مالی گرفته تا نورافشانی درخت کریسمس، شاهد معترضانی بود که همه جا فریاد می‌زدند "شرم" و "بایدن، بایدن، تو نمی‌توانی پنهان شوی"، "ما تو را به نسل‌کشی متهم می‌کنیم".

در کاخ سفید نیز اعتراضاتی رخ داده است؛ معترضان روز دوشنبه با ایجاد زنجیره انسانی اطراف کاخ سفید شعار "آتش‌بس همین حالا" و "نسل‌کشی را متوقف کنید"، سر می‌دادند.

در فیلادلفیا نیز برخی معترضان تابلوی بزرگی را در دست داشتند که روی آن نوشته شده بود "نسل‌کشی طلب و نتان-نازی"، که خطاب آن به بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل است.

بایدن درحالی که روز جمعه در شهرهای ایالت کالیفرنیا شامل لاس وگاس، نوا، و سانتا مونیکا، با ده‌ها معترض مواجه شده بود که وی را به نسل‌کشی متهم می‌کردند. در جریان یکی از گردهمایی‌های مرتبط با جمع‌آوری کمک مالی، معترضان با در دست داشتن پلاکاردهایی که روی آن نوشته شده بود "هیچ رایی برای یک قاتل در کار نیست"، اعتراض خود را به وی نشان می‌دادند.

در بوستون نیز معترضان با در دست داشتن پرچم فلسطین، فریاد می‌زدند که "دست بایدن به خون آلوده است" و وی را با یک جنایتکار جنگی مقایسه کردند.

در ماه نوامبر نیز واشنگتن دی سی شاهد تظاهراتی در حمایت از فلسطین بود که در آن شعار می‌دادند، "نسل‌کشی طلب"، "تمام زندانیان سیاسی فلسطینی را آزاد کنید"، و "به تمامی کمک‌های آمریکا به اسرائیل پایان دهید".

به نوشته این پایگاه خبری، اعتراضات همچنین برخی واکنش‌ها را در میان حزب دموکرات به‌دنبال داشته است؛ برخی هم‌حزبی‌های بایدن به رویکرد وی در قبال جنگ حماس و اسرائیل واکنش نشان داده و آن را مورد انتقاد قرار داده‌اند. ضمن آنکه جامعه عرب آمریکا که از حامیان اصلی بایدن در انتخابات ۲۰۲۰ بود، قصد حمایت دوباره از وی در انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده را ندارد.

در این میان، بایدن که تاکنون به‌صورت علنی به تظاهرات‌ متعدد علیه سیاست‌های اسرائیلی‌اش اشاره نکرده، روز دوشنبه در مورد اعتراض اخیر طرفداران اسرائیل اظهارنظر کرد.

وی گفت: «ما باید به ارزش‌های اصلی که ما را آمریکایی می‌سازد پایبند باشیم: برابری، عدالت، آزادی، کرامت و احترام. ارزش‌هایی که از بدو پیدایش ملت ما، فرهنگ، مشارکت‌ها و ارزش‌های ما را شکل داده‌است».

اما تظاهرات تنها محدود به خیابان‌ها نشده و معترضان خواستار آتش‌بس در غزه، روز دوشنبه در مجس سنای آمریکا نیز حضور پیدا کردند و یکی از آنها از مجسمه داخل ساختمان اداری سنا بالا رفت. همزمان یکی از نمایندگان دموکرات ایالت دلاور، سخنرانی کاملا هریس معاون رئیس‌جمهوری را با یک بنر که روی آن نوشته شده بود، آتش‌بس قطع کرد.

کاخ سفید در ماه اکتبر (مهر) و در بحبوحه نگرانی‌ها در خصوص غیرنظامیان، بر ارسال کمک‌های بشردوستانه به غزه تمرکز و تاکید کرد که مرگ یک غیرنظامی هم زیاد است.

جان کربی سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید دیروز سه‌شنبه گفت که دولت نسبت به گزارش‌های جدید مبنی بر استفاده اسرائیل از بمب فسفری سفید در حمله به لبنان نگران است.

با این وجود، نتایج نظرسنجی‌های جدید نشان می‌دهد که اکثریت آمریکایی‌ها با رویکرد بایدن در مناقشه اسرائیل و حماس مخالف هستند؛ به‌گونه‌ای که ۵۰ درصد رای‌دهندگان رده سنی ۱۸ تا ۲۹ سال با آن مخالف هستند و برخی قانونگذاران، به‌ویژه در ایالت‌های کلیدی مانند میشیگان، خواستار آتش‌بس‌های طولانی‌تر شده‌اند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha