۲۰ آذر ۱۴۰۲، ۱۸:۳۳
کد خبرنگار: 815
کد خبر: 85319270
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

کارمندان آژانس سازمان ملل در غزه: آمریکا  با رای وتوی خود ما را  رها کرد

نیویورک – ایرنا- فیلیپ لازارینی، رئیس آژانس سازمان ملل متحد برای آوارگان فلسطینی (آنروا)، پس از وتوی قطعنامه شورای امنیت از سوی آمریکا که خواستار آتش بس فوری در غزه شده بود، گفت که کارمندان این آژانس در غزه احساس می‌کنند «جامعه بین المللی آنها را رها کرده است.»

به گزارش ایرنا، رئیس آژانس سازمان ملل متحد برای آوارگان فلسطینی (آنروا) روز دوشنبه به وقت محلی با بیان این مطلب افزود: این فراتر از ناامیدی است. کارمندان احساس می کنند جامعه بین المللی آنها را رها کرده است. آنها هنوز نمی توانند درک کنند که چرا پس از کشته شدن ۱۷ هزار نفر و آواره شدن تقریباً کل جمعیت غزه، ما هنوز نمی توانیم در مورد آتش‌بس به توافق برسیم.

وی ادامه داد که کارکنان این آژانس از عدم تصویب قطعنامه توسط سازمان ملل متحد «ناامیدی عمیق و خشم» دارند. لازارینی افزود که سیستم در غزه «در آستانه فروپاشی است.»

رییس آنروا تاکید کرد: غزه بسیار به «نابودی نظم مدنی» نزدیک است که این امر دیگر به آژانس آنروا اجازه فعالیت نخواهد داد به همین دلیل برخی از غیرنظامیان در غزه با ناامیدی به غارت انبارها متوسل شده‌اند.

لازارینی ادامه داد: «بسیاری از مردم در حال حاضر دو یا سه روز است که در نوار غزه چیزی نخورده‌اند. هرچه بیشتر شاهد فروپاشی نظم مدنی باشیم، آنروا بیشتر در معرض خطر قرار خواهد گرفت که دیگر قادر به فعالیت نخواهد بود.»

ایالات متحده آمریکا ۱۷ آذر ماه جاری به عنوان عضو دائم شورای امنیت، قطعنامه پیشنهادی امارات متحده عربی را که بر اساس درخواست آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل تنظیم شده بود، برای برقراری آتش‌بس در نوار غزه با وجود کسب ۱۳ رای موافق وتو کرد.

قطعنامه پیشنهادی امارات از ۱۵ رای اعضای شورای امنیت، ۱۳ رای موافق، یک رای مخالف از سوی ایالات متحده آمریکا و یک رای ممتنع از سوی انگلیس کسب کرد و بدین ترتیب با مخالفت آمریکا به عنوان عضو دائم شورای امنیت، وتو شد که واکنش ها ومخالفت های جهانی به این اقدام دولت بایدن را در پی داشته است.

به گزارش ایرنا، گروه‌های مقاومت فلسطین ۱۵ مهرماه برابر با هفتم اکتبر ۲۰۲۳، عملیات غافلگیرکننده‌ای با نام «طوفان الاقصی» را از غزه (جنوب فلسطین) علیه مواضع رژیم اسرائیل آغاز کردند که سرانجام پس از ۴۵ روز نبرد و درگیری، سوم آذرماه ۱۴۰۲ برابر با ۲۴ نوامبر ۲۰۲۳، میان اسرائیل و حماس آتش بس موقت چهار روزه یا همان وقفه برای تبادل اسرا میان حماس و اسرائیل برقرار شد.

به دنبال پایان آتش ‌بس‌موقت چهار روزه میان حماس و اسرائیل، قطر به عنوان یکی از کشورهای میانجی اعلام کرد که توافق حماس و تل آویو برای تمدید آتش بس به مدت ۴۸ ساعت حاصل شده است. حماس هم اعلام کرد که با قطر و مصر در مورد تمدید آتش‌بس بشردوستانه موقت برای ۲ روز دیگر، بر اساس همان شروط آتش‌بس قبلی به توافق رسیده است.

سرانجام صبح جمعه ۱۰ آذر برابر با اول دسامبر ۲۰۲۳، آتش‌بس موقت به پایان رسید و رژیم اسرائیل حملات علیه غزه را از سرگرفت. این رژیم برای تلافی حملات غافلگیرکننده‌ «طوفان الاقصی» و جبران شکست خود و توقف عملیات مقاومت، تمام گذرگاه‌های نوار غزه را بسته و در حال بمباران این منطقه است.

در پی پایان وقفه موقت جنگ، دبیر کل سازمان ملل متحد با توجه به گستردگی تلفات انسانی در غزه نامه ای را با استناد به ماده ۹۹ منشور سازمان ملل به رئیس شورای امنیت ارسال کرد.

این اولین باری بود که گوترش از زمانی که در سال ۲۰۱۷ به سمت دبیر کلی سازمان ملل رسید، این کار را انجام می‌داد. ماده ۹۹ منشور سازمان ملل که در تاریخ سازمان ملل متحد تنها ۹ بار مورد استفاده قرار گرفته است، بیان می‌کند که «دبیر کل می‌تواند هر موضوعی را که به نظر او ممکن است حفظ صلح امنیت بین‌المللی را تهدید کند، به شورای امنیت اطلاع رسانی کند.»

این ماده به دبیرکل این سازمان اجازه می‌دهد وقتی احساس کند «امنیت و صلح جهانی» به خطر افتاده است، اعضای شورای امنیت را به جلسه‌ای فوری فرا می‌خواند و از آنها می‌خواهد اقدامی فوری در این باره اتخاذ کنند.

گوترش در این نامه گفته بود: «فروپاشی کامل نظم عمومی» در نوار غزه ارسال کمک‌های بشردوستانه حتی به طور محدود را «غیرممکن» خواهد کرد.

اما اعضای شورای امنیت در جلسه اضطراری شورای امنیت در ۱۷ آذر ماه پس از ساعت‌ها بحث و گفت‌وگو به دلیل مخالفت آمریکا نتوانستند مانع جنگ اسرائیل علیه مردم بی‌گناه غزه شوند و بار دیگر ناکارآمدی این شورا به دلیل بهره برداری‌های سیاسی این شورا به جهانیان اثبات شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha