فراخوان شناسایی شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور توانمند در زمینه توربین انبساطی

تهران - ایرنا - مرکز راهبری ستادهای توسعه اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری با همکاری مرکز همکاری‌های تحول و پیشرفت ریاست جمهوری و ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان انرژی در نظر دارد شرکت‌های توانمند در زمینه بومی‌سازی طراحی، ساخت، توسعه و اجرای توربین‌های انبساطی را شناسایی کند.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا، توجه ویژه به جلوگیری از هدررفت انرژی و بازیافت آن نقش اساسی در کاهش ناترازی انرژی در کشور و حل معضلات زیست محیطی ناشی از استفاده از سوخت های فسیلی دارد. استفاده از انرژی فشار گاز در لوله های خط انتقال یکی از مصادیق بازیافت انرژی است که می توان با به کارگیری توربین انبساطی در ایستگاه های تقلیل فشار موجود در پایان مسیر خطوط لوله های اصلی گاز از هدر رفت انرژی در فرآیند تنظیم و تقلیل فشار جلوگیری کرد و از این منظر توربینهای انبساطی می توانند نقش مهمی در صنعت انرژی کشور ایفا کنند.

در حال حاضر در ایستگاه های تنظیم و تقلیل فشار، مقدار قابل توجهی از انرژی ترمودینامیکی موجود در گاز توسط رگولاتور در فرایند تقلیل فشار تلف می‌شود تا فشار گاز به فشار دلخواه برسد. توربین انبساطی، بخشی از انرژی حاصل از فرایند تقلیل فشار را به انرژی مکانیکی دوار تبدیل کرده و آن را به محور یک ژنراتور برق منتقل و در نهایت این انرژی را به انرژی برق تبدیل می کند.

مهم‌ترین دلیل برای توسعه و به کارگیری فناوری توربین انبساطی در کشور را می‌توان جلوگیری از هدر رفت انرژی در ایستگاه‌های تقلیل فشار موجود در انتهای مسیر خطوط لوله‌های اصلی گاز کشور و تولید برق پاک دانست و از طرف دیگر، محاسبات اقتصادی نیز نشان می‌دهد توسعه این نوع نیروگاه‌ها از لحاظ اقتصادی و با دید ملی نیز به صرفه است.

معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، در همین راستا از تمام شرکت‌های توانمند دانش‌بنیان و غیردانش‌بنیان که سوابقی در اجرای طرح‌های مشابه دارند دعوت کرد تا رزومه و مستندات خود را تا دهم دی ماه ۱۴۰۲ به رایانامه مرکز راهبری ستادهای توسعه اقتصاد دانش‌بنیان به نشانی tad@isti.ir ارسال کنند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار علم و آموزش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha