جلوی آموزش دهندگان حفاری غیرمجاز در فضای مجازی گرفته شود

تهران- ایرنا- رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری بر ضرورت افزایش آگاهی عمومی میراثی تاکید کرد و گفت: باید جلوی فعالیت شاخ‌های فضای مجازی مانند «پوآرو»ها که پخش زنده آموزش حفاری غیرمجاز می‌گذارد و ۶ هزار نفر بازدید دارد، گرفته شود.

به گزارش خبرنگار میراث فرهنگی ایرنا، مصطفی ده‌پهلوان رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری عصر سه شنبه - ٢١ آذر - در نشست تخصصی میراث در خطر ایران و بررسی نویافته‌های غار هستیجان در استان مرکزی که در سالن اجتماعات موزه ملی ایران برگزار شد، گفت: میزان تخریب آثار میراث در کشور وحشتناک است، «حال میراث فرهنگی کشور خوب نیست»، باید برای حفاظت و صیانت آثار میراث فرهنگی که هویت و شناسنامه فرهنگی همه ما است اقدامی موثر و جدی داشته باشیم.

ده‌پهلوان اظهار داشت : حفاظت از میراث فرهنگی وظیفه همه ما از دولت و مجلس تا مردم در جوامع محلی است. البته اعتبارات دولتی محدود است امیدوارم خیرین ( انجمن خیرین میراث فرهنگی) مانند همه حوزه‌های که کمک می کنند برای پاسداری از میراث فرهنگی هم به میدان بیایند و ما را در حفظ و مرمت آثار و محوطه‌های تاریخی یاری کنند. وی گفت: در کتاب اسناد باستان‌شناسی ایران که توسط وزارت خارجه منتشر شده ، مستند است که چندین صندوق آثار تاریخی با امضا حسنعلی منصور (نخست وزیر وقت) از کشور خارج شده است، اینها خیانت هایی است که در ان دوران و پیشتر در دوره قاجار شد و آثار ما توسط غربی ها غارت شد.

ده‌پهلوان غارت در جیرفت را غم‌انگیز خواند و گفت: جای تأسف دارد که کشورهای جنوب خلیج فارس بازار حراج آثار تاریخی ایران است، تا میراث فرهنگی مردمی نشود، آگاهی میراثی افزایش نیابد نمی‌توان جلوی این غارت‌ها را گرفت.

رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی راه های زیادی برای حفاظت از میراث فرهنگی وجود دارد، فقط زیر سقف موزه و کلاس درس نمی‌توان نشست و گفت میراث فرهنگی را حفاظت کرد، آیندگان درباره ما چگونه قضاوت می کنند. از ما گله خواهند کرد که چرا میراث بانان خوبی نبودیم. ده‌پهلوان تاکید کرد: نباید بترسیم که بگوییم که «میراث فرهنگی در خطر است»، باید فریاد بزنیم، باید جلوی فعالیت شاخ‌های فضای مجازی مانند «پوآرو» که پخش زنده آموزش حفاری قاچاق می‌گذارد و ۶ هزار نفر بازدید دارد، گرفته شود.

سرخط اخبار فرهنگ

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha