اختلاف ارضی ونزوئلا- گویان؛ استقبال «مادورو» از مذاکرات مستقیم

تهران- ایرنا- رئیس‌جمهوری ونزوئلا ابراز امیدواری کرد که نشست آتی با رئیس‌جمهوری گویان بر سر «اِسِکیبو»، منطقه مورد مناقشه با مساحت حدود ۱۶۰ هزار کیلومتری و غنی از نفت، نقطه آغازی برای بازگشت مذاکراتی مستقیم باشد که در سال‌های اخیر دچار اختلال شده است.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری افه، نیکلاس مادورو رئیس‌جمهوری ونزوئلا در نامه‌ای رسمی خطاب به رالف گونزالس (Ralph Gonsalves) نخست وزیر سنت وینسنت و گرانادیناس که قرار است پنج‌شنبه آینده میزبان نشست مقام‌های ونزوئلا و گویان بر سر اختلاف ارضی دو کشور باشد، ابراز امیدواری کرد که این نشست به نقطه آغازی برای بازگشت مذاکرات مستقیم با گویان تبدیل شود.

مادورو در این نامه که از طریق حساب کاربری خود در شبکه مجازی ایکس به اشتراک گذاشته است، تصریح کرد که این نشست «فرصتی عالی» برای حذف «عناصری خواهد بود که در سال‌های اخیر، جنجال‌ها را تشدید کرده‌اند»؛ عناصری از جمله «نگرش‌ متکبرانه و غیر قانونی» شرکت نفت آمریکایی اکسون موبیل که «ذینفع امتیازات نفتی در یک منطقه دریایی نامحدود بوده است».

وی افزود: امیدوارم در این نشست سطح بالا بتوانیم به تهدیدات اصلی صلح و ثبات کشورهایمان بپردازیم که از جمله آن‌ها دخالت فرماندهی جنوبی ایالات متحده است که عملیات خود در منطقه مورد مناقشه را آغاز کرده است؛ اقدامی که برخلاف آرزوی حفظ آمریکای لاتین و دریای کارائیب به عنوان منطقه صلح مورد نظر ما است.

مادورو اطمینان داد که «کاملاً به این گفت‌وگو متعهد است» تا «اصول اساسی همزیستی مسالمت‌آمیز را دوباره برقرار کند».

وی خاطرنشان کرد: من از گفت‌وگوی مستقیم و رو در رو استقبال می‌کنم، این همیشه پیشنهاد من بوده است، زیرا به گفت‌وگوی صمیمانه، تفاهم و همزیستی مسالمت‌آمیز میان مردم و ملت‌ها معتقدم.

رئیس‌جمهوری ونزوئلا همچنین از تلاش‌های رهبران آمریکای لاتین و کارائیب برای دستیابی به یک توافق دوجانبه قدردانی کرد.

مادورو در این نامه تصریح کرد که «اختلاف ارضی به صورت مستقیم توسط بریتانیا در سال ۱۹۶۶ از طریق امضای توافق ژنو به رسمیت شناخته شد؛ این توافق پس از آن صورت گرفت که ونزوئلا حکم صادرشده در رای داوری پاریس را باطل دانست».

وی تاکید کرد که از آن زمان تاکنون، موضع کشورش همواره مسیر گفت‌وگو با گویان بوده است تا به یک راه حل عملی برای این مناقشه دست یابد.

بیش از یک قرن است که ونزوئلا و گویان مدعی حاکمیت اسکیبو هستند، منطقه‌ای به وسعت حدود ۱۶۰ هزار کیلومتر مربع که دارای ذخایر نفتی مهمی نیز است. با این حال، این درگیری به دنبال فرآیند مناقصه یک جانبه گویان برای بلوک‌های نفتی در منطقه مورد مناقشه تشدید شده است.

تنش‌ها میان کاراکاس و جورج تاون به تازگی و پس از موافقت گویان با فعالیت شرکت آمریکایی اکسون موبیل در بلوک‌های نفت و گاز واقع در قلمرو دریایی اسکیبو افزایش یافته است.

پس از رد و بدل کردن اعتراض‌های دیپلماتیک، دولت ونزوئلا قصد دارد با برگزاری یک همه‌پرسی مشورتی در سوم دسامبر (۱۲ آذر)، الحاق این منطقه و اعطای تابعیت به ساکنان این منطقه را به رای گذاشت.

شورای ملی انتخابات ونزوئلا (CNE) به دنبال برگزاری همه‌پرسی مشورتی غیر الزام‌آور در این کشور اعلام کرد، بیش از ۱۰ میلیون و ۵۵۴ هزار نفر به ادعای ونزوئلا در مورد حق حاکمیت گوایانا اسکیبا رای مثبت دادند.

با گذشت دو روز از برگزاری همه‌پرسی، نیکلاس مادورو لایحه‌ای برای ایجاد ایالت گوایانا اسکیبا (Guayana Esequiba) به مجلس ملی ارائه کرد. وی همچنین نماینده‌ای از حزب حاکم این کشور برای اداره موقت این منطقه منصوب کرد.

به دنبال بالا گرفتن تنش‌ها و هراس منطقه از بروز جنگ میان دو کشور، مادورو و عرفان علی رئیس‌جمهوری گویان به دنبال پیشنهاد لولا داسیلوا رئیس‌جمهوری برزیل و دولت سنت وینسنت و گرانادیناس با هدف برقراری یک میز سطح بالا برای حفظ صلح در آمریکای لاتین و کارائیب بدون دخالت عوامل خارجی با یکدیگر ملاقات خواهند کرد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha